2018
КРАЙ С МИЛОВИДНОСТТА. Вече няма меки и заоблени форми. Хората от Audi са взели това под внимание, когато са създавали новото A1. Малкият модел от Инголщат е станал доста ръбест, сякаш иска да ни каже: вземете ме на сериозно! Да, и когато го гледаме, автомобилът наистина ни прави впечатление на по-зрял, сякаш е умален вариант на своите големи събратя. По-широка радиаторна решетка в спортни елементи, малко по-насечена броня и – като препратка към славната ера на 80-те – три загатнати вентилационни отвора подръка на предния капак.
Също както и при Sport quattro, познавачите веднага са го забелязали. Обръщаме внимание и на подчертаните светлинни графики на фаровете и на задните светлини, които представляват сочещи навън стрелки и създават усещането за по-широка външност на A1. Апропо размери: благодарение на новата платформа създателите са успели да разтегнат малката кола по отношение на дължината. A1 прехвърля с малко границата от четири метра (4,03 м), също както преди него го направиха Ibiza и Polo. Многообещаващо е удълженото междуосие – с плюс от девет сантиметра то осигурява повече място във вътрешното пространство. Е, да влизаме тогава. Уха! A1 е станало по-сериозно не само на външен вид! Тук, вътре, цари мини бизнес атмосфера. Дигиталните уреди и мултифункционалният волан са серийни – в унисон с по-високите претенции в класа на малките автомобили. Опционално се предлага виртуалният кокпит, който показва анимирани съдържания на навигационната система на комбинирания уред. Шик: арматурното табло е по-силно ориентирано към водача, отколкото можете да предположите от снимките (13 градуса), но малко откъсва водача от информацията.
Най-голямата инфотейнмънт система (MMI Navigation plus) е с тъчскрийн с диагонал 10,1 инча, който разпознава ръкописно въвеждане – поздрави от A6, A7 и A8! A1 обаче не предлага нито срещу пари, нито срещу добра дума втори монитор за климатика и настройката на седалките. Вместо него има бутони и превключватели за регулиране на температурата. За притежателите на смартфони има Apple CarPlay, Android Auto, както и индуктивно зареждане на мобилните телефони. За да не загубите дигитална връзка, докато се движите из града. Връщаме се към аналоговите стойности на A1. Предлаганото място е добро, а с ръста си от 1,95 метра редакторът Фишер се чувства сравнително добре, въпреки че до тавана не остава много. Второто поколение на модела предоставя на разположение повече място за раменете (+43 мм) и лактите (+28 мм). Чудесно! А отзад? Е, да, там става тясно, когато отпред седи ръстов водач. Но все пак немного високите пасажери ще издържат кратки разстояния на задната седалка.
Въпреки това: усещането за простор на задната седалка на Polo е по-добро. Вместимостта на багажника на новото A1 е пораснала с 65 литра до 335 литра, но все пак е по-малка от тази на Polo (351 литра). Ако сгънете задната седалка, тогава в A1 ще разполагате с товарен обем от 1090 литра. Да, знаем, при Polo са 1125 литра. Относно двигателите: бензинът е на мода, дизелът вече не. Четири бензинови двигателя се предлагат за A1 – от разполагащия с 95 к.с. 3-цилиндров 1.0 TSI до 2.0 TFSI с 200 к.с. Двойното задвижване също вече не е налично. За пазарния старт през ноември 2018 и в началото на 2019 ще има само предно задвижване. Версията с 3-цилиндров мотор ще стартира от малко под 40 000 лв. – това също не е миловидно и скромно.
ИЗВОД
Най-после A1 изглежда добре. Дори страхотно. Стопроцентово Audi. Отвътре A1 също се усеща като малък голям автомобил, който поставя акцент върху свързаността. Премиум претенциите обаче се забелязват и по отношение на цената.