2023
Човек не може да избираш семейството си – поне при хората е така. В индустрията обаче е малко по-различно: там съществува т.нар. „Badge Engineering“ – или преименуване на модел, разработен от друг производител, и пускането му на пазара като собствен. Този бизнес модел се прилага от около век в автомобилния бранш. А напоследък сякаш става все по-популярен – и то във всички класове. Вижте VW Caddy и Ford Tourneo, Toyota GR86 и Subaru BRZ, както и Suzuki Swace и Toyota Corolla, които са еднакви до антената на покрива. Но дали е точно така?
Не съвсем. Признаваме, че по отношение на екстериорния дизайн двете японски машини се различават трудно дори след въведения наскоро фейслифт. На капака на багажника Suzuki сякаш възприема буквално понятието „Badge Engineering“ и скрива с нещо като метален „стикер“ вдлъбнатината за кръглата емблема на Toyota. Определено това изглежда малко странно…
Различни инфоразвлекателни системи
След фейслифта обаче двата модела се различават в по-голяма степен. От обновяването си Corolla винаги разполага с голямо изцяло дигитално табло и 10,9-инчов екран на инфотейнмънт системата. Swace също е модернизиран, но по-скромно. Показанията за нивото на горивото и за температурата на охладителната течност все още са аналогови, а дисплеят на информационно-развлекателната система е една идея по-малък.
По отношение на софтуера обаче системите изглеждат много сходно – с изключение на факта, че няма вградена навигационна система, т.е. тук винаги трябва да използвате Apple CarPlay и Android Auto. Интересна подробност е, че Suzuki все още разполага с осветление на стъклоповдигачите, което Toyota премахна при три от четирите стъкла с фейслифта.
Suzuki Swaсе разчита на типичния просторен интериор
Иначе Swaсе е просторен отвътре, отзад пасажерите седят малко високо, а батерията на хибридната система е разположена под задните седалки. Мястото за коленете е достатъчно. Между другото, Suzuki отново няма да има вариант хечбек с по-късо междуосие (като Corolla), а ще може да бъде поръчано единствено като комби с обем на багажника от 596 до 1606 литра.
Suzuki се възползва в пълна степен от ревизията на задвижването. Като цяло усъвършенстваната система тип „пълен хибрид“ всъщност е основният аргумент за покупка при Swace. Петото поколение на хибрида на Toyota е малко по-мощно и вече разполага със 140 к.с., а не със 122. Разликата идва от електромотора, чиято мощност вече е 95 к.с. (преди – 72 к.с.) и новото управление на двигателя.
Хибридното задвижване позволява до 1,5 километра изцяло на ток
Ускорението от 0 до 100 км/ч вече отнема 10,4 секунди, което е добро постижение. Новата по-мощна литиево-йонна батерия вече позволява да изминавате 1,5 км изцяло на ток – което преди не беше възможно.
След това се задейства 1,8-литровият атмосферен агрегат (с 98 к.с.), който презарежда батерията. ДВГ се задейства по-рядко при потегляне от преди – защото електрическата машина „тегли“ по-добре. На магистралата Swace малко се задъхва – но това е нещо характерно за хибридите. В градския трафик той се чувства значително по-добре – и харчи между 4 и 5 л на 100 км. По нашия тестови маршрут, който включва и шофиране по магистрала, измерихме разход от 5,4 литра – наистина чудесна стойност за пълноценно семейно комби.
За това постижение значителна роля играят 16-цоловите джанти с гуми Bridgestone Ecopia, с които обаче Swace не спира оптимално: спирачен път над 38 метра от 100 до 0 км/ч не е добра стойност по днешните стандарти. Иначе хармонично настроеното окачване също не действа в хармония с „лигавото“ поведение на Eco-гумите при влизане в завой.
Цените на Swace за България започват от 61 990 лева за стартовото ниво GL+, което включва асистент за дългите светлини, адаптивен круиз контрол, функция за автоматично спиране, камера за заден ход, отопляеми предни седалки, LED светлини, автоматични светлини и чистачки и др. Екстри няма – ако искате да имате по-богат набор от асистиращи системи (напр. за следене на „сляпата зона“, за следене на трафика зад автомобила при паркриране и др.), ще трябва да поръчате линията GLX (от 64 990 лв.).