2023
Когато през 1984 г. първият Espace беше пуснат на пазара, заедно с Chrysler Voyager той се превърна в основоположник на нов клас – този на вановете. А това бяха просторни, гъвкави и практични автомобили, предпочитани от семействата. В крайна сметка името на модела – Espace, идва от пространство. Почти четири десетилетия по-късно – през 2023 г., се появява шестото поколение Espace. С годините то вече е изоставило природата си на ван и се е превърнало в SUV. По отношение на техниката новият Espace е удължена версия на Austral – като разполага със 7,1 сантиметра по-дълго междуосие и с 21,2 сантиметра повече по отношение на дължината.
Много място отпред и отзад
Oформлението следва актуалния дизайнерски език на Renault и в общи линии използва елементите, заложени при Austral и Mégane E-Tech – като прави впечатление с изправена предница, възходяща странична линия с много тесни прозорци и задна част с типичните широки задни светлини.

На борда има много място, най-вече отзад е изключително просторно. Задната седалка е делима и може да се мести на части с по 22 сантиметра, а ъгълът на облегалката може да се регулира (до 31 градуса).
Двете сгъваеми седалки на третия ред са серийни – те обаче са подходящи само за по-младото поколение. Но дори и да поръчате автомобила в 5-местна конфигурация, цената остава същата. Багажникът поглъща между 159 и 1714 литра при 7-местната модификация, и от 581 до 1818 литра – при 5-местната.

Много модерен кокпит
Кокпитът с 12,3-инчово дигитално табло пред водача и с 12-инчов тъчскрийн в центъра ни е познат от Austral и Mégane E-Tech. Виртуалните уреди могат да бъдат конфигурирани в зависимост от предпочитанията на шофьора, но като цяло са лесно четими, а мултимедията работи с Google Assistant и Maps, при това много добре. В Renault са положили много усилия за добрата свързаност и са интегрирали в автомобила много приложения, например музикален куиз за дългите пътувания с малчугани.
Хибридно задвижване със 199 к.с
Изборът на моторизации не е труден: защото вариантът е само един. Автомобилът бива задвижван от хибридна система с 1,2-литров 3-цилиндров турбоагрегат с мощност 131 к.с.; тягов електромотор с 68 к.с., интегриран в трансмисията; електромотор с 25 к.с., който функционира като стартер-генератор и същевременно превключва предаваките на Multi-Mode трансмисията без съединител. Тя разполага с две предавки за електрическото задвижване и с четири – за двигателя с вътрешно горене. Като вземем за пример и празния ход, са възможни общо 15 комбинации от предавки и задвижване. Системната мощност е 199 к.с.

Цени – от 87 000 лева (по данни за Германия)
Звучи сложно и действително е. Espace, който тежи около 1,7 тона, трябва да ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,8 секунди и да постига максимална скорост 174 км/ч. При това системата осезаемо често е заета със себе си и сякаш се лута твърде дълго в търсене на правилния тип задвижване. Понякога автомобилът реагира със забавяне, а след това се усеща мощна тяга. А малкият трицилиндров агрегат звучи напрегнато при натоварване. 20-цоловите джанти на тестовия автомобил не допринасят за по-мека возия, а кормилното управление не осигурява добра обратна връзка. Иначе завиващата задна ос (с отклонение до 5 градуса) е чудесно решение.

Продажбите в Германия ще стартират през септември на цени от еквивалента на 87 000 лв. Срещу тях ще получите богато оборудване, включващо 19-цолови джанти LM, автоматичен климатик, LED светлини, надлъжно регулируема задна седалка, електрически заден капак със сензор и много други екстри. Espace-ът, който тествахме, беше в ниво Iconic за 96 600 лева, включващо 20-цолови джанти, завиващи задни колела, адаптивен круиз контрол, предни отопляеми електрически седалки, перфорирана кожена тапицерия. И тъй като в началото стана дума за Chrysler Voyager: той не се произвежда от 2016 г.
Извод
Новият Espace разполага с щедро пространство и гъвкав интериор – дори и като SUV. Хибридната система е много интересна от техническа гледна точка – но може би и липсва фина шлифовка.