Осло – този град не се шегува

Първият метрополис, реагирал със забрана за движение на автомобили с дизелов двигател заради замърсения въздух. Акцията бе важна, но не и безалтернативна


31
ян.
2018

В КЪСНИЯ СЛЕДОБЕД те слизат от влака, почистват стъклата от леда и се качват в дизеловите си автомобили. Стайн Гердинг в новото си  BMW 320d, Солфрид Стрьом в нейната Mazda CX-5, Рой Фурулунд в своето Audi A4 TDI.

На паркинга на гара Льоренског този ден са паркирани най-вече дизелови автомобили. От тук до табелката на населеното място за само 50 метра. След нея започва град Осло.

Ако Солфрид или Рой навлязат с колите си в града, те рискуват глоба в размер на около 330 лв. – денят е 17-ти януари 2017 г., за първи път европейски метрополис е наложил забрана за влизане на частни дизелови автомобила в града.

Причината: въздухът е замърсен и крие опасност за здравето на жителите на норвежката столица. Такова решение е взел доминираният от партията на зелени град.

Пал Тигесен (28) стои на кръстовище в центъра на Осло и поема дълбоко въздух. „През зимата въздухът в Осло има лек вкус на метал“, казва младият политик от партията на зелените. Днес не е така, през нощта валя сняг. Движат се малък брой лични автомобили, няколко електрически Golf-а, Tesla и Nissan Leaf. Както и дизелови автомобили и микробуси за доставки, дизелови таксита. те притежават специално разрешително.

Трафикът е като в малък град. На малкото останали бензиностанции в Осло, почти не се случва нищо. Една от служителките ни споделя, че продава по 70 процента по-малко дизел (цена 3,20 лв. за литър).

„Забраната е и тест“, Пал Тигесен. „Има ли хаос? Каква ще бъде ползата? Как се приемат мерките?“ Дългосрочният план на неговата партия за дни като този е различен: драстично покачване на таксата за влизане в града с автомобил, безплатни билети за автобус и трамвай. В нормалните дни влизането в града с автомобил (не и за електромобили) струва около 7 лв. „При извънредни ситуации цената трябва да се качи петорно.“

Извънредната ситуация настъпва в неделя в 16 ч. Норвежкият институт за изследване на качеството на въздуха е установил опасни стойности на азотни двуокиси на различните места за измерване в града. Граничните стойности са превишени, обявен е жълт код за опасност. Освен това за понеделник сутринта метеоролозите очакват инверсия – топлият въздух ще покрие като одеяло студения. Тоест ще има смог или червен код за опасност. Градският съвет прави това, което се очаква да бъде направено и за градове като Щутгарт и Дюселдорф, но засега само се дискутира – забрана за движение на дизелови автомобили.

Проблемът на Осло: забраната трябва да бъде въведена 24 часа по-рано. Стартът е в понеделник, в 16 ч. Тъй като обаче хората отишли с дизеловите си автомобили на работа в понеделник трябва да могат да се приберат у дома, стартът на забраната е отложен за вторник, 6 ч.   Продължителност: до второ нареждане, но най-малко два дни от 6 до 22 ч.

Затова във вторник сутринта Стайн Гердинг  и останалите оставят автомобилите си на гарата и се качват в претъпканите вагони на линия 19. Гердинг, чийто автомобил е с Euro 6 дизелов мотор, разбира забраната; следващият му автомобил ще бъде Tesla Model 3. Водачът на Audi Рой Фурулунд не разбира забраната. Но се съобразява с нея. Не от страх, че ще бъде глобен (макар и глоби в този ден да не се налагат). На местата за проверка хората биват информирани, а не веднага глобявани. Норвежкият начин за справяне със ситуацията.

Водачи като Фурулунд се съобразяват, тъй като имат позиция: те не мислят само за себе си, а и за страдащите си от астма деца, които днес задължително трябва да се движат навън с маска върху лицето. В края на деня по новините съобщават за притежатели на автомобили с бензинов двигател, които доброволно са участвали в акцията. От солидарност, но може би и поради това, че са наясно, че при такова време и техните бензинови двигатели замърсяват въздуха.

Може ли Осло да послужи за пример? В градовете с високи стойности на фини прахови частици в Германия засега проверяват законовата база за въвеждането на подобни мерки.“

Във вторник вечерта в Осло стана ясно: качеството на въздуха в града се подобри повече от очакваното. Дали това се дължи на 31 процента по-малко дизелови автомобили по улиците? Или на промяната на времето? В понеделник, когато въздухът бе по-замърсен, тази забрана щеше да е по-смислена. В сряда се очакваше затопляне на времето, температури над нулата. В сряда сутринта бе оповестено, че забраната за движение на дизелови автомобили в града е отменена. Най-важният експеримент мина. Без хаос. Въздухът се изчисти.

А от 2025 г. в Норвегия няма да бъдат регистрирани нови автомобили с двигатели с вътрешно горене…

 

Коментар

Редакторът Хауке Шрийбер

 

ПОВЕДЕНИЕТО НА ВОДАЧИТЕ НА АВТОМОБИЛИ ПРАВИ ОСЛО ТОЛКОВА СПЕЦИАЛЕН

В деня на забраната за движение на дизелови автомобили в Осло въздухът е сравнително чист. Няма хаос, няма протести – няма проблеми. Дали намалението на движещите се дизелови автомобили с 31 процента е спомогнало за бързото подобряване на качеството на въздуха или това е сторило времето не е толкова важно. Имам усещането, че това, което направиха хората в Осло, няма да може да бъде толкова лесно пренесено в градове като Щутгарт и Дюселдорф. дължи се на поведението на норвежките водачи на автомобили: спокойни, емпатични, безкористни. За тях автомобилите им също са от голямо значение – но не по-малко значимо е и здравето им.

 

130 микрограма азотни двуокиси на кубически метър въздух са измерени в Осло сутринта на 16-ти януари. За сравнение: в Германия граничните стойности са 40 μg

 

69,3 микрограма азотни двуокиси е била измерената стойност в 10 ч. сутринта на 17-ти януари. Забраната за движение на дизелови автомобили в града е влязла в сила от едва четири часа

 

Още по темата

Card image cap
NFS със смяна на предавките?

11
февр.
2016

От ноември 2015 г. Need for Speed се завърна. Изглежда обаче почитателите на играта се оплакват от липсата на една съществена функция – смяната на предавките

Card image cap
Какво може якият дизелов локомотив MTM SQ7 TDI

27
май
2017

Благодарение на електронното повишение на мощността дизеловият MTM SQ7 TDI се доближава до магическата граница от 1000 Нютонметра. Ние го тествахме

Card image cap
Представяме ви: Porsche 718 Boxster GTS

18
окт.
2017

Porsche пуска новия топмодел на 718 Boxster. GTS остава с 4-цилиндров боксерен двигател, а мощността му е увеличена. AUTO BILD ще ви даде информация!

Card image cap

В последния брой:

Архив >