Електромобилите са мощни и тежки. Затова и техниците настояват за специални средства по отношение на спирачната им течност
Принципно електромобилите се нуждаят от специални средства като например специални гуми. Сега обаче индустрията пропагандира използването на специална спирачна течност за електромобилите. Възможно ли е да е истина? Или е просто маркетингов трик, за да похарчат собствениците на електромобили едно допълнително пари?
Редица експерти от Liqui Moly, ATE и Hella Pagid са изследвали спирачките и тяхното натоварване при електромобилите и Plug-in-хибридите. Те са стигнали до извода, че спирачния кръг при електрическите модели е по-уязвим по отношение на поява на корозия в сравнение с този при двигателите с вътрешно горене. Причина: рекуперационната техника, тоест възстановяването на енергия при спирачното действие улеснява спирачната уредба и води до това, че спирачната течност не се движи толкова често. Това от своя страна пречи на поетата влага да се свърже с целия поток от спирачна течност, какъвто е случаят при двигателите с вътрешно горене. А тази „спяща” или „мързелива” спирачна течност предизвиква корозия на определени места. Това пък може да доведе до течове на спирачна течност.
За да предотвратят този ефект междувременно производителите на спирачна течност са включили специални продукти за електромобили в гамата си от артикули, като посредством използването на добавки се забавя сериозно процеса на корозия.
Попитайте в сервиза за специална течност
В момента обаче почти всички електромобили биват доставяни от заводите с обикновена спирачна течност. Затова при посещение в сервизите, притежателите на електромобили трябва да попитат за специалните средства. Те могат без проблем да се смесват с конвенционалните средства, но естествено по указания на производителя.
Спирачките на електромобилите не само трябва да бъдат устойчиви на корозия, но и да имат особено бърза реакция. Макар и да се използват по-рядко в сравнение със системите на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, тяхното действие при използване е особено агресивно, системите ABS и ESP се активират по-често и така спирачките загряват повече. Тъй като електромобилите са по-тежки и ускоряват доста вихрено.
Колкото по-нисък е вискозитетът на течността, толкова по-бързо става предаването на спирачните импулси. За да издържат на екстремните температури, спирачните течности на електромобилите имат висока точка на сухо кипене, както и увеличена точка на мокро кипене. Точката на кипене е между 180 и 270 градуса по Целзий.
Магнитни полета могат да разложат електролитно спирачната течност
Третото важно свойство на специалните продукти е възможно по-ниската електропроводимост. Все пак напрежението по главните електрическите проводници на автомобила достига до 400 волта, а също и до 800 волта. Ако тези проводници преминават близо до спирачните компоненти, става критично. Индуцираните по този начин магнитни полета могат да разложат електролитно спирачната течност и да усилят електрохимичната корозия. Затова и проводимостта трябва да бъде възможно най-ниска.
Естествено това си има цена. Специалните течности за електромобили струват с около 25 процента повече от обикновените продукти. Все пак те удължават интервала на смяна при някои производители от две на три години.