Обновеният GR Yaris: богът на малките „бегачки“ (ТЕСТ)

0111
2024

ВМЕСТО АВТОМОБИЛА трябва да отпразнуваме смелостта на Toyota да излезе от рамките на конвенциалното и не само да пусне автомобил като GR Yaris, а дори и да го развива последователно. За второто поколение Toyota анализираха доста внимателно къде и какво все още има да се желае.

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

Основната критика: позицията на седене. Досега тя беше прекалено висока, а сега е смъкната с 25 мм, а огледалото за обратно виждане е качено по-нагоре. Времето, когато се налагаше да местим главата си встрани от вътрешното огледало в десен завой, за да видим пътя. Критики имаше и към кокпита; прекалено банален, твърде много от него е от серийната версия. Затова Toyota направиха специално за GR изцяло нов, вдъхновен от моторните спортове кокпит, напълно заслужаващ името арматурно табло. То е ориентирано с 15 градуса към водача, като пътят до натискане на всички бутони е един и същ. В средата има дигитален комбиниран уред, а в спортен режим той ни хареса с хоризонталния си оборотомер с голяма индикация за предавките.

Изцяло нов е интериорът: тук дизайнът играе роля само за някои функции. Идеята е дело на рали-пилоти

Апропо, предавки: специално за GR Yaris Toyota са създали 8-степенна автоматична трансмисия със съединител в маслена баня, който заради напречното положения на 3-цилиндровия мотор е екстремно компактна и тежи само 20 кг. Аналогично на двигателя и двойното задвижване, автоматичната трансмисия също е част от GR Yaris. По отношение на моторизацията Toyota са вдигнали мощността на 3-цилиндровия агрегат с работен обем 1,6 л на 280 к.с., а максималният въртящ момент е 390 Нм. Това, че е възможно и повече, ни е демонстрирано от GR Corolla, която на японския и американския пазар разполага с 300 к.с. Подобренията са в детайлите: нов газоразпределителен механизъм, нови изпускателни клапани и по-високо налягане на впръскване.

На пистата в Ярама (Испания) получихме възможност да караме новия GR Yaris

Освен това има по-леки бутала и по-устойчиви на износване семеринги. Прибавяме и нова система с впръскване на вода, която намалява температурата на въздуха в интеркулера. От Toyota са подсилили базовото шаси, предните амортисьори са закрепени с три точки към каросерията, с което натоварването се разпределя по-добре. Като цяло усещането е за по-твърдо настроени амортисьори. Забелязвате ли разликите спрямо предшественика? За целта от Toyota ни показват в бокса на пистата Ярама близо до Мадрид освен два нови автомобила, също и два стари GR Yaris. Стартираме с новия модел с ръчни скорости, първо опознаваме пистата. Усещането при шофиране ни е познато, по-голямата мощност почти не прави впечатление. След това тестваме модела преди неговия фейслифт.

Индикации от автомобилния спорт с хоризонтален оборотомер и (тук за съжаление не се вижда) голяма индикация за предавката

При завоите предната ос не прави впечатление на толкова пъргава, а по-високата позиция на седене и пречещото огледало ни изнервят допълнително. GR Yaris става съвсем друг автомобил едва със спортната автоматична трансмисия. Разбира се, тя отнема малко от връзката между човек и машина, но Yaris върви доста по-добре и по-бързо. Накрая на старт-финалната права виждаме стойността от 208 км/ч при версията с механична скоростна кутия, докато при варианта с автоматични скорости на дисплея се изписва 222 км/ч. Техниката е страхотна, а ръчните скорости доставят по-голямо удоволствие.

Самите седалки остават без промяна, но по тях така или иначе нямахме забележки. Позицията на седене е смъкната с 25 мм

СДЪРЖАНИ ПРОМЕНИ ПО КАРОСЕРИЯТА

На пръв поглед новият GR Yaris прилича на модела отпреди фейслифта. Най-впечатляващият белег е новооформената предна броня с по-големи отвори и въздушна завеса, която отвежда въздушната струя около предните колела. Сега решетката пред радиатора е метална, а не пластмасова. Отзад също е поработено по аеродинамиката, като тук впечатление прави, че задните светлини и третата спирачна светлина са интегрирани в цяла светлинна ивица. Първо, защото долу между ауспуховите тръби нерядко се стига до повреди, затова спирачната светлина е изместена от спойлера надолу.

Освен новата 8-степенна автоматична трансмисия (виж вляво) се предлага и механична скоростна кутия

Тeхнически данни: Toyota GR Yaris

Двигател 3 цилиндъра, турбо, отпред напречно Работен обем 1618 см3 Мощност 206 кВт (280 к.с.) при 6500 об./мин Макс. въртящ момент 390 Нм при 3250-4600 об./мин Задвижване двойно/8-степ. автоматик Д/Ш/В 3995/1805/1455 мм Тегло (празен) 1300 кг Багажник 174 л 0–100 км/ч н. д. Макс. скорост н. д. Разход/Емисии н. д. Цена н. д.

w От Gazoo са дали на 1,6-литровия 3-цилиндров агрегат 280 к.с. Това е точно между мощността на предшественика и тази на GR Corolla

ИЗВОД

Превъзходно е как са подходили в Toyota към нещата. За разлика от много други производители японците питат клиентите си какво искат и реализират точно тези техни желания. Не звучи много сложно – трябва само човек да го направи.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв