2022
Pagani представи третия си модел. В лицето на Utopia (заводско означение С10) италианският производител пуска изцяло ново предложение за своите клиенти след Zonda (C8) и Huayra (C9). В интерес на истината, бутиковият бранд може да се похвали с немалко премиери през последните години, но при всички тях ставаше въпрос просто за обновени версии на вече съществуващи модели. След Zonda през 1999 и Huayra през 2012 сега Utopia отваря нова глава в развитието на марката – и то такава, в която Pagani се връща към корените си!
864 конски сили от 6-литров V12 битурбо двигател задвижват машината с маса 1280 кг – и така отговорихме на най-важния въпрос относно мощността. Но не би било коректно да говорим само за нея. При това трябва да подчертаем, че целта на Pagani никога не е била да прави най-бързите автомобили на планетата – тази дисциплина е запазена за Koenigsegg и Bugatti. Целта на дребничкия аржентинец е да предлага на своите клиенти произведения на изкуството на колела, които освен естетика трябва да предлагат и неповторимо удоволствие от шофирането.
Utopia – третият модел на марката след Zonda и Huayra
За да разберем концепцията на Utopia, трябва да хвърлим поглед назад. В лицето на предствената през 1999 Zonda Хорацио Пагани представи крайъгълен камък в автомобилната история. Цели 23 години след тази ключова премиера новите Zonda (HP Barchetta или 760 Roadster) продължават да излизат от завода в италианския град Сан Чезарио сул Панаро.
При разработката на Huayra Хорацио си задава въпрос какво може да направи по-добре, Zonda. Изненадващият отговор за онова време: изобщо. Така че Huayra не трябва да наследи Zonda, а да бъде напълно различен. След общо повече от 300 продадени Huayra от всички етапи на еволюция, този проект може да се опише като успешен.
За третия модел геният Хорацио си поставя отново същия въпрос и макар че има собствени идеи, решава да включи в търсенето на отговора и клиентите си. И така още в най-ранната фаза на разработката на Utopia някои от най-доверените клиенти на компанията биват запитани какво биха желали от нов модел. И така бързо биват оформени три основни опорни точки: удоволствие от шофирането, олекотена конструкция и опростеност.
Като цяло, дизайнът на машината притежава директни препратки към този на вече познатите модели на Pagani – с по два кръгли фара от всяка страна, но вече обединени в общ корпус. Отзад дизайнът е по-опростен – с по две вместо с по три светлини от всяка страна. Изключително предизвикателство е била аеродинамиката, тъй като от самото начало е било решено автомобилът да няма голямо антикрило. Запазени са четирите ауспухови тръби – в най-добрите традиции на бранда. Цялата титаниева генерация тежи общо само 6 килограма. И впрочем, като стана дума за килограми – за разлика от конкуренцията, Pagani се отказва от каквато и да било форма на хибридизация, за да няма тежки батерии.
Сърцето на Utopia е разработеният от Mercedes-AMG V12 – на практика същият агрегат като този, с който дебютира Huayra Roadster BC през 2019. Сега обаче моторът с два турбокомпресора вече генерира не 802, а цели 864 конски сили. Чудовищният въртящ момент от 1100 Нм, достъпен при 2800 об/мин, бива предаван директно към задните колела. За Pagani тежка 4х4-система изобщо не съществува като вариант.
Ренесанс за ръчната трансмисия
Истинска сензация е изборът на скоростната кутия – докато през последните години огромен брой производители „скъсаха“ с ръчните трансмисии, Pagani отново дава на водача възможност да сменя предавките сам, с натискане на съединителя, както винаги правехме в доброто старо време. Всъщност за инженерите е било истинско предизвикателство да направят „ръчка“, която да издържи на 1100 Нм – но все пак те са се справили, тъй като клиентите са искали именно това техническо решение. Иначе съществува вариант и за поръчка на 7-степенна секвенциална трансмисия Xtrac. Между другото, може би най-прекрасният детайл в интериора е именно скоростният лост, който се издига високо и при който можете да виждате пътя към всяка от предавките. Кутията е с конфигурация Dogleg – т.е. с първа предавка долу вляво.