2020
Всичко благодарение на главната буква В от латинската азбука. След 212 километра по баирите, през полетата и в градския трафик на красивия остров Сардиния бордовият компютър на новото Renault ZOE ни изненадва със следното съобщение: Остава ви пробег от 137 км. Къде изчезна разпространеният у всички нас страх от ограничения пробег? Тук той е просто неоправдан. Възможно става това чудо благодарение на допълнителния режим на движение, означен с буквата В на новия скоростен лост. При него спирането се извършва по-рязко и съответно рекуперира повече енергия обратно в акумулаторната батерия. Тук на помощ идва още една главна латинска буква В: батерията (Battery) в пода на електромобила може да складира до 52 кВтч. Така ZOE става все по-атрактивен и започва да догонва бензиновите побратими по отношение на възможностите в ежедневието.
От Renault са решили да обновят най-любимия електромобил в Европа за втори път. Особено впечатляващ е напредъкът при батерията: при дебюта през 2013 капацитетът бе само 22 кВтч, а през 2016 г. вече е 41. Днес в колата се побира батерия с още по-голяма плътност, а тя поема 41 или дори 52 кВт. Според французите така може да бъдат изминати максимално 395 км само на ток.
Редом с базовия 80-киловатов двигател Renault предлага за ZOE и по-мощен агрегат със 100 кВт, който ще бръмчи в една октава с Peugeot 208 и Opel Corsa. Допълнителната мощност изстрелва Renault две секунди по-бързо до скорост от 100 км/ч, по-впечатляваща обаче е тягата, с която мъникът изхвърля песъчинките изпод гумите, когато изпреварва камиони по тесните пътища на Сардиния.
Най-новата глезотия при ZOE е функцията за загряване на волана. А това е само върхът на сладоледа във видимо модернизирания интериор. Удобният и буквално греещ TFT дисплей ефектно отчита скоростта и оставащия заряд, мониторът в средата при върховото ниво на оборудване нараства до 9,3 инча. Най-новото поколение на системата Easy Link логично работи по-бързо отколкото при Clio или Megane. Новото ZOE изглежда едно ниво по-модерно и по-стойностно, с мултифункционален волан, автоматично включване на спирачката след паркиране и куп модерни асистиращи системи за сигурност.
Шофирането на ZOE е както преди: безгрижно и тихо. Управлението не събужда спортни инстинкти, а перфектното окачване – спящата ви баба на втория ред. Е, там ако сте по-високо скроен, ще ви е тясно в коленете, но защо Renault да променя прекалено много модел, който става все по-популярен? До юли 2019 г. в Европа са продадени 24 254 броя ZOE.
Може би единственият недостатък на този симпатяга е цената: за базовия модел ще трябва да приготвите 65 690 лева. За сметка на това според Renault общата стойност на периодичното обслужване за период от 5 години или 100 000 км за новото ZOE е 54% по-ниска от сумата за обслужването на Renault Clio с бензинов двигател, 90 к.с.
Двигател електродвигател Акумулатор литиево-йонен Мощност 100 кВт (135 к.с.) при 4200 об/мин • Макс. въртящ момент 245 Нм при 1500 об/мин Задвижване предно/автоматик Д/Ш/В 4087/1787/1562 мм Тегло (празен) 1577 кг Багажник 338–1225 л 0–100 км/ч 9,5 сек • Макс. скорост 140 км/ч • Разход 17,7 кВтч Пробег 386 км* (52 кВтч) Цена от 65 690 лева