2024
Съвсем скоро, едва през миналата година, BMW представи новата Серия 5. Естествено след подобна стъпка феновете на спортните емоции не бива да чакат прекалено дълго версията М5. Това е 7-ото поколение на BMW M5 и днес ще го разгледаме заедно.
Да започнем по традиция от предницата на новия М5 и ефектно осветения сектор. Веднъж имаме т.нар. решетка Iconic Glow, при този модел и конкретно в Германия вече част от серийното оборудване. Същото важи и за максимално възможната техника при LED фаровете. Освен това тук имаме хоризонтални ламели за охлаждането, както и най-вече забележим нов въздушен отвор във формата на трапец. Това го видяхме вече при М 135. Тук обаче имаме също допълнителни отвори за охлаждане на спирачките, както и един допълнителен отвор в страни, за така наречените Air Curtains. Впечатление прави този изключително голям капак на двигателя, а и някои вероятно вече са се ориентирали по регистрационната табела и последната буква „Е“ в нея, което ни подсказва, че отдолу се крие Plug-in хибрид. Техниката по принцип също вече ни е позната от ХМ. Сега тук имаме 4,4-литров V8 битурбо в съчетание с електромотор, което съвместно генерира 727 к.с. и 1000 Нм максимален въртящ момент. Задвижването логично е чрез четирите колела, но-о-о-о феновете на дрифта също няма да останат разочаровани, защото както подобава на едно истинско BMW, естествено винаги може да бъде превключено само на задно задвижване.
А сега, когато разглеждаме профила на новия М5: ако се спрем на габаритите, автомобилът е поспечелил във всяка една посока. При следата отпред отчитаме увеличение от 7,5 см, докато отзад са някъде около 4,5 см. Така в крайна сметка колата е широка общо 1,97 метра, също така и малко по-дълга, конкретно 5,10 метра и също така малко по-плоска с актуална височина от 1,51 метра. Новост са различните размери гуми на предния и задния мост. Отпред имаме 20 цола, и ако минем сега към задната ос, там имаме 21 цола. От тази позиция си заслужава да хвърлим също така поглед на новата сгъвка на Хофмайстер, с интегрираната релефно емблема на М5. Типично за модела тук виждаме характерните капачки на външните огледала. В случая те са от карбон, а този автомобил по-принцип си е оборудван с карбонов пакет, в следствие на което, покривът е също така от карбон. А опционално може да си поръчате също така и панорамен покрив. Но нека сега да разгледаме също задницата.
Вече зад автомобила, предлагам да започнем от изключително характерния външен кант, позициониран в страни и с интегриран вертикален светлинен рефлектор. Той допринася за това при общия поглед върху задницата тя да изглежда още по-широка и атлетична. За спортното излъчване, естествено, допринася и този дифузьор, който сега е винаги разделен на две равни части и в средата е с вградена светлина за заден ход. И отново характерно за BMW, типичната ауспухова уредба с две двойки накрайници, която също е монтирана в новия М5. Нека сега акцентираме върху елегантния спойлер върху ръба на капака на багажника. В този случай, елементът е също част от карбоновия пакет и малко по-голям като размери. Ако не си поръчате карбоновия пакет, въпреки това ще получите такъв спойлер, но ще бъде една идея по-малък. И преди да се качим в купето, не искам да пропускаме възможността да надникнем също и в багажника. Тук обемът е малко по-ограничен в сравнение с конвенционалната Серия 5. Багажникът на лимузината побира 466 литра, но това си е една съвсем прилична стойност, и ако внимателно се вгледаме, багажникът е относително дълбок. Така че, за една по-малка екскурзия няма да бъде никакъв проблем дори и с този багажник. Но нека сега продължим с интериора.
Принципно, кокпитът ни е вече добре познат от новата Серия 5, но всичко тук е поне един нюанс по-спортно. Нека да започна от кормилото – класически BMW M волан, с тази спица с интегрирани отвори. Разполагаме с бутони М1 и М2, ще рече с възможности за индивидуализираните режими на движение, както и тази червена маркировка на мястото, където стрелката на часовника указва 12 часа. Всичко това подсилва спортния дух в интериора. Както също така и благодарение на тези карбонови перца за превключване на предавките, поставени зад волана. Като цяло всичко е спортно подсилено и една идея по-атлетично. Ако сега продължим със средната конзола, следващият детайл, който ми се усмихва, това е Start-Stop бутонът, който сега вече е изпълнен в червен цвят. Той ти сигнализира: Внимавай! Всеки момент, адската машина ще се възпламени! А иначе тук iDrive контролерът е все още наличен, в основата му отново е интегрирано М-логото. А в амбиентното осветление също вече са включени характерните цветове на М-емблемата. Логично, всичко това подлежи на индивидуализация и в същото време работи активно. Ще рече, когато пускате аварийните светлини, когато пуснете мигач или когато асистентът за засичане на движение в мъртвия ъгъл желае да ви сподели нещо, тогава и тук светлините със сигурност започват да пулсират. Но всичко тава вече ни е познато, така че това не е нещо принципно ново. Същото важи и за информационно-развлекателната система, но и тук всичко е леко модифицирано в синхрон със стилистиката на М. Разполагаме с допълнителни режими за движение за още повече спортна динамика. Те се наричат Dynamic и Dynamic+, но също така имаме режими, които целят да се подобри ефективността, напр. хибридния режим, а също така може да променяме степенната на рекуперация. И като стигнахме до електрическата част на новия М5, в момента тук имаме наполовина заредена батерия, бордовият компютър отчита оставащ изцяло електрически пробег от 39 км. А когато акумулаторът е изцяло пълен, електрическият пробег може да достигне дори 69 км, поне според BMW, но това си е стойност, достойна за уважение, напълно достатъчна, да влезеш в центъра на града, да си изпълниш задачите и да го напуснеш отново, при това като изцяло се движиш с електрическа енергия.
Новият М5 ще може да се поръчва от края на месец юли 2024 година, като първите модели вероятно ще бъдат доставени най-рано през ноември. А по отношение на цената, базата стартира в Германия от 144.000 евро, което трябва да признаем е малко по-скъпо в сравнение с предшественика, но тук действително имаме много нова техника, а това логично не се предоставя без пари.