Обратно в 1964 г. – с Mercedes 600 Pullman

1302
2017

Актуалното за 1964: Дълго, по-дълго, най-дълго. Това важи както за колите, така и за косите. Основоположникът на тази мода са най-хитовите по онова време англичани. Четиримата юнаци с гъбообразни прически от Ливърпул, по-известни като Beatles. Германия отговаря със супершлагера си Mercedes 600.

Седя вътре: Сгънат, смачкан, малък и смешен. Директно срещу мен се е възцарил огромен и тънък като пилешки кокал бакелитен волан, зад мен има непоклатима масивна преграда, а между двете – място колкото за дистрофик с шофьорска фуражка. Нищо, аз не се притеснявам от това. Аз знам, че съм незначителен. По-важното се случва отзад. Там са хората, които определят каква музика ще се слуша по време на движение.

Джон ровичка из барчето, а Пол е отпуснал коженото кресло назад, качил си е краката на предната седалка и гледа черно-белия телевизор. Джордж е нагласил температурата на климатика на тропически показатели и се е отдал на сладка дрямка, а Ринго замислено роши буйните си коси, защото в главата му се върти неприятната мисъл, че неговият Rolls-Royce всъщност вече е кола с размерите на седан от средния клас.

Отворен за тежки държавни глави: Версията Pullman е с дължина 6,24 метра, широчина 1,95 метра и височина 1,51 метра. Този, който се качва тук е известен….или композира известна музика.

Ние сме в 1964 година и два суперлатива се срещат. The Beatles и Mercedes 600. Няма друг автомобил по света по онова време, който да заслужава повече честта да вози Ливърпулската четворка. Те са основателите на нова ера в музиката.  Ера, която завладява чувствата и психиката на няколко поколения. На свой ред никой друг не заслужава такъв автомобил повече от тях. Това е свръхавтомобилът, последната инстанция в двестагодишното развитие на машините от човечеството… непобедимият перфекционизъм на колела.

Накратко казано, най-доброто за най-добрите. Когато четиримата разпростряли се отзад се посвият малко, ще се намери място и за титани като Касиус Клей и Мик Джагър и всички заедно можем да запеем „I Want to Hold Your Hand“ или „She Loves You“.

Казват, че любов с пари не се купува. Така е и в този случай. През 1964 г. нито един човек с нормални доходи не може да си позволи да се докосне до бъдещето във вид на цяла плетеница от напълно автоматизирани хидравлични системи, благодарение на които работят една камара глезотии в колата.

Очите ти трябва да са като широкоъгълен обектив, за да можеш да уловиш целия силует, а дробовете – като мелничарски чували, ако ще лъскаш черния лак по старомодния начин – с въздишки и памучно парцалче. Дължината на купето е 6,24 метра, височината 1,51, а широчината – 1,95 метра. По света има еднофамилни къщи, които са с по-малка площ.

От арматурното табло може да се регулира твърдостта на окачването. По желание може да е меко и комфортно, или твърдо и спортно. Автоматичната трансмисия е серийно оборудване и се управлява със селектор, разположен на кормилната колона или на конзолата между предните две седалки в зависимост от изпълнението.

Следващата стъпка е разполагането на задната седалка. Днес разглеждаме версията Pullman. Landaulet е с механичен брезентов покрив в задната част. Тук сме заобиколени от естествени дървени облицовки, кожа и тежък истински хром, лъхащ на старомодна буржоазия. Всичко това декорира едно купе с толкова много място, че нищо чудно там да може да се побере и билярдна маса.

На разположение тук имаме и прибиращ се в преградата между салона и шофьорската кабина бар, а пултът за управление на различните екстри при задните седалки наброява 27 (!) бутона, с които се командват жизненоважни функции като разговорното устройство с шофьора, клавиатурата за управление на преградата, радиото, климатикът, хидравличните механизми за спускане и вдигане на стъклата, лампи за четене, безстепенна регулировка на седалката, термометър за външна температура и какво ли още не.

 

Нужно е време и специално обучение, за да опознае човек всичките деликатеси и пикантерии, които предлага 600. Например плафоните изгасват сами 10-на секудни след качването и затварянето на вратата. С натискане на бутон към лицето ви се насочва поток от нежна, премахваща бръчките светлина. Хромираните въздуховоди освежават интериора с филтриран въздух. Общо 17 осветителни тела с различна сила и размер са разположени на най-различни места, като започнеш от двигателния отсек, през купето и стигнеш до багажника. Човек направо се чувства леко унижен, наблюдавайки солидността на полета на фантазията.

