Обновеният Fiat Tipo 1.0: практичен хечбек на добра цена (TEСТ)

0811
2022

Въпреки че е на пазарите в Централна и Западна Европа e още от 2016, Fiat Tipo все още е в играта – благодарение на широкообхватни модернизации и успешна базова концепция. Наскоро хитовият „италианец“, произвеждан в Турция, получи сериозен фейслифт – както и модерен 1-литров 3-цилиндров турбодвигател Firefly, който ние тествахме. Неговите 100 конски сили се чувстват значително по-динамични от 95-те на остарялата 1,4-литрова атмосферна машина. Въпреки липсата на шеста предавка автомобилът не е прекалено шумен на магистрала – роля за което играе и подобрената шумоизолация.

Цените на модела стартират от 34 190 лв.
Новата емблема – основният акцент в предницата

В рамките на нашите изпитания хечбекът постигна смесен разход от 6,5 л – напълно прилична стойност, която му позволява гордо да носи новата емблема на FIAT върху радиаторната си решетка с активни клапи. Освен това в ежедневието агрегатът е изненадващо култивиран и еластичен. Ако смятате да шофирате предимно из града, се подгответе за консумация в порядъка на 7,5-8 л, а в икономичен цикъл извън града ще успеете да постигнете и стойности с цифрата 4 преди десетичната запетая.

Кокпитът е прегледен и с добра ергономия, мястото е на ниво – а системата Uconnect разполага с въртящ се контролер за силата на звука
Камерата за заден ход е много ценна при шофиране в града – и е част от второто ниво на оборудване City Life

Промените по екстериора са продължени и във вътрешното пространство. Там новост е системата Uconnect, която поддържа безжична връзка чрез Android Auto и CarPlay, и разполага със 7-инчовия дисплей. Екранът на инфотейнмънт уредбата е изнесен високо и с него се борави удобно – но графиката на менютата в първия момент не е много интуитивна. Иначе кокпитът радва с по-качествени материали и по-добра изработка, а големите физически бутони, както и липсата на изобилие от тъчскрийни, ни напомнят, че всъщност добрата ергономия не бива да бъде оставена в стария автомобилен свят. Или казано с други думи: тук водачът ще се ориентира лесно. Fiat-аджиите веднага ще разпознаят бутона City, който марката използва от близо две десетилетия – с него променяте настройките на кормилната рейка тип EPS и воланът „олеква“ за максимално лесно маневриране из града. 

Големият багажник (над 440 литра) е едно от основните предимства на компактния хечбек
Тестваното от нас второ ниво на оборудване City Life (от 36 640 лева) включва интелигентни помощници за водача като система за разпознаване на пътните знаци, комбинирано с (Intelligent Speed Assist, и система за поддържане на пътната лента

Разположението на ISOFIX анкерите за закрепване на детско столче поне в тестовия автомобил не се оказа много удобно – и тази операция ни отне повече време от очакваното. За сметка на това на втория ред места има достатъчно място дори за дългучи с ръст над 1,85 м. Щедро пространство има и в багажника, който предлага обем от минимум 440 литра (в действителност са повече поради липсата на резервна гума). Возията също няма да ви остави разочаровани.

Масломерната щека се намира под капачката за наливане на маслото

Тестваното от нас второ ниво на оборудване City Life (от 36 640 лева) включва интелигентни помощници за водача като система за разпознаване на пътните знаци, асистент за потегляне по наклон и система за поддържане на пътната лента, а камерата за заден ход е много полезна при паркиране в града. Сензорите за дъжд и светлина гарантират по-комфортно шофиране, а климатикът е сериен. Единственото, което ни липсва, са по-модерни фарове.

Все отнякъде трябва да се пести: капачка на резервоара практически няма – тапата е интегрирана във вратичката

ИЗВОД

Tipo е автомобил за реалисти с добро оборудване, разумен двигател, прилични динамични показатели и най-важното: изгодна цена. Въпреки че моделът не е първа младост, той остава разумен избор за клиентите, които търсят практично решение без излишна украса.

Технически данни: Fiat Tipo 1.0

3-цил. с турбо, отпред напр. работен обем 999 куб.cм • Макс. мощност 74 кВт (100 к.с.) при 5000 об/мин • Макс. въртящ момент 190 Нм при 1500 об/мин • предно задвижване/5-степенна трансмисия • Д/Ш/В 4368/1792/1495 мм • собствено тегло 1315 кг • обем на багажника 440 – н.д. л • 0–100 км/ч за 11,8 сек • максимална скорост 191 км/ч • разход на гориво 5,8 л А 95 Н/100 км (WLTP) • CO2 132 г/км • Обем на резервоара: 50 л • цена от 34 190 лв.

3-цилиндровият мотор работи тихо и култивирано, като е значително по-динамичен от стария 1,4-литров атмосферен агрегат

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв