2023
EQG, Baby G и какво ли още не… дали Mercedes скоро няма да отпише класическата G-класа? Никакъв шанс! През лятото на 2024 г. „кубчето“ трябва да получи фейслифт – а с него – и ново окачване. AUTO BILD получи възможност да се докосне до обновената версия!
Това гневно ръмжене би трябвало да ни плаши. Но фактът, че идва от Mercedes G-класа, покрита с цветно камуфлажно фолио, всъщност е доста успокояващ. Поне за феновете на класическото „кубче“ от Грац.
За последните няколко месеца те трябваше да приемат доста промени: първо шумотевицата около пускането на електричесия EQG и лебедовата песен за G 500, след това новината за Baby-G, а накрая – и слухa за преждевременнoто спиране на (актуалната) G-класа.
Но всички тъмни облаци се разсейват с този рев. Защото шумният прототип доказва, че хората от Mercedes в никакъв случай не са отписали класическата G-класа, а напротив, подобрили са 40-годишната класика, произведена до момента в тираж от милион бройки.
И за да им повярват всички, те с охота ни позволяват да ги гледаме през рамо – т.е. да се повозим в обновената G-класа, но не и да я покараме. В крайна сметка фейслифтът няма да бъде пуснат на пазара преди лятото на 2024 г.
Промени по предната част
Да, в G 500 V8 скоро ще трябва да отстъпи място на система „мек хибрид“ с редови шестцилиндров агрегат; това определено е по-доброто решение за модела от дизела (вероятно с означение G400d), който също остава в гамата в комбинация с 48-волтова електрическа система.

Затова ще се постараем да разгледаме от по-близо офроудъра с необходимото внимание: дори под камуфлажа на прототипа се забелязва, че G-класата вече няма да бъде толкова ръбеста и ще възприеме някои от мерките за намаляване на разхода, заложени при електрическия модел – без да губи типичния си характер. Разбира се, типична черта на този характер е типичният звук на 8-цилиндровия двигател, който ще получи още един шанс.
Но докато AMG шмекерува с четири- и шестцилиндрови Рlug-in хибриди, за които използва означения 63, G запазва четирилитровия V8, който дори е подобрен. Не, че и преди 585 к.с. и 850 Нм не гарантираха порядъчна тяга. Но сега 48-волтов стартер-генератор „изглажда“ всеки признак на турбодупка и трябва да гарантира още по-пъргави реакции при подаване на газ. Освен това инженерите успяват да „изстискат“ и малко повече мощност, като преработват двигателя – те трябва да добавят около 45 к.с. и така „конете“ да станат общо 630. А въртящият момент щял да достигне четирицифрени стойности…
Мощен V8 продължава да ръмжи в Mercedes-AMG G 63
Но промените в задвижването са съвсем дребни в сравнение с тези по окачването на G 63. След като преди пет години Меrcedes изпрати в пенсия целия преден мост и го замени с независимо окачване с регулируеми амортисьори, сега в Щутгарт предприемат следващата стъпка: те интегрират т.нар. Kinetic окачване като при SL и AMG GT, благодарение на което спортните машини возят много приятно. Вместо стабилизиращи щанги G-класата в бъдеще ще разполага с централна хидравлична система, която ще контролира сгъването и разгъването на всеки отделен амортисьор индивидуално чрез два независими клапана.

Високото налягане „втвърдява“ окачването и прави управлението по-директно, а ниското го „омекотява“; и тъй като кормилното управление, 4х4-задвижването, както и системите за контрол на стабилността и динамиката на автомобила работят в по-добър синхрон, централната електроника адаптира реакциите на автомобила към съответната ситуация за части от секундата. Това позволява подобряване не само на сцеплението, но и прецизно редуциране на наклоняването на каросерията. Освен това системата осигурява по-комфортна возия.
Запазени офроуд качества
Естествено, по-добро пътно поведение на асфалта няма да навреди на G 63. Все пак не е необходимо човек да остава без пломби, докато преминава през леки неравности. Поне не и в комфортен режим. Още по-впечатляващо е колко смело колосът атакува завоите в режим „Sport Plus“ и как се съпротивлява на центробежните сили. Тогава се чувствате необичайно близо до пътя – а разстоянието между автомобила и асфалта е невероятно малко за този клас автомобили.
Съвсем ново изживяване обаче ще изпитате, когато напуснете асфалтовите отсечки и излезете на офроуд. Защото интелигентното окачване не само гарантира неподозирано добро пътно поведение по обикновените пътища: благодарение на липсата на стабилизиращи щанги натоварването върху всяко отделно колело, а с него – и сцеплението, могат да бъдат контролирани индивидуално, регулирани и оптимизирани, обясняват специалистите от екипа по разработката.

За да ни го докажат, те дават газ през открития рудник, че на пасажерската седалка би те дострашало… ако окачването не успяваше толкова умело да се справя с вертикалните движения на каросерията! Но страничните ускорения карат предпазния колан да се забива силно в тялото ми и умишлено „убиват“ идеята за Social Distancing.
Офроуд разходката с G-класата остава уникално изживяване
Въпреки това можете да веднага да забележите усмивката на шофьора, който очевидно се наслаждава зверски на танцa със слона. A клиентите могат да разчитат на още една екстра: в режим „Sand“ можете да управлявате настройките изключително прецизно, като регулирате ъглите на наклон на каросерията, както и на дрифт почти индивидуално.
Естествено, G 63 няма да успее да се справи с прочутото „танково завъртане“ (т.е. на място) на електрическия модел, обвит в облак прах. Но въпреки това прави добро шоу с рева на „осмака“ си и представянето си в калта.
Изгладени форми, оптимизирани двигатели с по-висока мощност и по-нисък разход, малко повече блясък, по-богато оборудване и преди всичко окачване, което не прави никакви компромиси – дори и новата G-класа да се отдалечава от тази, която Mercedes продаваше в продължение на десетилетия, тя остава въодушевяващ автомобил. На пръв поглед промените не са толкова видими – но в действителност са съществени. Неслучайно вътрешнозаводското означение на модела ще бъде променено – от W 463 на W 465.

Извод
G-клас е жив! Почти на 50 години, той остава много гръмогласен. В тази история са заложени няколко послания. И макар че новото окачване е наистина впечатляващо, то не е най-важното. От по-сериозно значение е фактът, че Mercedes не бърза да се отказва от G-класата и не жертва напълно легендата в полза на EQG и разни „играчки“ като Baby-G.