Новото Polo GTI срещу Golf II GTI 16V: ще се превърне ли в култов модел?

Polo? Та това винаги е бил малкият автомобил на сестра ти! Но сега разполага с бруталните 200 к.с. и се подиграва с Golf II GTI 16V


17
мар.
2018

НАТИСКАШ ГАЗТА, десният ти крак става все по-дълъг и по-дълъг, и изведнъж нищо вече не е както преди. Golf GTI 16V. Той беше звездата пред дискотеката. Съседът караше такъв и ние искахме не жена му, а колата му. Golf GTI 16V. Той бе изобретателят на антената отзад на покрива и ние продължихме да го обичаме дори когато във VW му монтираха катализатор и понижиха мощността с 10 до 129 к.с. А сега натискаш газта и виждаш само задните светлини на Polo. На POLO! Ние, GTI момчетата на AUTO BILD, сме на Circuit Mallorca. Тъй като ние, Андреас и Себастиан, в края на 80-те години се правехме на важни и събирахме проспекти и ценови листи при дилъра на VW, въпреки че имахме пари само за велосипед. И сега се питаме: може ли Polo GTI да се превърне в култов модел? На хартия във всички случаи отговорът е ДА! 2-литров турбодвигател, 200 к.с. През 2004 година, когато рекламата на Golf V GTI звучеше така: „За момчетата, които още тогава са били мъже.“ А сега е ред на Polo. Натискаме стартовия бутон и желаем пълната програма: включваме спортен режим и благодарение на звуковия генератор ауспухът ръмжи като онези тунинговани гърнета, за които плащахме луди пари навремето. Километражът и оборотомерът на дигиталния кокпит (опция) се оцветяват в червено, тъй като добре знаят какво следва: ускорение до 100 км/ч за 6,7 секунди, шестте предавки на DSG се сменят особено бързо, можеш да направиш това и ръчно с лостчетата на волана; не, ти ТРЯБВА да направиш това ръчно, защото тогава ауспухът гърми и трещи така, че кожата ти настръхва.

Без серво, но с касетофон
Да се върнем в дивото време на 80-те години! Спортен волан с четири спици и радио VW Beta с касетофон. Отзад е просторно, но подглавници? Неее, няма такива неща!

 

 

Чакайте малко! А какво стана с Golf? За нас, момчетата от онова време, 16V се нареждаше веднага след Porsche 911. А сега пристига с огромно закъснение. 9,1 секунди до 100 км/ч. И то въпреки че Polo тежи 1355 килограма – или 260 килограма повече от фейслифтовия модел на Golf II (1095 кг) с широките брони. 260 килограма повече! Все едно на задната седалка се возят двама дебели мъже. Защото мястото отзад е достатъчно, а и те доста ще се забавляват. А ние отново шофираме в спортен режим. Двигателят разгръща мощна тяга още от ниски обороти: 320 Нм още от 1500 об./мин. И ако често се наслаждавате на тази тяга, никога няма да успеете дори да се доближите до обявения от VW разход на гориво от 5,9 литра – Polo GTI ще харчи около 9 литра, но какво от това, ние не си плащаме лично бензина за тестовете. Ами Golf? И той е лаком: навремето в тест на AUTO BILD измерихме 9,8 л/100 км.

След всяка обиколка по пистата разстоянието между Polo и Golf се увеличава. И това не се дължи на факта, че максималната скорост на Polo е 237 км/ч, а на Golf само 200 км/ч. Причината е, че Polo взема завоите толкова перфектно, управлява се толкова прецизно, колкото е немислимо при Golf-а без сервоуправление. Нима в края на 80-те години всички сме си мечтали за този автомобил?
Но няма значение. Ние правим още една обиколка с Polo, и още една, и още една, и се наслаждаваме, когато тази яркочервена бегачка трещи с ауспуха си при отнемане на газта.

Напълно дигитално и място колкото в Golf
Арматурно табло, навигационен дисплей в зрителното поле – срещу доплащане Polo става напълно дигитално. Червената пластмаса може и да не допадне на всеки, но карираните седалки са абсолютна класика! Много яко!

 

Но достатъчно ли е да си бърз и шумен, за да се превърнеш в култ? Нека проверим! Polo е наследило карираните си седалки от Golf I, таванът е черен, коженият волан е скосен в долната си част. Polo изглежда страхотно и отвън. Червени спирачни апарати, черни раздувки на калниците, въздухозаборници в бронята със структура „пчелна пита“. Освен това е окомплектовано добре. Серийното оборудване на VW включва парктроник, регулируеми по височина спортни седалки с подгряване, климатична инсталация, 17-цолови джанти с гуми с широчина 215 мм. Всичко това струва 42 420 лв.

18 срещу 15: срещу доплащане Polo GTI се оборудва с 18-цолови джанти с гуми с широчина 215 мм, при Golf широчината на гумите е 195 мм

Доплаща се за автоматична климатична инсталация, LED светлини, DigitalCockpit с по-добро радио и навигационна функция, както и за 18-цолови джанти. И ако поръчате и люк на покрива, лак металик или перлен ефект, цената минава границата от 60 000 лева. През последната си година от производството – 1991 г., Golf II GTI 16V е струвал 31 100 германски марки – тоест около два пъти по-малко. Толкова много пари за едно Polo? Всъщност сделката е добра, защото Polo е по-голямо, по-добро, по-бързо от който и да било Golf II. Особено на задната седалка разликата е много осезаема. Наистина в Golf се сяда лесно, защото е толкова квадратен и практичен. Но въпреки това отзад се седи като на пейка в парка. Облегалка? Само за деца! Подглавници? Тогава те бяха лукс! Съвсем различно е положението при Polo. Как се седи отзад? Дори и мъж с ръст 1,90 метра не достига до тавана, разполага се на удобна задна седалка с подглавници и няма поводи да мърмори при пътуване. Освен това Polo предлага и по-голяма вместимост на багажника: 351 срещу 336 литра. Така че ние, GTI момчетата, трябва да признаем: онези, на които навремето Golf II им е бил достатъчен, днес трябва да карат Polo. Колко жалко, че не искат да си го признаят. „Карам Polo.“ Звучи като: „През зимата нося наполеонки.“ Но продължаваме да превъзнасяме времената на Golf II: смяна на маслото на улицата пред вкъщи. Смяна на клиновидния ремък само с един ключ 13. Заменяне на ръждивото крайно ауспухово гърне със спортно. Какво щастие. Себастиан се разчувства: „Преди беше по-интересно.“ Да, така е, казвам аз, но и тягата на новото Polo може да е култова.

Ако преди ви е харесвал Golf II GTI 16V, днес трябва да карате Polo. Дължината им е приблизително еднаква – Polo 4,05, Golf 4,04 метра

129 к.с. (вдясно) срещу 200 к.с.: няма никакво съмнение, че Polo GTI изобщо не се затруднява с Golf II GTI 16V

Двойните ауспуси! И при двата модела те осигуряват по-добър звук. Но при Polo дори нещо повече – то боботи синтетично, но шумно

Извод

Polo никога не е било такъв звяр! 200 к.с. от двулитров двигател, да не говорим за този страхотен звук – гениално! Ами Golf II GTI 16V? Той е ракета само в спомените ни. При дуела с Polo се оказа много слаба работа.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >