2016
СВЕТЪТ Е ПОЛУДЯЛ. Докато някои автомобили са успешни заради това, че за по-малко пари предлагат повече, положението при SUV-овете е точно обратното. Да, високите модели са на мода, може да бъдат видени на всеки ъгъл в града и сякаш са готови да изместят класическите концепции като комбита и компактни коли. Случаят с новото Audi Q2 е именно такъв. Макар и хората от Инголщат да искат да атакуват с малкия SUV най-вече MINI Countryman на BMW, ситуацията около A3 също би могла да се влоши. Причината е най-вече в дизайна. Докато и след фейслифта компактният автомобил от Инголщат ни изглежда познат, то Q2 поема по изцяло нов път. Внушителен, екстремно компактен и с нова муцуна, това Audi показва пътя за излизане от задънената улица по отношение на оформлението на моделите – макар че ръбестата задница подозрително прилича на тази на VW Polo. Все пак хората от Инголщат цитират себе си – Blades като тапицерия на задната колона са ни познати от първото R8. Сега те отиват и на Q2 – този малък SUV с изцяло нов формат.
Дизайнът е едното нещо. Размерите на SUV са другото – именно те се грижат за това на никого да не му липсва класическият компактен модел. Паркиране? С дължина от 4,19 метра Q2 се доближава до компактните модели отпреди време. Така паркирането се превръща в детска игра – въпреки недобрата видимост през широките задни колони.
Отвън е малък, а отвътре – голям: Audi действително предлага много място. С ръста си от 2 метра се побирам добре на задната седалка, като дори не опирам с колене предната и с глава тавана. В Mercedes GLA това не е възможно, въпреки че модерният Benz е значително по-дълъг – 4,42 метра. Багажникът побира 405 литра, които са напълно достатъчни за всекидневието.
Освен това Q2 се управлява наистина добре. Това не е изненадващо – под каросерията се крие познатата ни платформа на концерна VW, използвана от всички модели, с напречно разположен двигател като например Seat Leon и Škoda Superb. Междуосието на модела съответства на това на A3 с три врати. Това, че Q2 е по-висок от компактния модел, не се забелязва, когато седнете зад волана. Благодарение на новото прогресивно управление малкият SUV се стрелка пъргаво на пътя, като дори големите неравности по настилката не могат да го извадят от релси. Смея да твърдя: Audi Q2 е първият малък SUV, който наистина се управлява добре. Тук няма и следа от твърдото возене на MINI Countryman. Тестовият автомобил бе оборудван със средния от моторите, които ще се предлагат от есента – 1,4-литров турбобензинов агрегат със 150 к.с.
Комбиниран със 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя, той не е съвсем идеалното задвижване. Както всички модели на концерна VW с турбо и DSG трансмисия Q2 страда от силно изразена слабост при потегляне, като на светофара се нуждае от секунда замисляне, преди да стартира. След това обаче се превръща в приятен спътник, оставайки сдържан в акустично отношение и придвижвайки Audi бързо в ежедневието. Нищо чудно – Q2 тежи 1240 килограма и с това е с 200 кг по-лек от Q3.
Не толкова изненадващо е впечатлението от качеството. Меки пластмаси, плътно превключващи се бутони и затваряне на вратите като в трезор – малкият е наистина благороден! Прибавяме и доплащащите се дигитални уреди, страхотната навигационна система а ла iPad и Head-up дисплей – подобни екстри има само във високия клас. Естествено, че след като ползват техниката на A3, от Audi разполагат и със средствата да направят Q2 толкова висококачествен. С което стигаме и до финансовия въпрос. Q2 не е евтин автомобил. С 3-цилиндров бензинов двигател и със 115 к.с. цената му е около 46 000 лв. Колкото и добре да се управлява – това са доста пари за толкова малък автомобил. Светът е полудял.
Продължете на следващата страница …