Основите на производството на автобуси в България – положени преди 80 години


3
авг.
2021

Освен че се утвърждава, като най-прогресивната и модерна каросерийна фабрика у нас, “Херкулес” прави опит за налагане на специфичен дизайнерски стил и актуализация на моделите на всеки 1-2 години. Наред със самите каросерии се предлагат и товарни ремаркета, предназначени за превозване на част от багажа и резервните гуми.

През април 1939 г. Димитър Илчев участва със свой щанд и на първия в България автосалон, проведен в Пловдив, паралелно с традиционния мострен панаир, където са показани повече от 40 леки автомобила и множество автобуси, камиони и други МПС.

Намеренията на Димитър Илчев са били от изработване на каросерии постепенно да се премине към цялостно производство на двигатели и шасита (по това време неговият брат Стефан Илчев се дипломира като автомобилен инженер в Германия и изкарва следдипломната си практика в заводите Krupp в град Есен). За целта през 1939 г. дори е закупен парцел в село Илиянци край София, върху който е трябвало да се изгради голяма автомобилна фабрика, но започването на Втората световна война проваля този амбициозен проект.

Дейността на каросерийната фабрика “Херкулес” продължава до национализацията през 1947 г. Съвсем скоро след това Димитър Илчев е подведен под отговорност от Народния съд по безпочвено обвинение “за практикуване на черноборсаджийство” и изпратен в Белене за три години. След излизането си от лагера съдбата му също не се различава особено от тази на много от бившите автомобилни търговци. Той постъпва на работа в Стопанското обединение за автомобилен транспорт (СОАТ), където работи до пенсионирането си. В довоенния период у нас функционират няколко специализирани фирми за автобусни каросерии като тези на Рачо Джамбов в Ботевград, столичната на Тодор Карабиберов, русенската на братя Габровски и други, които в края на 30-те години вече предлагат продукция на много високо ниво. Благодарение на Димитър Илчев обаче, преди 80 години у нас е поставено истинското начало на модерното автобусостроене, напълно съпоставимо с тогавашното ниво на западноевропейските фирми, които по същото време са и най-добрите в света.

Още по темата