Нов върхов дизел за Insignia

0509
2017

С бавното отминаване на лятото ще започнат да напускат поточната линия първите 2.0 BiTurbo дизелови двигатели. Те обаче са предвидени за монтаж както за Country Tourer, така и за всички останали варианти на флагмана на Opel. Напълно новият 2-литров дизел двигател разполага с мощност 154 кВт/210 к.с. при 4 000 об./мин и осигурява висок въртящ момент от 480 Нм още при 1 500 об./мин, благодарение на каскадното пълнене с два турбокомпресора (официален разход на гориво за Grand Sport 2.0 BiTurbo в съответствие с Новия европейски цикъл на шофиране: градски 8.7 л/100 км, извънградски 5.7 л/100 км, комбиниран 6.9 л/100 км, официални специфични комбинирани емисии на CO2 183 г/км). Новата Insignia BiTurbo ускорява от 0 до 100 км/ч за едва 7,9 секунди и постига максимална скорост 233 км/ч.

Подобна мощ трябва интелигентно да бъде предадена към пътя, поради което върховият дизелов двигател винаги се съчетава с гладко превключващата осемстепенна автоматична трансмисия и високотехнологичното задвижване на четирите колела с torque vectoring. В допълнение към високата мощност, в сравнение с вече изключително популярния 2.0-литров агрегат с един турбокомпресор (125 кВт/170 к.с.; официален разход на гориво за Grand Sport с предно предаване в съответствие с NEDC градски 6.7 л/100 км, извънградски 4.3 л/100 км, комбиниран 5.2 л/100 км, официални специфични комбинирани емисии на CO2 136 г/км), при новия двигател с common rail система за впръскване са допълнително подобрени управляемостта и динамиката (наличие на мощност за всяка ситуация), както и прецизната му и балансирана работа.

Напълно новоразработеният четирицилиндров  BiTurbo агрегат е първият двигател на Opel, който вече отговаря на стандарта за емисии Euro 6.2 (ставащ задължителен от есента на 2018 година). Освен това, в допълнение към официално изискуемите данни по цикъла NEDC, Opel определя стойности и в съответствие със Световната хармонизирана тестова процедура за леки автомобили (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP), които официално се изискват от тази есен. Стойностите по WLTP (при Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo разходът на гориво по WLTP е в диапазона 12.2-6.2[1] л/100 км, комбиниран 8.0-7.5 л/100 км, 209-196 г/км CO2) са по-реалистични от обявяваните досега официални данни по NEDC (официален разход на гориво за Grand Sport 2.0 BiTurbo в съответствие с NEDC градски 8.7 л/100 км, извънградски 5.7 л/100 км, комбиниран 6.9 л/100 км, официални специфични комбинирани емисии на CO2 183 г/км). При отчитане на WLTP стойностите се взима предвид различния стил на шофиране, осигуряващ на  клиентите възможност за по-добра преценка на реалния разход на гориво

Както и съществуващият 2.0-литров двигател с мощност 125 кВт/170 к.с. с един турбокомпресор, върховият дизелов агрегат е оборудван със система за обработка на отработилите газове с технология за селективна каталитична редукция (Selective Catalytic Reduction, SCR) с впръскване на AdBlue, която елиминира азотните оксиди  (NOx) от газовете. Разтворът от вода и урея, който съдържа амоняк (NH3), се съединява с азотните окиси от каталитичния конвертор SCR, при което се отделят безвреден азот и водни пари. Дизеловият филтър за твърди частици (DPF), който сега е разположен в непосредствена близост до двигателя, се загрява максимално бързо след студен старт и остава достатъчно горещ, за да преработи надеждно частиците и да се регенерира дори и при по-ниски температури на отработилите газове (бавно шофиране).

Opel е работил целенасочено за създаване на машина, осигуряваща едновременно максимална ефективност и удоволствие от шофирането. Новият дизелов двигател е оборудван с два турбокомпресора работещи на последователен принцип. Всмуканият въздух навлиза в първия турбокомпресор, където се сгъстява, след което се насочва към втория. Той разполага със система за променлива геометрия VGT (Variable Geometry Turbine), с помощта на която се увеличава въртящият момент при ниски оборотни режими и се увеличава мощността при високи. При последните, VGT настройва управляващите лопатки паралелно на газовия поток, като по този начин се намалява противоналягането и разходът на гориво. Горещият и сгъстен под високо налягане въздух след това преминава през междинния охладител по пътя си към горивните камери. Дизеловото гориво от своя страна се впръсква през дюзи със седем отвора с до десет цикъла на впръскване с налягане от 2 000 бара. Налягането на турбокомпресорите се контролира на базата на оборотите и натоварването на двигателя с помощта на три байпасни клапана и електронно управляваните лопатки на системата за променлива геометрия.

 

Освен повишената ефективност, високата мощност и въртящ момент, приоритет при проектирането на двигателя са били балансираната работа и ниският шум. По тази причина инженерите на Opel са осигурили на двигателя чугунен колянов вал, балансиращи валове, както и усилен маховик и двусекционна маслена помпа в името на намаляването на характерните за дизеловия двигател вибрации и шумове. В името на допълнителното намаляване на разхода на гориво, електрическата водна помпа се включва чак когато температурите го изискват.  Както вече популярния 2.0-литров дизел, новият BiTurbo дизел се произвежда в завода на Opel в Кайзерслаутерн.

 

 

[1] Упоменатите стойности могат да бъдат обяснени по следния начин: Долната стойност показва най-ниската стойност от четирите фази на цикъла WLTP, при шофиране с версията на специфичния автомобил с най-благоприятни от гледна точка на разхода условия със съответно споменатата комбинация от двигател и трансмисия. Горната стойност представя най-високата стойност от четирите фази на цикъла WLTP, при шофиране с версията на  специфичния автомобил с най-неблагоприятните от гледна точка на разхода условия със съответно споменатата комбинация от двигател и трансмисия. Осигурените по този начин данни дават добър обзор и индикация за очакваната всекидневна консумация.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин