2018
В КЪСНИЯ СЛЕДОБЕД те слизат от влака, почистват стъклата от леда и се качват в дизеловите си автомобили. Стайн Гердинг в новото си BMW 320d, Солфрид Стрьом в нейната Mazda CX-5, Рой Фурулунд в своето Audi A4 TDI.
На паркинга на гара Льоренског този ден са паркирани най-вече дизелови автомобили. От тук до табелката на населеното място за само 50 метра. След нея започва град Осло.
Ако Солфрид или Рой навлязат с колите си в града, те рискуват глоба в размер на около 330 лв. – денят е 17-ти януари 2017 г., за първи път европейски метрополис е наложил забрана за влизане на частни дизелови автомобила в града.
Причината: въздухът е замърсен и крие опасност за здравето на жителите на норвежката столица. Такова решение е взел доминираният от партията на зелени град.
Пал Тигесен (28) стои на кръстовище в центъра на Осло и поема дълбоко въздух. „През зимата въздухът в Осло има лек вкус на метал“, казва младият политик от партията на зелените. Днес не е така, през нощта валя сняг. Движат се малък брой лични автомобили, няколко електрически Golf-а, Tesla и Nissan Leaf. Както и дизелови автомобили и микробуси за доставки, дизелови таксита. те притежават специално разрешително.
Трафикът е като в малък град. На малкото останали бензиностанции в Осло, почти не се случва нищо. Една от служителките ни споделя, че продава по 70 процента по-малко дизел (цена 3,20 лв. за литър).
„Забраната е и тест“, Пал Тигесен. „Има ли хаос? Каква ще бъде ползата? Как се приемат мерките?“ Дългосрочният план на неговата партия за дни като този е различен: драстично покачване на таксата за влизане в града с автомобил, безплатни билети за автобус и трамвай. В нормалните дни влизането в града с автомобил (не и за електромобили) струва около 7 лв. „При извънредни ситуации цената трябва да се качи петорно.“
Извънредната ситуация настъпва в неделя в 16 ч. Норвежкият институт за изследване на качеството на въздуха е установил опасни стойности на азотни двуокиси на различните места за измерване в града. Граничните стойности са превишени, обявен е жълт код за опасност. Освен това за понеделник сутринта метеоролозите очакват инверсия – топлият въздух ще покрие като одеяло студения. Тоест ще има смог или червен код за опасност. Градският съвет прави това, което се очаква да бъде направено и за градове като Щутгарт и Дюселдорф, но засега само се дискутира – забрана за движение на дизелови автомобили.
Проблемът на Осло: забраната трябва да бъде въведена 24 часа по-рано. Стартът е в понеделник, в 16 ч. Тъй като обаче хората отишли с дизеловите си автомобили на работа в понеделник трябва да могат да се приберат у дома, стартът на забраната е отложен за вторник, 6 ч. Продължителност: до второ нареждане, но най-малко два дни от 6 до 22 ч.
Затова във вторник сутринта Стайн Гердинг и останалите оставят автомобилите си на гарата и се качват в претъпканите вагони на линия 19. Гердинг, чийто автомобил е с Euro 6 дизелов мотор, разбира забраната; следващият му автомобил ще бъде Tesla Model 3. Водачът на Audi Рой Фурулунд не разбира забраната. Но се съобразява с нея. Не от страх, че ще бъде глобен (макар и глоби в този ден да не се налагат). На местата за проверка хората биват информирани, а не веднага глобявани. Норвежкият начин за справяне със ситуацията.
Водачи като Фурулунд се съобразяват, тъй като имат позиция: те не мислят само за себе си, а и за страдащите си от астма деца, които днес задължително трябва да се движат навън с маска върху лицето. В края на деня по новините съобщават за притежатели на автомобили с бензинов двигател, които доброволно са участвали в акцията. От солидарност, но може би и поради това, че са наясно, че при такова време и техните бензинови двигатели замърсяват въздуха.
Може ли Осло да послужи за пример? В градовете с високи стойности на фини прахови частици в Германия засега проверяват законовата база за въвеждането на подобни мерки.“
Във вторник вечерта в Осло стана ясно: качеството на въздуха в града се подобри повече от очакваното. Дали това се дължи на 31 процента по-малко дизелови автомобили по улиците? Или на промяната на времето? В понеделник, когато въздухът бе по-замърсен, тази забрана щеше да е по-смислена. В сряда се очакваше затопляне на времето, температури над нулата. В сряда сутринта бе оповестено, че забраната за движение на дизелови автомобили в града е отменена. Най-важният експеримент мина. Без хаос. Въздухът се изчисти.
А от 2025 г. в Норвегия няма да бъдат регистрирани нови автомобили с двигатели с вътрешно горене…
Коментар
Редакторът Хауке Шрийбер
ПОВЕДЕНИЕТО НА ВОДАЧИТЕ НА АВТОМОБИЛИ ПРАВИ ОСЛО ТОЛКОВА СПЕЦИАЛЕН
В деня на забраната за движение на дизелови автомобили в Осло въздухът е сравнително чист. Няма хаос, няма протести – няма проблеми. Дали намалението на движещите се дизелови автомобили с 31 процента е спомогнало за бързото подобряване на качеството на въздуха или това е сторило времето не е толкова важно. Имам усещането, че това, което направиха хората в Осло, няма да може да бъде толкова лесно пренесено в градове като Щутгарт и Дюселдорф. дължи се на поведението на норвежките водачи на автомобили: спокойни, емпатични, безкористни. За тях автомобилите им също са от голямо значение – но не по-малко значимо е и здравето им.
130 микрограма азотни двуокиси на кубически метър въздух са измерени в Осло сутринта на 16-ти януари. За сравнение: в Германия граничните стойности са 40 μg
69,3 микрограма азотни двуокиси е била измерената стойност в 10 ч. сутринта на 17-ти януари. Забраната за движение на дизелови автомобили в града е влязла в сила от едва четири часа