2017
НЕКА ДА БРОИМ ЗАЕДНО. 1, 2, 3, 4… Вместо 14, нека да кажем Golf. Защо? През миналата година всеки 14-и нов модел лек автомобил е бил Golf. Общо са продадени 235 935 броя, тоест седем процента. Ненадминат резултат. И въпреки това тук ще ви представим седем алтернативи на любимеца на германците. Бестселърът на VW безспорно си има своите качества, но не е всемогъщ. Освен това отдавна не се продава на народни цени. Днес в този ценови клас се движат други модели. Затова определихме като ценови ориентир сумата от 50 000 лв. – толкова струва един Golf 1.5 TSI Comfortline със 150 к.с. и четири врати. За тези пари можете да намерите забележителни алтернативи. Например Fiat 124 Spider, който е единственият кабриолет в сравнението ни. Или пък Mini Cooper S и Renault Clio R.S. Trophy, които с много мощност в малък автомобил обещават солидно количество удоволствие. Любителите на заниманията в свободното време и семействата вероятно ще бъдат заинтригувани от двете комбита Peugeot 308 SW BlueHDi 120 и Škoda Octavia Combi 1.6 TDI. Или пък ще се насочат към наистина просторния Opel Zafira 1.4 Turbo. Разбира се, за тази сума можете да се сдобиете и със SUV. За почитателите на високата позиция на седене сме приготвили Seat Ateca 1.4 EcoTSI. Изборът в никакъв случай няма да е лесен. Гарантирано няма да му е лесно и на свикналия с успехите Golf. Кой ли накрая ще се класира на 8-о, 7-о, 6-о място… Ще научите на следващите страници.
8. Fiat 124 Spider
ВКУСЪТ НА ЛЯТОТО
Защо бих предпочел да карам 124 Spider ли? Много просто – защото е роудстър. Защото мога да сваля покрива на колата си за две секунди и да се наслаждавам на свежия въздух. По пътя до редакцията ще се радвам на пролетта, ще чувам смеха на децата, ще гледам небето над мен и ще поздравявам колоездачите на светофара. Същото ще правя и след края на работния ден – работата и ядовете ще изчезнат веднага, щом се кача в колата и отворя покрива. В кабриолета просто ставаш друг човек. А във Fiat се чувстваш и малко италианец. Spider превозва своите пасажери по-фино и по-модерно от Mazda MX-5, която пък осигурява техниката и се грижи за липса на италиански моменти при механиката и електрониката. Разполагащият със 140 к.с. турбомотор на Fiat позволява на Spider най-после спокойно придвижване без нервно превключване като при атмосферния мотор на Mazda. Естествено вътре ще поберете само двама души с минимално количество багаж. Питайте обаче възрастни двойки със Spider колко вълнуващо и впечатляващо е било лятното им пътешествие в тесния двуместен модел – макар и да е било необходимо да са скромни.
Извод
По-малкото е повече. С тегло от 1100 кг Spider е лек, икономичен и с отлична управляемост – освен това ви прави щастливи при отворен покрив.
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo
Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред надлъжно • Работен обем 1368 см3 • Мощност 103 кВт (140 к.с.) при 5000 об/мин Макс. въртящ момент 240 Нм при 2250 об/мин • Макс. скорост 217 км/ч • 0–100 км/ч 7,5 сек • Задвижване задно/6-степ. трансмисия • Резервоар 45 л • Д/Ш/В 4055/1740/1230 мм • Багажник 140 л • Тегло (празен) 1125 кг • EU-Mix 6,4 л А95Н/100 км Емисии CO2 148 г/км • Цена oт 49 900 лв. (за Германия)
7. Renault Clio R.S. Trophy
ВЪЗДУХЪТ Е НАЖЕЖЕН
Тези французи са страхотни! Хора, които се отдават на удоволствието от живота и имат склонност към неразумните неща – имат и подходящата кола за тази цел: Renault Clio R.S. Trophy. Джудже с гневни 220 к.с., което успява да скъса Mini Cooper S още преди загрявката и предпочита да мери сили на пистата с по-сериозни спортисти. 1,6-литровият 4-цилиндров агрегат е подпомаган от мощна турбина. В долния диапазон на оборотомера това нахакано Clio има нужда да си поеме въздух, но след това забива яко предните си колела в асфалта. 6,6 секунди до темпо 100 и максимално темпо от 235 км/ч са доста добро заявление, а пътят дотам с 6-степенната автоматична трансмисия с два съединителя е лек и прецизен. За да не си позволява слабости в завоите, Trophy е оборудван с 18-цолови джанти и спортно окачване със стегната настройка на амортисьорите и пружините, както и с по-ниска каросерия (отпред 20 мм, отзад 10 мм). Така можете спокойно да карате с висока скорост в завоите, макар и комфортът да не е на много високо ниво. Или нека го наречем спортен. И да си признаем – бихме могли да караме такъв „Golf“ и като пенсионери.

Малък двигател, голяма турбина: 1,6-литровият мотор разполага с впечатляващите 220 к.с. – на редактора Гералд Чайка това му харесва
Извод
Наточен „французин“, който доставя страхотно удоволствие!
Renault Clio R.S. Trophy
Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред напречно • Работен обем 1618 см3 Мощност 162 кВт (220 к.с.) при 6050 об/мин • Макс. въртящ момент 280 Нм при 2000 об/мин • Макс. скорост 235 км/ч 0–100 км/ч 6,6 сек • Задвижване предно/6-степ. с двоен съединител • Резервоар 45 л Д/Ш/В 4090/1732/1420 мм • Багажник 300-1146 л • Тегло (празен) 1279 кг • EU-Mix 5,9 л А98Н/100 км Емисии CO2 135 г/км • Цена oт 50 190 лв.
6. Mini Cooper S
МАЛЪК И ОТРОВЕН

Директен контакт с пътната настилка! За снимката редакторът ни Андреас Май малко преувеличава, но нито един друг автомобил не дава усещането за карт, каквото има Cooper S
Толкова много пари за малък автомобил? Да, няма грешка. Този Mini Cooper е дълъг само 3,85 метра и в наточената си версия S струва 50 900 лева, при това без екстри. Знаете ли обаче какво? Струва си парите! Отвсякъде. Първо: той е фин и готин. Под капака му работи 2-литров 4-цилиндров турбодвигател със 192 к.с., ускорява за 6,8 секунди до темпо 100. Сдържаността в S е трудна работа. Второ: автомобилът е тесен и нисък. SUV-овете са за хора, които не искат да са близо до седящия до тях. В Mini можете да сте си близки. Близо сте и до пътя. Усещането е сякаш карате карт. Трето: малък и непрактичен. Вместимостта на багажника е от 211 до 731 литра. А на задната седалка удобно може да седи единствено куче. Е, и? Това все пак не е такси! Mini обаче може да се паркира много по-лесно. 3,85 метра – в града се чувстваш супер. За щастие никой не споменава четвъртото – цената. С големи джанти, навигация и някоя друга украса стигаме 60 000 лева!
Извод
Този автомобил не е за разума, а за удоволствието. Един такъв Mini Cooper S е перфектният карт за максимум двама с пари за трима.