Новото Porsche Macan само на задно (ТЕСТ)

0901
2025

Porsche Macan – какво е особеното при този въвеждащ в моделната гама екземпляр? Определено не е само цената от 161 000 лева. Специалното тук, разбира се, също така фактът, че тук имаме единствено и само задно задвижване – всички останали модели на Porsche Macan са оборудвани със задвижване на всички колела. При тях има втори двигател на предния мост, а такъв тук нямаме. В този автомобил задвижването идва изцяло от задния мост, което също така означава, че при него фокусът е върху задницата, нали все пак се движим единствено със задно задвижване, а това означава, че разполагаме с внушителни 563 Нм максимален въртящ момент единствено от заднaта ос, което пък означава, че ако тук не внимаваш, задницата много бързо може да ти избяга. При това въобще не е необходимо да включваш режим на движение Sport или Sport Plus. Тези 340 к.с. – а при бууст 360 коня, както и максималния въртящ момент, са напълно достатъчни на този спортист, а той действително е такъв – в страни от битието му на SUV, защото колата си е истински спортен автомобил. Макар че ESP тук се намесва относително нежно откъм задната част, но все е добре, човек да има едно наум и да се подготви една идея предварително, защото от задният мост се подава твърде сериозна тяга, а отпред нямаме нищо, което евентуално отново да може да я укроти. Но в същото време това естествено доставя сериозна порция радост. А и съвсем честно казано, този автомобил провокира у водача чувството, че е в състояние да постигне страшно много, но в крайна сметка действително дяволски много неща всъщност извършват регулиращите системи без да ти дават акъл какво да правиш или пък да внушават на шофьора, че всъщност не се справя така добре, колкото всъщност му се иска. Към всичко това идва фантастично кормилно управление, което продължава да си бъде еталон. В крайна сметка от Porsche продължават да правят най-доброто кормилно управление, а в същото време – а това съвсем не е за подценяване – също така превъзходни спирачки, тъй като действително имаш нужда от тях, когато се стремиш да се придвижваш по този динамичен начин.

На борда разполагаме с 4 режима на движение – Normal, Sport, Sport Plus и една Off-Road програма. Нямам идея дали някога с тази кола човек би излязъл извън пътя, но ако реши все пак да го направи, тя се надига с два сантиметра, с което получаваш възможност да се заиграеш малко повече по отношение на ландшафта под под-подовото пространство. А програмите Sport и Sport Plus означават, че всичко тук се изостря една идея допълнително, всичко става още по-динамично, отзад натискът допълнително се усилва, искам да кажа, че въртящ момент се усеща още по-осезаемо, а пък бройката на конските сили, в случая всъщност няма никакво значение, щом си представя че един Turbo S, разполага с над 500 коня, се замислям дали това на човек въобще му е нужно. От гледна точка на забавлението, от идеята на автентичен спортен автомобил, усещам този модел Porsche Macan със задно задвижване много по-близък, отколкото другите. Тази кола е малко по-честна, някак по-откровена ти се държи в ръцете, като в крайна сметка превръща това уникално начинание, имам пред вид управлението на истински спортен автомобил, в едно по неподправено удоволствие.

Но в крайна сметка, спортното шофиране е една страна на играта, а батерията и пробегът всъщност са противоположната. Както и във всички други модели на Porsche Macan, тук долу в под-подовото пространство разполагаме с акумулаторна батерия със 100 кВтч. Бруто това са 95 кВтч. И тъй като този Macan е със задно задвижване, съответно е със 100 кг по лек в сравнение с другите му побратими, тъй като той се лишава от предното задвижване, и така от Porsche казват, че може да измине цели 641 км. Това си е един доста серозен преход. Сега не зная дали този пробег действително е постижим, но с 641 км вече действително стигаш твърде далеч. Самите инженери на Porsche казват – ние разполагаме с мениджмънт на батерията и двигателя, който е толкова добре структуриран, че е в състояние да управлява заряда на батерията толкова ефикасно, че когато се движиш с по-високи скорости, което все пак си е нещо нормално и типично за подобен спортен автомобил, а този конкретно тук може да вдигне до 220 км/ч при желание от ваша страна, така че ако с него се движите по-бързо по магистралата, управлявате го по-пъргаво, пробегът ще бъде по-голям, отколкото ако се влачите само със 100 км/ч. Това, разбира се, би било фантастично решение, защото тогава по местата без ограничение на аутобана, човек би могъл също така бързичко да плува заедно с ятото спортисти с ДВГ, а пък в критични ситуации, когато се нуждаеш от тази налична тяга без угризение да пуснеш цялата сила на тази кола от клетката. На борда разполагаме с 800-волтова архитектура, зареждането се извършва с 270 кВт, така че на бърза зарядна станция отнема време от максимално 21 минути, докато акумулаторът се зареди от 10 до 80%. Интересното в случая е, че кривата на зареждане действително до 55% капацитет, си остава относително константна, т.е. в батерията се изстрелва цялата налична мощност, а едва след това, тя започва постепенно да пада, така че хората, които не разполагат с много време, и са им достатъчни 50% или половината пробег, което в крайна сметка следва да са едни 300 км, биха могли след само 10 мин да се сбогуват със зарядната станция и да продължат по-пътя си. Рекуперация също така е налична в този модерен автомобил. При това доста сериозно организирана, конкретно работи с 200 кВт, а това определено се забелязва и усеща, така например, когато тук по-здраво активираме спирачките или пък имаме възможност по-дълго да се движим по инерция, и така пробегът веднага се увеличава. Това не е кой знае колко, тук и там по някой и друг километър, или дори два, но това все пак отчетливо се вижда.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин