Нордшлайфе без използване на спирачката


18
окт.
2019

Северната отсечка на Нюрбургринг, 20,8 километра от историята на моторспорта, някога беше определна като „Зеления ад“ от трикратния световен шампион във Формула 1 Джеки Стюърт. Същото трасе все още се използва при върхови изпитания за издръжливост – въпреки че последният старт от Гран При тук е проведен преди 43 години. Всеки нов модел на марката MINI трябва да демонстрира своите динамични характеристики по предизвикателната писта в планината Айфел. И легендарната писта е идеалното място за тест на новия MINI Cooper SE (комбиниран разход на гориво: 0,0 л/100 км, комбиниран разход на електроенергия: 16,8 – 14,8 кВтч/100 см, комбинирани емисии на CO2: 0 г/км). Тя поставя изключителните качества на автомобила на изпитание, като изисква той да се справи с тотално нови предизвикателства. Вместо да се надява на рекордни обиколки, първият изцяло електрически модел на британския производител на премиум автомобили се стреми към рекорди от съвсем различно естество. MINI Cooper SE трябва да покори „Зеления ад“ в „зелен“ (Green) режим без водачът му да докосва педала на спирачката.

Новият MINI Cooper SE е първият електрифициран модел от BMW Group, в който шофьорът може да определя напълно индивидуално степента на рекуперация на енергията и свързания с това ефект на намаляване на скоростта. В зависимост от избрания режим, електродвигателят „изпраща“ повече или по-малко енергия обратно към акумулатора под високо напрежение, когато водачът вдигне крака си от педала на „газта“. Съответно спирачното усилие, свързано с превключването на електромотора в режим на генератор, може да бъде по-силно или по-слабо. Технологичната иновация се явява стимул за много специално предизвикателство. Колко бързо новият MINI Cooper може да взима завои като десните Bergwerk („мината“), Karussel („въртележката“) или S-образната конфигурация Щефан Белоф, която продължава към десния с прогресивно изкачване Schwalbenschwanz („опашката на лястовицата“) без шофьорът да докосне дори веднъж педала на спирачката?

Най-добре ще бъде новият MINI Cooper SE да се справи с теста за ефективност на Нюрбургринг в режим Green. Наред с комфортната настройка на кормилното управление, този вариант от MINI режимите на шофиране включва и не толкова спонтанни реакции при подаване на „газ“. Също така има опция за активиране на режим Green+ с помощта на малкото лостче (Toggle) отдясно в характерния панел с превключватели под централния уред. Тогава се деактивират автоматичната климатична инсталация и отоплението на седалките, за да се пести повече енергия. Режимът за рекуперация се избира посредством друго лостче (Toogle) отдясно на Start/Stop-бутона. Така водачът може да адаптира в зависимост от личните си предпочитания т.нар. One Pedal усещане за новия MINI Cooper SE, за да постигне още по-добра динамика и ефективност при покоряването на завоите изцяло на ток.

Нивото на рекуперация на спирачната енергия и свързаното с това намаляване на скоростта могат да бъдат адаптирани в зависимост от стила на шофиране и профила на трасето. Навременното превключване между режимите гарантира плавно намаляване преди дълги завои, докато рекуперацията на пълна степен осигурява максимално отрицателно ускорение преди най-острите завои без да се налага пилотът да натиска спирачката. Да вземем за пример секцията Brünnchen на 16-ия километър: тук професионалистите препоръчват острият десен завой да бъде „атакуван“ максимално отляво с ранно завиване. В случая е необходима максимална рекуперация, за да не се качите на бордюрите. Обратно, бавно забавяне на скоростта е достатъчно преди втория десен завой от секцията, защото е трудно постоянно да бъдете на пълна „газ“. След това пилотът влиза енергично в Eiskurve (Ледения завой), а след това с пълна мощ атакува Pflanzgarten (Градината).

Всичко, което се случва на Нюрбургринг, ще осигури и допълнителната радост от шофирането в ежедневния трафик, която е толкова типична за мобилността, осигурена от MINI-то с нулеви локални емисии. Специфичните за модела дисплеи в кокпита на новия MINI Cooper SE също помагат при бързите преходи между бързи и бавни завои с избора на най-подходящия режим на рекуперация. Стандартната настройка е особено интензивната рекуперация на спирачната енергия, която води до отрицателно ускорение от 0,19 g. Превключването към максимално слаба рекуперация със стойност 0,11 се осъществява с потвърждение в дигиталното арматурно табло на новия MINI Cooper SE. Освен това само едно от двете LED светлинни полета все още е активно в дисплея за рекуперация. В същото време в предната част на малкото лостче (Toggle) светва жълт светодиод.

Първата обиколка на „Зеления ад“ разкрива колко много 2-степенната рекуперация увеличава радостта от шофирането в комбинация с ефективността. Това се вижда най-добре непосредствено след секцията Galgenkopf. Тук новият MINI Cooper SE може да се възползва от цялата енергия, която е била съхранена в батерията под високо напрежение вместо да бъде изразходвана при спиране, и да направи финален спринт през високия участък Гьотингер.

Още по темата

Card image cap
Porsche 918 Spyder Weissach в уникален цвят на аукцион

15
май
2017

Sotheby's предлага на аукцион Porsche 918 Spyder Weissach в екзотичен цвят – очаква се суперспортната машина да бъде продадена за 7-цифрена сума

Card image cap
Освежаване за Mitsubishi L200

23
ян.
2018

Японците правят ъпгрейд на своя пикап, който ще има увеличен прикачен товар

Card image cap

В последния брой:

Архив >