Опасно ли е да мием пода на електромобил?

1701
2023

Когато електромобилите започнаха да навлизат по-масово, се роди виц: „Мога ли да шофирам електромобил в дъжда – или има риск да предизвикам късо съединение?“. Днес ни е смешно – че изобщо някой е намирал това за комично! Разбира се, че няма никакъв проблем да карате на ток в дъжда! Но преди 15 години мнозина не знаеха как да отговорят на този въпрос. Днес по подобен начин звучи въпросът дали можем да мием дъното на електромобил.

Отговорът тук е малко уклончив: Да, но… действително е имало случаи, в които електрически автомобили са претърпели значителни щети в автомивки след миене на дъното. През пролетта на 2022 г. оператор на автомивка в Германия забрани достъпа на всички модели на Tesla в обекта.

Забрана за Tesla поради множество щети

В интерес на истината обаче, забраната за влизане на Tesla не е вследствие на късо съединение във високоволтовата батерия – а по-скоро заради сензорите на задния капак и на извода за зареждане. По време на миенето водните струи явно са карали сензорите да регистрират импулс и да отварят капака багажника или на буксата за зареждане. В резултат на това в автомобилите влиза вода, капачки на извода за зареждане биват откъснати – и това далеч не са всички причинени щети.

След десетина подобни случая избухнаха много скандали – които стигнаха и до съд. Това принуждава оператора на автомивката да постави забрана за влизане на автомобили Tesla в автомивката. „Тя още важи“, казва управляващият директор на компанията през януари 2023 г. след запитване на AUTO BILD. Възможно е собствениците на злополучните електромобили просто да са забравили да поставят колата в специалния режим за автомивка. Това обаче не било (лесно) доказуемо.

Tesla има режим за автомивка от 2021 г. Засега обаче само Model 3 и Model Y го поддържат, Model S (на снимката) – не.

В интерес на истината, Tesla горещо препоръчва активирането на този режим преди всяко посещение на автомивка. Защото повредите, ако забравите да го задействате, не се покриват по гаранция. Досега обаче няма данни за щети, причинени от късо съединение във високоволтовата батерия. Тъй като батерията и свързаните с нея компоненти по задвижването на електромобила трябва да бъдат капсуловани добре за защита срещу влага, както изисква законодателят.

Не насочвайте пароструйката директно към батерията

Томас Шустер от изпитателната организация KÜS коментира: „Това означава, че можете безопасно да измиете своя електрически автомобил в автоматична автомивка, но и с пароструйка ръчно.“ Но мощната водна струя под високо налягане не бива да се насочва директно към долната част на автомобила. От ADAC добавят, че когато използвате апаратура за миене под високо налягане, трябва да държите дюзата на достатъчно голямо разстояние (ок. 30 см) от автомобила, за да не причините щети.

Обикновено батерията и електрическите връзки са закрити с капаци. Въпреки това според експерта от ADAC Матиас Фогт не било изключено струята да проникне през тях. „Въпреки че всички връзки не трябва да пропускат вода, може да възникне повреда, ако вода под високо налягане ги атакува.“

Ето защо дюзата на апаратура за миене под високо налягане никога не трябва да бъда насочвана към електрически връзки и електрически компоненти – което важи и за автомобил на двигател с вътрешно горене при миене на мотора. За тази операция никога не трябва да използвате пароструйка, припомня техническият специалист от ADAC Фогт.

А ако автомобилът е бил ударен отдолу, например при качване на висок бордюр или при катастрофа, миенето изобщо не е препоръчително. Трябва да се въздържате от миене и докато електромобилът се зарежда.

Какво трябва да правим преди миенето на Tesla?

Очевидно много собственици на Tesla са правили грешки при миенето на автомобила си, което е довело до щети. Затова през 2021 г. Tesla добави специални режим за автомивка в рамките на софтуерен ъпдейт. Засега обаче те функционират само при Model 3 и Model Y. Ако режимът е активиран, автомобилът автоматично затваря прозорците и заключва капачката на извода за зареждане. Задният капак също се заключва. Чистачките на предното стъкло и сензорите за паркиране също се спират, тъй като могат да бъдат активирани в автомивката.

При Model X има риск струята да задейства сензора на задния капак, което води до автоматичното му отваряне – и водата може да причини сериозни щети.

Там колелата трябва да се въртят свободно, защото колата се избутва от системата. При Tesla се налага да включите също функцията „free rolling“ при активиран режим за автомивка. Тази функция обединява параметрите „положение на скоростния лост N“ и „изключена автоматична паркинг спирачка“. За Model S и Model X (преди фейслифта) всички тези настройки трябва да се правят ръчно и автомобилът накрая да бъде заключен.

Режимът за автомивка обаче не осигурява по-добро закрепване на предната и задната броня, които са само залепени – очевидно толкова хлабаво, че падали при миене! Всъщност Tesla категорично отказва гаранцията в случаи с автомивки, където четки и подобни устройства търкат автомобила. Или с други думи, шофьорите на Tesla трябва да използват само безконтактна автомивка, ако искат да разчитат на гаранцията си.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин