2024
Може ли зареждането на електромобили да претовари електрическата мрежа? Според изчисление електрическите автомобили в обществената мрежа от зарядни станции на Мюнхен консумират значително по-малко електроенергия от най-масовия народен празник Октоберфест. С колко повече електроенергия изразходва Октоберфест? Разберете от нашата публикация!
Скептиците по отношение на електромобилите редовно предупреждават за т.нар. „Blackout“, какъвто можел да настъпи, ако твърде много електромобили биват зареждани едновременно от електрическата мрежа. Но засега няма опасност скромният брой електрически автомобили в Германия да причини проблем в осигуряването на електричество. Това разкриват изчисленията на оператора на мрежа от зарядни станции Digital Charging Solutions (DCS).
Базираната в Мюнхен компания, собственост на BMW, Mercedes и петролния гигант BP, е един от най-големите оператори на мрежи от зарядни станции в Германия. DCS прави паралел между потреблението на електроенергия за Октоберфест и потреблението в обществената мрежа от зарядни станции. DCS използва за целите на сравнението потреблението на електроенергия от атракционите и сергиите на празника, известен с многото бира, с потреблението от обществените зарядни станции през двете седмици на Октоберфест миналата година.
14 пъти по-висока консумация на електроенергия на Октоберфест
Според калкулациите за Октоберфест са изхарчени 2.800.000 кВтч. В същото време електрическите автомобили в района на Мюнхен са заредили около 193.000 кВтч от AC и DC зарядни станции, т.е. значително по-малко ток, отколкото за Октоберфест. Ако трябва да бъдем по-точни, за забавленията е консумирана 14,5 пъти повече електроенергия.
Двупосочното зареждане скоро ще помага на електрическата мрежа
Ето защо страхът, че електрическите автомобили ще завладеят нашите мрежи, е неоснователен. Йорг Рейман, главен изпълнителен директор на Digital Charging Solutions, коментира: „Ако голямо събитие с 14 пъти по-висока консумация на електроенергия от тази при обществените зарядни станции не води до срив на електрическата мрежа, няма как това да се случи и при постепенното увеличаване на дела на електрическите автомобили.“
Освен това в обозримо бъдеще повечето електрически автомобили ще помагат на мрежата чрез функцията за двупосочно зареждане. Райман допълва: „В бъдеще електромобилите ще имат решаващ принос за стабилизиране на електрическата мрежа благодарение на технологията Vehicle-to-Grid, т.е. чрез отдаване на енергията от батериите в електрическата мрежа, когато зелените източници не генерират достатъчно.“
Извод
Не е ли комично, че когато човек гледа атракционите на Октоберфест, никога няма да се сети за електромобилите и техните батерии. И определено няма да се замисли за толкова колко много ток харчи народният празник. В действителност обаче изнесените от DCS калкулации не са съвсем точни – тъй като голяма част от електромобилите в Мюнхен (и не само там) биват зареждани от Wallbox-ове. А те не са включени в сметките! Въпреки това калкулациите на DCS действат успокояващо: защото доказват, че консумацията на енергия от електромобилите не е толкова драматична, че да доведе до срив в електропреносната мрежа.