Новото Pagani – с ръчна трансмисия, която издържа на 1100 Нм!

1309
2022

Pagani представи третия си модел. В лицето на Utopia (заводско означение С10) италианският производител пуска изцяло ново предложение за своите клиенти след Zonda (C8) и Huayra (C9). В интерес на истината, бутиковият бранд може да се похвали с немалко премиери през последните години, но при всички тях ставаше въпрос просто за обновени версии на вече съществуващи модели. След Zonda през 1999 и Huayra през 2012 сега Utopia отваря нова глава в развитието на марката – и то такава, в която Pagani се връща към корените си!

864 конски сили от 6-литров V12 битурбо двигател задвижват машината с маса 1280 кг – и така отговорихме на най-важния въпрос относно мощността. Но не би било коректно да говорим само за нея. При това трябва да подчертаем, че целта на Pagani никога не е била да прави най-бързите автомобили на планетата – тази дисциплина е запазена за Koenigsegg и Bugatti. Целта на дребничкия аржентинец е да предлага на своите клиенти произведения на изкуството на колела, които освен естетика трябва да предлагат и неповторимо удоволствие от шофирането.

При поглед отстрани осъзнавате колко „сплескан“ е силуетът на новото Pagani Utopia в действителност.

Utopia – третият модел на марката след Zonda и Huayra

За да разберем концепцията на Utopia, трябва да хвърлим поглед назад. В лицето на предствената през 1999 Zonda Хорацио Пагани представи крайъгълен камък в автомобилната история. Цели 23 години след тази ключова премиера новите Zonda (HP Barchetta или 760 Roadster) продължават да излизат от завода в италианския град Сан Чезарио сул Панаро.

При разработката на Huayra Хорацио си задава въпрос какво може да направи по-добре,  Zonda. Изненадващият отговор за онова време: изобщо. Така че Huayra не трябва да наследи Zonda, а да бъде напълно различен. След общо повече от 300 продадени Huayra от всички етапи на еволюция, този проект може да се опише като успешен.

Обратно към корените: Pagani предлага Utopia със 7-степенна ръчна трансмисия, разработена специално за модела.

За третия модел геният Хорацио си поставя отново същия въпрос и макар че има собствени идеи, решава да включи в търсенето на отговора и клиентите си. И така още в най-ранната фаза на разработката на Utopia някои от най-доверените клиенти на компанията биват запитани какво биха желали от нов модел. И така бързо биват оформени три основни опорни точки: удоволствие от шофирането, олекотена конструкция и опростеност.

Кокпитът разчита на непреходната елегантност – затова в центъра няма голям централен дисплей, а класически въртящи се алуминиеви контролери.

Като цяло, дизайнът на машината притежава директни препратки към този на вече познатите модели на Pagani – с по два кръгли фара от всяка страна, но вече обединени в общ корпус. Отзад дизайнът е по-опростен – с по две вместо с по три светлини от всяка страна. Изключително предизвикателство е била аеродинамиката, тъй като от самото начало е било решено автомобилът да няма голямо антикрило. Запазени са четирите ауспухови тръби – в най-добрите традиции на бранда. Цялата титаниева генерация тежи общо само 6 килограма. И впрочем, като стана дума за килограми – за разлика от конкуренцията, Pagani се отказва от каквато и да било форма на хибридизация, за да няма тежки батерии.

6-литровият V12 битурбо идва от Mercedes-AMG и в Utopia развива 864 к.с. и 1100 Нм.

Сърцето на Utopia е разработеният от Mercedes-AMG V12 – на практика същият агрегат като този, с който дебютира Huayra Roadster BC през 2019. Сега обаче моторът с два турбокомпресора вече генерира не 802, а цели 864 конски сили. Чудовищният въртящ момент от 1100 Нм, достъпен при 2800 об/мин, бива предаван директно към задните колела. За Pagani тежка 4х4-система изобщо не съществува като вариант.

Ренесанс за ръчната трансмисия

Истинска сензация е изборът на скоростната кутия – докато през последните години огромен брой производители „скъсаха“ с ръчните трансмисии, Pagani отново дава на водача възможност да сменя предавките сам, с натискане на съединителя, както винаги правехме в доброто старо време. Всъщност за инженерите е било истинско предизвикателство да направят „ръчка“, която да издържи на 1100 Нм – но все пак те са се справили, тъй като клиентите са искали именно това техническо решение. Иначе съществува вариант и за поръчка на 7-степенна секвенциална трансмисия Xtrac. Между другото, може би най-прекрасният детайл в интериора е именно скоростният лост, който се издига високо и при който можете да виждате пътя към всяка от предавките. Кутията е с конфигурация Dogleg – т.е. с първа предавка долу вляво.

Базовата цена на Utopia е 5 млн. лева, а моделът ще бъде произведен само в 99 бройки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин