2022
7 ноември е произведен 100 000-ят Taycan. Автомобилът слиза от поточната линия около три години след като производството започва за първи път в основния завод в Цуфенхаузен през септември 2019 г. Taycan Turbo S в цвят Neptune Blue е предназначен за клиент в Обединеното кралство. „Много сме доволни, че постигнахме този бележит етап в историята на производството толкова бързо – въпреки неотдавнашните предизвикателства, породени от недостига на полупроводници и нестабилната ситуация с COVID“, казва Кевин Гик, вицепрезидент на моделната линия Taycan. „С Taycan направихме определено успешен старт в електрическата ера.“
Трите най-големи отделни пазара за изцяло електрическия спортен автомобил в момента са САЩ, Китай и Великобритания/Република Ирландия. Моделът вече се предлага с три силуета на каросерията – спортен седан Taycan, Taycan Cross Turismo и Taycan Sport Turismo. При всеки от силуетите до пет опции за двигателя се съчетават със задвижване на задните или всички колела. Taycan 4S е версията с най-дълъг пробег от 513 километра (WLTP). Taycan Turbo S държи настоящия рекорд за най-бърз сериен електрически автомобил, с време от 7 минути и 33 секунди за обиколка на Нюрбургринг-Нордшлайфе.
Фен на дизайна и технологиите: Жан-Юбер Револон и неговият Taycan 4S
Taycan бързо достига 100 000-та отметка не само в производството. Това е магическо число и по отношение на пробега, като много клиенти вече са изминали далеч над 100 000 километра с електрическия спортен автомобил. Жан-Юбер Револон вече е шофирал над 188 119 километра в своя Taycan 4S от средата на август 2020 г. Транспортният предприемач живее в района на Лион и вече е пътувал със своето Porsche в почти всички съседни на Франция държави, изминавайки дневни разстояния до 1200 км.
Причините за покупката на автомобила са неговият дизайн и „техническите иновации, които са добри за околната среда, както и моят бюджет заради ниските експлоатационни разходи“, казва той. Други силни страни, според него, са производителността и окачването на автомобила, които предлагат „невероятно добро сцепление и максимална пъргавина, нещо, което само магьосниците от Porsche могат да постигнат“. Освен това 43-годишният мъж казва, че нито един от многото му автомобили не е бил толкова надежден, колкото Taycan 4S. Досега е било необходимо само един сензор за окачването да бъде сменен.
Но не всичко е вървяло винаги толкова гладко. Револон си спомня любопитно преживяване със зареждане, когато е стоял със своя Taycan само на няколко метра от зарядна станция, но не е могъл да я достигне поради бариера. Съоръжението е било част от зона за почивка на магистралата и не е било достъпно откъм града, както навигационната му система неправилно е посочила.
Спонтанна покупка: Гийом Такворян и неговият Taycan 4S
Гийом Такворян е друг властелин на километрите. Когато пробегът на скоростомера на неговия Taycan 4S достига шест цифри, той го документира с мобилния си телефон. По време на снимката неговото Porsche е изминало 113 977 км – и предстоят още.
Фармацевтът от Марсилия придобива спортния седан в цвят Volcano Grey спонтанно през юни 2020 г. „Porsche Тулон току-що бяха доставили Taycan. След тест драйва веднага реших, че това е моделът“, усмихва се той. Той шофира Taycan 4S по работа главно в Южна Франция. „Най-дългото шофиране беше от Марсилия до Межев в Савойските Алпи. 440-километровото пътуване беше изкачване по целия път, което, разбира се, увеличава консумацията на енергия. Така че спрях в Porsche Гренобъл и заредих моя Taycan безплатно“, спомня си 41-годишният собственик. Освен едно шумно колело на вентилатора, което е било подменено в рамките на гаранцията, той не е имал проблеми през цялото това време.
„Просто е забавно да караш Taycan“, казва Такворян. В допълнение към моментално наличната мощност, той смята, че външният вид е сред силните страни на автомобила: „По отношение на дизайна Taycan е изцяло Porsche и съдържа много детайли, които са характерни за марката. Към това се добавят модерното излъчване и солидното качество на изработката.“ Като често шофиращ, французинът също оценява приятното ниво на шум на електрическото задвижване. „Обичам звука на моя 911 Targa, но при пътуване на далечно разстояние тишината в Taycan е много приятна.“ Неговото Porsche винаги се зарежда през нощта с домашна станция Wallbox, като Такворян разчита само на бързи зарядни станции, когато е необходимо.
Чести бизнес пътувания в Източна Европа: Маркус Кройтел и неговият Taycan Turbo
Маркус Кройтел, от друга страна, използва главно бързи зарядни станции, за да зареди батерията си – и в това няма нищо чудно предвид дневните разстояния до 1500 км. Между февруари 2021 г. и август 2022 г. служителят на Porsche е изминал точно 134 911 км със своя служебен автомобил, Taycan Turbo. Кройтел е ръководител на отдела за планиране на каросерията в Porsche и следователно е отговорен за производството на каросерията в чист вид в Цуфенхаузен, Лайпциг и Братислава. А като главен изпълнителен директор на Porsche Toolmaking, той се грижи също за обектите на това подразделение в Шварценберг, Дубница и Хорна Стреда. В резултат на това пътува често от централата на Porsche в Цуфенхаузен до Словакия или до Рудните планини.
В допълнение към възможностите му за дълги разстояния, сигурно пътно поведение дори при лошо време и прецизно управление, Кройтел хвали по-ниските експлоатационни разходи в сравнение с модел с двигател с вътрешно горене. Той също е фен на качеството на изпълнение и издръжливостта: Белият Taycan е издържал добре тежките условия дори след повече от 100 000 км. Както визуално, така и технически: „Батерията все още има 91% от първоначалния си капацитет“, казва Кройтел. И отново единственият проблем е бил незначителен, когато пластмасовият капак на ключалката на задната врата е паднал.
Инфраструктурата за зареждане, от друга страна, понякога тества търпението на Кройтел. „Няма да забравя едно пътуване в Румъния“, казва той. „Първата зарядна станция в Тимишоара, на която спрях в 2 часа през нощта, за съжаление не работеше. Следващата станция в Арад беше на неосветена странична уличка.“ Така че разширяването на системата за бързо зареждане е на първо място в списъка с желания на често шофиращия водач.
Краят и началото: Тестове за издръжливост в Auto Bild и auto motor und sport
Освен клиентите и служителите на Porsche, автомобилните журналисти са другите редовни шофьори на Taycan. Taycan 4S в цвят Frozen Blue изминава 100 000 км при ускорено изпитване за издръжливост за германското списание Auto Bild. Започвайки на 17 октомври 2020 г., строгото тестване завършва през ноември 2022 г. „За мен нашето изпитване за издръжливост на Taycan доказа поне три неща. Първо, този автомобил привлича вниманието както малко други автомобили“, казва Том Дрекслер, главен редактор на Auto Bild and Auto в Bild Group. Второ, електрическото Porsche трябва да бъде Porsche още от първия миг и Taycan е точно това. Трето, нашето изпитване доказва, че шофирането на дълги разстояния е абсолютно възможно с електрическа енергия.“
Междувременно auto motor und sport се сдоби с Taycan Cross Turismo 4: Модел в цвят Mamba Green наскоро се присъедини към тестовия автопарк на редакционния екип за изпитване за издръжливост. В продължение на около две години километражът ще достигне шест цифри и при тях. Това е първият път, в който медийната група Motor Presse Stuttgart ще измине цялото разстояние от 100 000 км на изпитването за издръжливост с електрически автомобил. „Да имаш Porsche в тестовия автопарк е нещо специално, разбира се. След различни кратки тестове в продължение на максимум 12 месеца, но по-често само три до шест месеца, сега е време да изминем 100 000-километровото разстояние в рамките на максимум две години с електрически превозни средства“, казва Майкъл Пфайфър, главен редактор на auto motor und sport.
„Сега сме уверени, че можем да осигурим и много достоверна документация за процесите на зареждане и консумацията на електрическите превозни средства, която отговаря на нашите стандарти за качество. Това е от съществено значение, за да може да се направи квалифицирано изявление за ежедневното качество на автомобила. Естествено ние също така сме любопитни да видим как Cross Turismo се представя като ежедневен спътник“, добавя Йенс Драле, ръководител на изпитванията и технологиите в изданието.
Интелигентно, зелено и икономично: производство
Не само Taycan, но и неговите най-съвременни производствени методи задават стандарти в областта на устойчивостта и цифровизацията. В Щутгарт-Цуфенхаузен е построено високотехнологично производствено съоръжение, включващо нови технологии и процеси. В производството на електрическите двигатели например се използва изкуствен интелект (AI). Благодарение на „машинното обучение“ системи с камери оценяват качеството дори по-точно от конвенционалните системи за наблюдение без изкуствен интелект, при щамповане на VIN номера и предварителното сглобяване на скоростната кутия. Това също така намалява натоварването на производствения персонал, тъй като се налагат по-малко последващи проверки. Един пример от областта на процесите и технологиите за опазване на ресурсите е възстановяването на енергията от роботи. Както при Taycan, кинетичната енергия се преобразува в електрическа по време на спирачните процеси и се съхранява с помощта на високоефективен кондензатор. Ако роботът се ускори, възстановената енергия се използва.
„Taycan е новатор, както и неговото производство“, казва Албрехт Раймолд, член на Изпълнителния борд за производство и логистика в Porsche. „От началото на производството през 2019 г. произвеждаме Taycan по напълно въглеродно неутрален начин. Същото се отнася и за производството на всички спортни автомобили в заводите ни в Цуфенхаузен и Лайпциг. Това ни доближава още една стъпка до нашата визия за „завод с нулево въздействие“. Умно, зелено и икономично – това е нашето разбиране за устойчиво производство.“