Техниката в средата на 60-те години оставя без работа над 170 000 германски граждани. Рационализация. Общата конюнктура е добра, но липсата на истински квалифицирани кадри е сериозен проблем. Около един милион гастарбайтери са необходими, за да помагат на най-неатрактивните работни места. Те на свой ред донасят със себе си свеж полъх в традиционната германска кухня във вид на пица, паста и силно лъхащи на чесън ориенталски специалитети.

V8 двигателят с обем 6,3 литра развива мощност от 250 конски сили при 4000 оборота. Огромният агрегат запълва пространството под капака до последния ъгъл.

Най-изисканото германско автомобилно меню в противовес на прииждащата вълна от чужденци се представя учудващо тихо. Осемцилиндровият двигател с електромеханично впръскване на горивото развива своите 250 к.с. с мъркането на щастлива от живота котка. Монументалният работен обем от 6,3 литра е способен да покори и най-високите върхове, но за това са му необходими минимум 20 литра бензин на всеки 100 км, а в повечето случаи – около 26. В зависимост от допълнителното оборудване, клубът на колела може да достигне маса от 2800 килограма и тогава при всяко заиграване с кик-даун функцията на педала на газта моторът безсрамно си сръбва поне два литра отгоре от 112-литровия запас в резервоара.

Стартът от място е мек и спокоен като на пума, направо не е за вярване, че около 50 к.с. отиват за задвижването на многобройните спомагателни агрегати на мотора. Дванадесет секунди са необходими, за да се достигне границата от 100 км/ч, а при необходимост спокойно може да се поддържат и 200. В онези години шофьорите на спортни автомобили редовно са им изпадали очите, когато са били изпреварвани от огромния черен „шлеп“ сякаш се движат на заден ход.

Някои еднофамилни къщи са по-малки. Багажното пространство е с обем почти кубик и половина. В задната част могат да се разположат удобно пет човека. Шофьорът е разположен в малко по-тясно пространство зад преградна стена.

Но дори и Mercedes 600 (цена за нормалната версия 56 500 марки, удължената – Pullman 63 500 марки, Landaulet – по споразумение) има някакви граници, въпреки че официално и неофициално е коронован за Краля на пътищата. Той също например е длъжен да спазва ограниченията на скоростта и да спира на зебри, за да пропуска пешеходците. Усещането вътре е друго. Вие отвън и аз отвътре сме хора от различни светове. Когато е необходимо, можем да застанем и по-високо от вас. Да, така е. При необходимост четири въздушни възглавници могат да повдигнат купето с около 5 сантиметра. Четири регулируеми амортисьора се грижат за това по-меко или по-твърдо да се возим. Мercedes може и повече. По средата могат да се поставят допълнителни сгъваеми седалки. Разделната преграда може да се демонтира. Може да избирате между люк отпред и люк отзад. Може да се разделят предните от задните седалки и да се създаде удобно работно място в освободилото се пространство. 600 може и да бъде брониран. Въобще каквото и да поискаме – Mercedes го прави. Предлага и мини версия на 600, дълга само 5,45 метра. Предлага се като Pullmann, като Landaulet (какъвто има в НСО, бивш превозвач на Тодор Живков), като четириместен, шестместен, осемместен. Всичко е възможно –  да се изработи дори и на ръка, винаги по индивидуална поръчка и винаги дискретно и анонимно.

Списъкът с екстрите включва позиции като хладилник, радио, телефон и телевизор (за съжаление само черно-бял). Разбира се, интериорът е тапициран и декориран с най-висококачествена кожа, хром и полирани апликации от естествено дърво.

И кои всъщност са собствениците на общо 2190 произведени нормални версии на Mercedes 600? Кои са тези, които са закупили 428-те Pullman версии? Кой се вози в 59-те Landaulet-и? Само 586 коли са останали в Германия. Около една трета от производството е изпратена за Америка, останалото е заминало за арабските страни и бившия соцлагер. Mercedes не дава по-точна информация. Дискретността при тях влиза в серийното оборудване. Дори и след повече от 50 години. Ние обаче знаем, че дори в НСО има Landaulet, бивш превозвач на Тодор Живков – това е един от най-скъпите ретро автомобили у нас.

Технически данни: Mercedes 600 Pullman

Двигател V8; работен обем 6330 куб.см.; макс. мощност 184 кВт (250 к.с.) при 4000 об/мин; макс върт. момент 500 Нм при 2800 об/мин; четиристепенна автоматична трансмисия; самоблокиращ се диференциал; въздушно окачване; комфортна хидравлика; Д/Ш/В/6240/1950/1510 мм; собствено тегло 2770 кг; макс. скорост 200 км/ч; 0-100 км/ч за 12 сек; разход на гориво около 26 литра; Цена като нов през 1964 г. по договаряне според оборудването.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин