2023
Не, това не е фейслифт: тази Panamera е изцяло нов автомобил, трето поколение, хибридизиран, с мощност до 680 к.с. и за първи път с изцяло ново активно окачване. Ние я тествахме!
Някои биха го нарекли „фейслифт“, а други – не. Според официалното изявление от Цуфенхаузен не било фейслифт, а трето поколение. Неофициално обаче става въпрос по-скоро за фини подобрения на модела във всички области. Защото по традиция Porsche не прави трети фейслифт на моделите си.
Запознайте се с Panamera номер три. Още по-красива, още по-спортна, още по-ефективна, още по-мощна. Значи всичко е както обикновено? Не точно. Отсега нататък моделът ще има само хибридни варианти, V6 и V8. И предишната версия имаше три PHEV-задвижвания, докато наследникът ще получи и четвърто в лицето на Turbo E-Hybrid (680 к.с.), което изпробвахме. А напълно възможно е скоро да има и пето. Естествено, ще има Turbo S и/или GT Turbo – със 730 до 750 к.с.

Всички хибридни модели получават по-мощен електромотор, генериращ 140 кВт (190 к.с.), който е изцяло интегриран в корпуса на новата 8-степенна PDK-трансмисия. Електрическият агрегат черпи енергията си от малко по-тежка батерия с капацитет 25,9 кВтч, която може да се зарежда от вградено зарядно устройство с мощност 11 кВт.
А пробегът? Надали повечето клиенти ще се интересуват от него, но все пак изцяло електрически с новата Panamera ще можете да изминете до 90 километра, до момента максималната стойност беше 53. По-интересното обаче е, че Turbo вече спринтира oт 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди и че постига максимална скорост 315 км/ч.
Окачването е сензационно
Какво друго е ново? Окачването! И тук промените наистина са сензационни. В допълнение към новото въздушно окачване (комбинирано с амортисьори с по 2 клапана), Panamera е първият одобрен за обществените пътища автомобил, който разполага с опционално окачване Active Ride. С него лимузината взима завоите като високоскоростен влак ICE и не се наклонява изобщо. Когато се качвате, каросерията се повдига с пет сантиметра и се спуска с три надолу при динамично шофиране – а при спиране задницата се спуска надолу, но при ускоряване се издига нагоре!

Ето защо Panamera ни дава тотално различни усещания при шофиране от тези, с които сме свикнали с преди. И ако трябва да бъда честен, за първите няколко километра, в които изпробвах пълния потенциал на V8-агрегата, се чувствах доста странно, докато давах пълна газ, а задницата отиваше нагоре! Спирането е като при клякане със стърчащо дупе, докато карате ски, но всъщност скоростта намалява, а не се увеличава. Това обръща представите ми за каране с главата надолу, но човек свиква учудващо бързо.
Porsche използва системата единствено за комфорт, тъй като Active Ride не може да се задейства в режимите за шофиране Sport и Sport Plus. В тях Panamera е такава, каквато я познаваме: стегната, насочена изцяло към върховата динамика.
Нова логика на управление в кокпита – като при Taycan
А вътре? Panamera получава ориентираната към водача концепция за управление, позната от Taycan. Луксозната лимузина вече предлага напълно дигитален дисплей (свободно стоящ 12,6-инчов Curved Display), разнообразни опции за персонализация (допълнителен дисплей за пътника отпред) и интуитивен контрол.

Ключова характеристика на концепцията е групирането на контролерите, свързани с шофирането, в непосредствена близост до волана. Porsche поставя Toggle-превключвателя за превключване между опциите на арматурното табло и въртящото се колело за избор на режимите за шофиране директно на волана. Скоростният лост – или по-точно, палецът за превключване, е точно до волана. По този начин на централната конзола се отваря място за контролен панел на климатика, който комбинира сензорни повърхности и физически превключватели в едно.
Теглото от 2,2 тона не се усеща
При първото ни тестово шофиране в камуфлажния прототип само след няколко секунди вече ни беше ясно как да се оправяме с кокпита. А какво е усещането сега? За активното окачване вече споделихме – усещането наистина е извънземно. Но останалото също е впечатляващо, както сме свикнали при Panamera. Винаги имате чувството, че карате 911.

Теглото от 2,2 тона не се усеща, машината е страшно пъргава. Керамичните спирачки се дозират перфектно, реакциите при натискане на газта в спортните режими са нечовешки, автомобилът „поема“ от раз. Въпреки теглото, електрическият двигател също има своите предимства. Нямаме търпение да направим първия по-тежък тест на модела.
Извод
Porsche за пореден път успява да преобрази напълно един модел без видими промени. Активното окачване е феноменално – а динамичните показатели са фантастични, както сме свикнали.