2015
КРАЛЯТ Е МЪРТЪВ – да живее кралят. На IAA 2015 ще приключи едно 45-годишно царуване: досегашният крал сред SUV Range Rover трябва да се признае за победен. Новият номер 1 е Bentley Bentayga, който изпреварва Range във всяко отношение. На базата на визуално скучното, но превъзходно като техника ново Audi Q7 Bentley представи най-ексклузивния сериен SUV на света – с 22-цолови джанти. Новоразработеният 6-литров W12 бензинов двигател с 608 к.с. и 900 Нм въртящ момент (още от 1250 об./мин) засенчва всички досегашни SUV звезди. Дори и само уникалният звук на W12, впечатляващо внушителен и в същото време тих като турбина, осигурява усещане за стил като при никой друг автомобил от този клас.

Комфортът на седене отзад не отстъпва на този отпред – благодарение на идентичните седалки. По желание ще се предлага и с 5 места
С максималната си скорост от 301 км/ч този тиранозавър Рекс сред автомобилите ще „избута“ на магистралата дори и конкуренти като новото Porsche Carrera (293 км/ч) или Mercedes S 63 AMG (300 км/ч). Въпреки собственото си тегло от 2,4 тона ускоряваното от два турбокомпресора Bentayga достига от 0 до 100 км/ч за 4,1 секунди – по-бързо от чистокръвни спортни автомобили като Porsche 911 или BMW i8. За да може независимо от високата си каросерия да се движи по завоите като ниските бегачки, Bentayga е първият сериен автомобил, оборудван с активно стабилизиране срещу наклоняване, работещо при напрежение 48 волта. Едва ли някой ще се отправи на сериозна офроуд разходка с високопроходим автомобил за около 400 000 лева, но при необходимост и това не е никакъв проблем. Централният въртящ се превключвател на средната конзола оптимизира офроуд възможностите за пясък (Дубай), сняг (Сейнт Мориц) или мокра трева (Уимбълдън).
Целият интериор е тапициран с най-фина кожа, както сме свикнали при Bentley – подбрана на ръка кожа от крави, гарантирано без ухапвания от насекоми. Картината се допълва от черния пиано лак и прецизните алуминиеви лайстни. Ключът е тежко, изискано произведение на изкуството от инкрустиран метал. Пътническата клетка е по-дълга от тази на Rolls-Royce Ghost LWB и предлага разточително много място дори и когато седалката на водача е изтеглена максимално назад. Масажните седалки предлагат повече възможности от СПА салона на 5-звезден хотел.
Според Bentley средният разход на гориво на W12 бензиновия двигател е 12,8 литра – като бъдещите модели с 8-цилиндрови дизелови мотори и 6-цилиндров Plug-in хибрид ще бъдат доста по-икономични. Общото между всички модели на Bentayga – „подписът“ на задните светлини във формата на крилато „В“.
Много полезен детайл, ако водачът, когото сте изпреварили на магистралата, не успее да разпознае марката веднага заради голямата разлика в скоростта.
Технически данни
Двигател W12, битурбо • Работен обем 5998 куб. см • Мощност 447 кВт (608 к.с.) при 5250 об./мин • Максимален въртящ момент 900 Нм при 1250 об./мин • Максимална скорост 301 км/ч • Ускорение 0–100 км/ч за 4,1 сек • Двойно задвижване/8-степенна автоматична трансмисия • Резервоар 85 л • Д/Ш/В 5141/1998/1742 мм • собствено тегло 2422 кг • разход EU-Mix 12,8 л А98Н/100 км • емисии CO2 292 г/км • Цена около 400 000 лева
ИЗВОД
Редакторът Беренд Зандерс
Новото Bentayga сигурно ще предизвика бурни дискусии най-вече заради СО2 и т.н. Но ако по принцип приемате луксозните автомобили – този тук е изработен невероятно последователно.