Отива ли бензиновият двигател в историята – и какви са алтернативните варианти?


4
ное.
2020

Федерална провинция, регион, високопоставен политик: в Германия на всеки няколко седмици някой се присъединява към лебедовата песен за двигателя с вътрешно горене. Съвсем наскоро председателят на CSU и баварският федерален минустър Маркус Сьодер заговори за забрана на бензинови и дизелови автомобили до 2035 г. Така той се насочва в същата посока като Дирк Меснер, ръководител на Федералната агенция по околна среда, и към американския щат Калифорния, който от 2035 г. иска да остави на пътя само автомобили без двигател с вътрешно горене. И това не са изолирани случаи: Франция, подобно на Канада, се стреми да изтегли ДВГ до 2040 г., Великобритания до 2035 г., а Холандия – дори още до 2030 г. Подобна е ситуацията в Ирландия, Швеция и Дания – всички тези страни искат да се сбогуват с най-масовите агрегати при автомобилите в рамките на около десет години.

Институтът IFW в Киел наскоро постави под въпрос ползите за климата от електрическите автомобили. Според изследователите пълното преминаване към електрическа мобилност би увеличило търсенето на електрическа енергия с почти 20 процента само в германския автомобилен сектор. Това от своя страна би довело до увеличаване на използването на изкопаеми горива за производство на електроенергия, тъй като за климата било по-благоприятно да се използват възобновяеми енергийни източници, за да се намали делът на изкопаемите горива – особено въглищата – в електрическия микс, вместо да се използва за зареждане на електромобили.

Енергийният преход в Германия спира

Преди пет години се сформира ZEV Alliance (ZEV = Zero Emission Vehicle), междудържавна организация, която иска да превърне трафика в безвреден за климата до 2050 г. Това ще бъде възможно само ако бъде спряна регистрацията автомобили с бензинови или дизелови двигатели. Наред с Германия, десет щата само в САЩ, които представляват около 40 процента от всички регистрани като нови автомобили, принадлежат към алианса. За неутралност на климата в държава като Германия трябва да се генерира гигантско количество зелена електроенергия. Като до 2035 г. такава трябва да се използва не само за задвижването на 3,5-те милиона нови автомобили за година, но и за производството им.

Недостатък при т.нар. E-Fuel е ниският коефициент на полезно действие – защото за производството му е необходима много енергия.

Ролята на Китай като най-големия пазар в света ще бъде решаваща

В Китай, най-големия автомобилен пазар в света, забраната за автомобили на ДВГ се обсъжда от години. Датата за „Car Ban China“ обаче е по-неясна от когато и да било. Само на малкия остров Хайнан, като образец, е издаден забрана за шофиране на конвенционални автомобили до 2030 г. Но Китай отдавна задава тон в световната автомобилна индустрия. Ако страната реши да премине напълно към електрическа мобилност, производителите на автомобили трябва да бъдат готови – в противен случай бизнесът им е сериозно застрашен. ЕС също така дълго време търси дата за поетапно спиране на двигателите с вътрешно горене. В частност за финансово затруднените страни от Южна Европа обаче преминаването към чисто електрически автомобили вероятно ще бъде трудно за следващите 10 до 15 години. Продължаващата корона криза допълнително затрудни рамковите условия.

Според проучванията скоро електромобилите ще задминават конвенционалните на ДВГ.

Ролята на изкуствените горива

Остава въпросът дали забраната ще се прилага за всички нови двигатели с вътрешно горене или само за тези, които използват изкопаеми горива. Призивите за изкуствени горива, така наречените E-Fuels, стават все по-силни по целия свят. За тяхното енергоемко производство ще трябва да бъдат направени огромни инвестиции по отношение на зелената електроенергия. Според консултантите от Stahl Automotive Consulting (SAC), синтетичните горива могат да дадат екологично и икономически разумен принос за опазването на климата. Ако целият германски транспортен сектор премине към такъв тип горива, ще бъде възможно намаляване CO2 с около 180 милиона тона всяка година. Сравнението на различните концепции за задвижване, включително водород, води, според SAC, до резултата „че електрическата мобилност не е разумно решение за намаляване на CO2“ и че синтетичните горива имат най-голям потенциал. Въпреки че спестяват малко по-малко емисии на километър от водорода, общият баланс е значително „по-положителен“, тъй като тяхната употреба е свързана с по-ниски допълнителни разходи и са по-лесни за пласмент поради вече съществуващата инфраструктура.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин