Основите на производството на автобуси в България – положени преди 80 години

0308
2021

Името на Димитър Г. Илчев (1903 – 1988) е добре познато не само за изследователите на българската автомобилна история, но и за жителите на Варна, които могат да се гордеят, че през 30-те и 40-те години, благодарение на него, там функционира най-прогресивната и модерна каросерийна работилница у нас.

Той започва своята дейността си през 1927 г., като собственик на фирма за пътнически превози, която първоначално разполага с три 12-местни автомобила Chevrolet.

През 1929 г. Илчев става представител на Chevrolet във Варна, а в средата на 30-те години открива фирмен магазин и в София, където впоследствие се установява за постоянно. През 1936 г. той преустановява контактите си с Chevrolet и става официален вносител на американските камиони International, които не след дълго се налагат на нашия пазар като особено надеждни и достъпни машини. Междувременно купува работилницата на Петър Георгиев, която е преименувана на “Първа българска автокаросерийна фабрика “Херкулес”. От същата година там започва производството на модерни автобусни каросерии, базирани на няколко различни като тип шасита International.

Преди да бъде генерално преустроена, разположената във варненското село Аспарухово фабрика представлява най-обикновена коларска манифактура с персонал от десетина души. Когато Илчев става неин собственик, той осигурява не само обзавеждането ѝ с необходимата техника, но успява да привлече и едни от най-добрите майстори на каросерии от София, Варна и други градове. Неговият екип се ръководи от Петър Георгиев, а отговорник по инженерната работа е столичният майстор на каросерии Слави Харитонов, чиято дейност започва още в началото на 20-те години.

Преди да предприеме такова сложно производство, Илчев посещава някои от най-известните фабрики за автобусни каросерии в Европа като германските Bauer в Кьолн и Kässbohrer в Улм, както и прочутата работилница на братя Ури в Унгария, която след войната започва да произвежда автобусите Ikarus. Той скицира подробно, както външното оформление, така и интериора на най-интересните според него модели и впоследствие предоставя рисунките на своите майстори.

През пролетта на 1937 г. във варненската каросерийна фабрика са завършени два автобуса с модерна “вагонна” каросерия, базирана на шаси International D-300, които са наречени “трамбуси”. Те са пуснати в експлоатация от Градската омнибусна служба във Варна на 27 май 1937 г. Освен със своята актуална форма, бяло-зелените автобуси се отличават и с редица технически нововъведения. Предната врата се отваря автоматично с помощта на хидравличен механизъм, а стандартното обзавеждане на салона включва часовник, шест лампи и шест вентилатора. Засега освен двата варненски “трамбуса” са открити такива и на снимки от Горна Оряховица, правени в края на 30-те години, което предполага, че този интересен модел е изработен в поне няколко екземпляра. Открита е и снимка на “трамбус”, който се отличава с характерен декоративен релеф над радиаторната решетка и наличието на багажник на покрива, какъвто липсва при останалите екземпляри.

Към така изложените факти може да се допълни, че Илчев е не само производител на тези автобуси, но и един от създателите на службата за градски и междуградски транспорт във Варна, основана през 1931 г.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин