Обратно в 1983 г. с Peugeot 205 – големия мъник

2102
2017

Но не и тази на Третия райх. И докато „звездата” с фалшифите дневници на Хитлер, публикувани в сп. Stern, се издига високо и после потъва в земята, то Peugeot бележи само възход. 205 достига върхове в своите изпълнения като Cabrio, GTI, Turbo, с бензинови и дизелови мотори и дори като лекотоварен автомобил. Оплетеното в мрежата на хилядите си марки (Peugeot, Simca, Chrysler, Sunbeam, Matra и Talbot) най-голямо фамилно предприятие във Франция празнува своето победоносно завръщане.


В интериора на всички модификации има много пластмаса, която никога не се натрапва. Цветово интериорът е много приятно решен. Седалките са много комфортни, както се очаква от истинските „французи”.

На сцената се завръща и бившият актьор Роналд Рейгън. Като президент на САЩ той знае точно към какво се стреми – да контролира случващото се по света според собствената си концепция. В Съветския съюз държавният глава вижда империя на злото, която иска да накаже с балистични ракети.

Тежко и горко на местата, където цари комунизмът. Рейгън освобождава мъничкия карибски остров Гренада (с население 100 000 жители) с показна военна операция. Рейгън обаче е безсилен да спре смъртоносния вирус СПИН, заради който почиват все повече американци… или поне тези с хомосексуална ориентация. Така че проблемът е бил само за някои групи от населението – поне такава е била заблудата.

205 обаче не подбира пасажерите си – той е готов да приеме всички, като им предлага място както отпред, така и отзад. Седалките са меки, а при оформлението на интериора са използвани приятни цветове. Дори пластмасите са направени толкова добре, че радват окото. „Виновникът” за това е дизайнерът Пол Брак, участвал в разработката на големия Mercedes 600 и изиграл ключова роля за вида на моделите на BMW до 1974.

За проектирането на 205 работи и Pininfarina, но техните скици са били отхвърление, защото Peugeot предпочита да следва разработеното от собствените си специалисти решение. Именно то дава запомнящото се лице на колата. Големите стъкла, както и плоският преден капак осигуряват отлична видимост. Арматурното табло с вградени канали за топъл и студен въздух, разположено ниско, спестява средства за тръбопроводи. Отгоре са разположени контролните лампи, а отдолу – показателните уреди. Шибедахът се мести по монтирани отвън шини.

Казано накратко, новото Peugeot изглежда коренно различно от старите и по-конкретно – от модела 404 от 60-те, който има много почитатели в Германия. 205 следва своя собствен стил и макар да е високо само 1,37 метра, е провъзгласено за цар на „лъвчетата”. Особено ценена е неговата скромност, защото се задоволява средно с под седем литра на 100 км.

Само лостчета за чистачките отдясно на волана, с което се включват чистачките за предното и задното стъкло е малко шантав, тъй като трябва не само да се върти и натиска, но и да се тегли – от време на време шофьорът изобщо не знае какво да прави.

Още 2 милиона души в цяла Германия също са доста объркани – толкова е броят на безработните тогава. Цари страх и съпротива срещу модернизирането на НАТО. Болни гори, замърсен въздух и отровени води са другото лице на само 30 години икономически бум.

Нещо трябва да се промени. Въпреки тежък натиск от страна на лобистите Бундестагът въвежда безоловния бензин от 1986. На ГДР са изпратени 2 млрд. марки за подкрепа, а Майкъл Джексън разбива музикалните класации с парчето Billie Jean. 205 пък успява да се продаде в над 5 млн. екземпляра. Освен това концепцията на малкото Peugeot е толкова успешна, че то успява да спечели титлата при конструкторите в Световния рали шампионат през 1985 и 1986, побеждавайки Lancia Delta и Audi quattro.

Триумфът на 205 кара спортния директор на френската марка да се разплаче от радост. Този нисък човек на име Жан Тод по-късно ще ликува за победите на Ferrari и Михаел Шумахер.

Peugeot 205 XE
Редови 4-цилиндров, отпред напречно; работен обем 954 см3; 33 кВт (45 к.с.) при 6000 об./мин.; макс. въртящ момент 69 Нм при 2750 об./мин.; 4-степенна трансмисия; предно задвижване; Д/Ш/В 3705/1560/1375 мм; резервоар 40 л; макс. скорост 134 км/ч; 0-100 км/ч за 18,8 сек.; разход 6,8 л/100 км; цена на новия автомобил през 1983: 10 351 марки

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин