От обикновен волан до мултифункционален контролен център само за 20 години


3
апр.
2020

Моторните спортове от най-висок клас като движеща сила за техническото развитие – следвайки тази максима, Porsche поема огромните предизвикателства на състезателните серии по цял свят в продължение на десетилетия. „Изключително високите изисквания, пред които сме изправени на състезателната писта, много бързо открояват всякакви слаби места и насърчават инженерите да търсят нови и по-добри решения“, казва Фердинанд „Фери“ Порше, който с разработването на легендарния 356 „Номер 1“ Roadster полага основите на марката Porsche през 1948 г. За инженерите във Вайзах този ръководен принцип е толкова приложим днес, колкото е бил и тогава. Огромните натоварвания в моторните спортове изискват решения, които в крайна сметка се интегрират в разработката на пътните автомобили.

Воланът на легендарнотo Porsche 917

Един компонент, който подчертава настоящото развитие в моторните спортове повече от останалите, е воланът. Стандартните волани на ежедневните спортни автомобили Porsche са монтирани за първи път в състезателните автомобили на щутгартската марка в средата на миналия век. Дори легендарният Porsche 917 от състезанията на Льо Ман не разполага с нито един бутон или функция за извеждане. „Трудно е да се повярва, но разработките в това отношение наистина стартираха едва през 2000 г. Оттогава огромният напредък в развитието на волана е ясно видим“, обяснява Паскал Цурлинден, директор на Factory Motorsport. Само в рамките на 20 години облеченият в кожа волан се трансформира в многофункционален контролер. Пилотите на най-новия Porsche 911 RSR имат на свое разположение 30 функции на волана, които при активиране в определени комбинации могат да мобилизират други функции. Във Вайзах двама специалисти работят върху откриването на нови решения за още повече опции за настройки, както и за подобрен комфорт.

Съвременният волан: Като устройство за дистанционно управление на телевизор във всекидневната

„През 1999 г. се състезавах в Carrera Cup като младши пилот на Porsche. Тогава воланът не беше оборудван с бутони, радио, пера за смяна на предавките, ограничител на скоростта за пит-лейна. Трябваше да пилотираме в пит лейна, като следим скоростомера“, разказва посланикът на марката Тимо Бернхард (Германия) за тези по-ранни години. Дългогодишният заводски пилот и световен шампион в състезанията със спортни автомобили от 2016 г. става свидетел на бързия прогрес в технологията на воланите от първа ръка. През 2001 г. автомобилът Porsche, участвал в Carrera Cup, е оборудван с радиобутон на волана, като броят на функциите за управление в Porsche 911 GT3 RSR, участвал в aмериканските серии на Льо Ман, нараства до шест до 2004 г. По това време копчетата и бутоните са монтирани на модифициран достъпен волан за автомобилни състезания. На този етап дизайнът играе второстепенна роля.

Воланът на 911 Cup (996)

С течение на времето дизайнът става все по-важен, като напредъкът в тази област продължава. Разположението на всички функции се превръща в основен приоритет, така че пилотите да могат да ги използват възможно най-интуитивно. „Това е като гледането на телевизия у дома“, казва Паскал Цурлинден. „Устройствата за дистанционно управление на телевизор биват усъвършенствани постоянно с нови бутони, с мобилни приложения, Amazon Prime и т.н. Въпреки това бързата работа с тях става втора природа. Ако взема различен модел от същата марка, веднага знам как да го използвам. Точно това правим и в Porsche. Тъй като разположението винаги следва един и същ модел, пилотите нямат никакви проблеми да превключват от един модел автомобил на друг.“

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >