Новото Renault 5 E-Tech – силата на традициите (ТЕСТ)

1306
2025

Renault възроди своята легендарна „петичка“ – с електрическо задвижване в духа на новото време и редица симпатични екстри

Децата пред училището ръкопляскат, водачите на MINI на светофара гледат любопитно, а дама в далечината маха с ръка, като явно ме бърка с таксиметров шофьор… ОК, последното се дължи на жълтия цвят – но като цяло, уау-факторът е застъпен доста силно при новото поколение Renault 5. Електрическият „мъник“ се превърна в най-атрактивния масов модел на френска марка – най-вече защото „цитира“ в много аспекти своя легендарен първообраз от 1972.

Франзелка, моля!

Всъщност за тази година ни подсети практичната поставка между седалките, в която можете да поставите чаша кафе – без да се притеснявате, дали ще се разлее, тъй като поставката може да се вади и мие директно на чешмата. А в багажника на тестовия автомобил ме посреща странна висока сламена „саксия“, за която в първия момент си помислих, че някой е забравил. В действителност обаче става въпрос за специална кошница за франзели, която се закачва със специална поставка отдясно на централната конзола. Е, не ви съветваме да я ползвате, когато отпред има висок пътник, защото отнема от мястото за краката му. Но най-голямата изненада настъпи при опита да „запаля“ автомобила.

Красота: кокпита е оформен като голям „цитат“ на модела първообраз от 70-те години. Дизайнерите заслужават аплодисменти!
Специалната кошница с поставка за централната конзола е предназначена за франзели

В продължение на близо 10 минути отчаяно се опитвах да открия стартовия бутон, който се оказа разположен отляво на централния дисплей, решен в черен цвят, заради който се сливаше с пластмасовия панел на таблото. Допълнително усложнение създаваше и самият волан, скриващ бутона. Експериментът с търсенето на бутона беше проведен с четирима души и единствено софтуерният експерт на AUTO BILD България Бойко Вътев успя да намери копчето бързо… но не заради заложбите си на компютърен специалист, а благодарение на височината си при конкретната позиция на волана.

Интериорът – реминисценция към оригиналния първообраз

Отпред и пътникът, и водачът ще се чувстват добре – не само благодарение на щедрото за класа пространство, но и на цялостната атмосфера в кокпита. Дори само оформлението на графиките на дисплея за водача и интериора като цяло е малко произведение на изкуството. Т.нар. „поп арт“ ера, в която някогашният „малък приятел“ е пораснал, тук е възпроизведена по перфектен начин. Цветните цифри на скоростомера на 10-инчовия дисплей пред водача са очарователни, като напомнят за характерния през 70-те години Line Art дизайн.

Малък приятел в малкия приятел: малкият анимиран ромб, наречен „Рено“, помага на шофьора при управлението на функциите в кокпита.

Avatar Reno помага при управлението в кокпита

Зад централния дисплей, който също като този пред водача е с диагонал 10 инча, работи доказаният и в други модели на Renault Android Automotive 12 на Google. Ето защо навигационната система е просто Google Maps, а над 50-те налични приложения се закупуват чрез Play Store и специално генериран изкуствен интелект, който се нарича „Рено“. Когато му кажете, той може да ви забавлява, да указва пътя до най-близката зарядна станция или да дава съвети как да увеличим пробега. Рено се появява на екрана като стилизиран диамант с очи, уста и ръце, а анимацията му наподобява подскачащия кламер, който се появи във всички стандартни офис компютри през 1996 г. с пускането на Windows 95.

Тук-там е малко претрупано

Рено може да навигира, да стартира телефонни обаждания или да регулира климатика, отоплението на седалките и силата на звука на мултимедийната система. Но ако искате да извършвате управлението на различните функции директно от централния дисплей, ще трябва да свикнете с мазните пръстови отпечатъци по него.

Стилният e-pop-shifter е единият от трите лоста от дясната страна на волана. Бутонът за стартиране е скрит зад волана и с черния си цвят се слива с таблото, което го прави труден за откриване

Дизайнерите са се погрижили и за контролерите около волана. На пръв поглед те изглеждат доста стилно, но при по-внимателно вглеждане ще усетите, че оформлението е малко претрупано. Три лоста отдясно на волана се конкурират за вниманието ни, като този за превключване на предавките с емблемата на „реджията“ е най-труднодостъпен. Не помага и фактът, че изглежда като червило и е наречен от дизайнерите „e-pop-shifter“.

Тапицерията с черни шарки по жълтото е устойчива на калните „атаки“ на малчуганите.

400 км пробег – напълно възможни

При качването автомобилът ни посрещна с показание за 320 км при напълно заредена батерия – в случая с капацитет 52 кВтч. При следващото зареждане след смесен цикъл на шофиране – и то почти без магистрала, на големия дисплей на арматурното табло виждахме дори стойности от порядъка на 370 км – което е доста близо до обявените от производителя по WLTP 400. Германските ни колеги обаче тестват модела по традиционната за AUTO BILD 155-километрова тестова отсечка, включваща каране по магистрала 54 км, от които 20 – на пълна газ, и тогава R5 постига резултат от 256 км с едно зареждане на батерията (и разход 22,8 кВтч). Иначе ако се движите по магистралата със 130 км/ч, след около 220 км ще имате нужда от спиране за зареждане.

Максимална мощност при зареждане – 100 кВт

А там духовитото Renault няма да бъде сред шампионите: защото максималната мощност при зареждане (на прав ток) е 100 кВт. Тогава в най-добрия случай ще можете да „напълните“ от 15 до 80 процента от капацитета на батерията за 30 минути. На стандартна зарядна станция (на променлив ток) при стандартните 11 кВт ще трябва да планирате 4,5 часа за зареждането.

По време на зареждане отделните блокове на светещата цифра 5 върху предния капак указват колко е заредена батерията

Добра динамика, стегнато окачване

Електродвигателят генерира 150 к.с. и 245 Нм, предавани към предните колела. С тях „петичката“ не чупи вратове при ускорение – но все пак 1,5-тонната машина се движи достатъчно пъргаво, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 сек. А за слалом в трафика и стартове по светофарите, Renault 5 е направо градски болид! Но ако решите да „набиете“ газта с „навит“ волан, системите за стабилност ще ви „порежат“ – и изобщо няма да ви позволят да натоварите с високия въртящ момент предните колела.

R5 E-Tech разполага със стегнато окачване, което същевременно филтрира доста добре неравностите

Окачването е стегнато – но въпреки късия ход филтрира „вълните“ по асфалта и паважа сравнително успешно. Като цяло, настройката пасва идеално на директното управление, което единствено в централно положение има малко по-голям свободен ход. Добре се представят и спирачките. Шумоизолацията е добра – едва на магистралата шумът от вятъра става по-отчетлив. Добрата новина е, че дори и да имате много „тежък“ десен крак по аутобана няма да отнесете сериозна глоба – защото максималната скорост е електронно ограничена на 150 км/ч. За България не ви трябват повече – но ако решите да „препускате“ по германските магистрали, е най-добре да не напускате средната лента.

Изводът за зареждане е разположен в предния ляв калник, а серийно джантите са 18-цолови

Стартова цена – 55.555 лева

Ако искате модерната „петичка“ да стане ваша, трябва да отделите минимум 55.555 лева – но тогава получавате базовата версия с 40-киловатчасовабатерия и 120 к.с. Ако държите на по-голямата – с капацитет 52 кВтч, ще трябва да подготвите минимум 66.490 лева. Тестваният от нас екземпляр разполагаше с нея и в нивото iconic cinq с екстрите струваше 76.140 лева. Серийни за всички версии са 18-цоловите джанти (доста изненадващо за малък автомобил!), термо помпата, адаптивният темпомат с функция stop&go, както и системата за безключов достъп/стартиране. В нашето R5 беше поръчан и пакетът ADAS Iconic (1590 лева), включващ защита от отваряне на пасажерска врата при обект в сляпата зона, автономно шофиране – ниво 1, система за аварийно връщане в лентата с предупреждение и коригиране на посоката на автомобила, предупреждение за трафик зад автомобила и активен спирачен асистент. Аудиофилите няма да съжаляват, ако отделят 1490 лева за системата на Harman Kardon.

Адаптивният темпомат с функция stop&go е част от стандартното оборудване

Извод

Новото Renault 5 използва най-силния коз на европейската автомобилна индустрия – нейните традиции. Въпреки че в действителност освен дизайнерските акценти няма грам общо със своя легендарен предшественик, моделът радва със своята духовитост. Така че, скъпи китайци – без значение колко добри батерии и софтуер правите, машини като тази ще могат да излизат само от Стария континент.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ: RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC EV150 52 кВтч

Двигател: електрически, отпред; мощност: 110 кВт (150 к.с.); макс. въртящ момент: 245 Нм; задвижване: предно/1-степ. трансмисия; Д/Ш/В: 3922/2020/1498 мм; клиренс: 145 мм; тегло: 1449 кг; обем на багажника: 326-1106 л; 0–100 км/ч: 8 сек; макс. скорост: 150 км/ч; разход: 14,9 кВтч/100 км (WLTP); цена: от 66.490 лв.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин