2023
Историите накрая – с тях завършва печатната версия на AUTO BILD, публикувани на последните страници, и ни дават възможност да помечтаем. Там няма място за обикновени автомобили. А новото 911 S/T определено не е се вписва в тази категория. Това е върхът на пуризма при Porsche – дори на хартия.
525 к.с. от двигателя на GT3 RS, тегло 1380 килограма, ръчна шестстепенна скоростна кутия с осем процента по-късо предавателно отношение в сравнение с 911 GT3 Touring – звучи зашеметяващо, нали?
Звукът от двигателя на GT3 те кара да настръхнеш
Но стига с голите цифри – време е да се мятаме зад волана! И да запалим атмосферния 4-литров боксер с шест цилиндъра, разположен отзад. С тропот и вой едномасовият маховик ни кара да си спомним за легендарната 964 Carrera RS. Ако не можете да оцените подобаващо този звук, значи 911 S/T.

Аз обаче се чувствам като у дома си в S/T още от първия метър. Синият тестови автомобил струва почти 600.000 лева. Задните ми части „потъват“ идеално в перфектните ергономично оформени седалки – този автомобил сякаш ти позволява да се сраснеш с него. Първа, втора, трета – смяната на предавките с късия скоростен лост отнема само части от секундата. Гумите Michelin Pilot Sport Cup 2 се загряват бавно, а по пътя ни посрещат все повече завои. „Прицелваш“ се, спираш, завиваш… и се изумяваш!
Кормилно управление с върхова прецизност
Докато воланът на 911 GT3 реагира доста агресивно дори около централната си позиция, S/T предлага много по-аналогово, по-фино регулируемо управление въпреки по-директното предавателно отношение (15:1).

Предната ос с двойни носачи от GT3 получава възможност да демонстрира какво може – и дава кристално чисто усещане за случващото се с предните колела. S/T отивам точно там, където вие искате, с точност до милиметър дори по по-неравни междуградски пътища. Резултатът: огромно доверие в динамичните способности на машината, което няма да загубите дори при високи скорости.
S/T игриво следва радиусите на серпентините, ускорява плавно на излизане от остри завои и контролирано, някак безгрижно мята задната си част по италианския асфалт. А спирачките? Те са карбоново-керамични. Окачването реагира малко грубо единствено при движение с ниска скорост по чакъл. Когато се движите по-пъргаво, 911-ката не се впечатлява особено нито от дупки, нито от фуги, нито от издатини по асфалта.
До 9000 об/мин не са проблем
Освен това четирилитровият боксер се развърта като обезумял. Както при GT3, оборотите стигат до 9000 – придружени от механична симфония със засмукване на въздух, виене и ръмжене. Истински фойерверк за сетивата – а когато стрелката на оборотомера сочи над 5000, ще имате на разположение зверска тяга – но не „изсипана“ изведнъж.

Феновете на атмосферните двигатели ще оценят порядъчно най-вече набирането на обороти. S/T поема изключително прецизно командите с педала газта и се разавърта експлозивно към червената зона – без никакво замисляне, линейно и хармонично, сякаш компонентите вътре в четирилитровия двигател са леки като перце.
На подобен механичен спектакъл ще се насладите и при даване на газ, докато отпускате съединителя – този момент неминуемо ми напомня на Carrera GT. Когато съединителят бъде „отцепен“, оборотите рязко падат, за много кратък момент получавате усещане за тишина, която рязко бива срязана при включването на съединителя.

И така S/T атакува стремглаво завой след завой, в абсолютно неутрална позиция, и сякаш ви подтиква към дрезгави междинни спринтове покрай стени, езера и бавно пъплещи Fiat Panda. Воланът рядко остава в изправено положение за повече от няколко секунди – именно при атаката на завоите пуристичното Porsche е в стихията си.
Шофирането на S/T е като сливане с автомобила. Само едно нещо е проблем – излизането. Което ни връща към темата за историите към края, която зачекнах в началото. Имах красиви, бързи, диви, вълнуващи, поучителни години с AUTO BILD – и приключих с голям финал, защото със сигурност през всичките тези години никога не съм карал по-вълнуващ спортен автомобил от 911 S/T.
