Новото 911 GT3 RS: живее от мощност и въздух (ТЕСТ)

1005
2023

Типично английско време: вали, небето е оловносиво и е надвиснало над пистата от Гран При. Имаме среща с новото 911 GT3 RS. Точно тук, защото на британската писта за Формула 1 може най-добре да бъде усетено аеродинамичното притискане. Моля? Звучи като автомобилен спорт. Да, автомобилът не е нищо друго освен съвършен спортен уред. Ние често пишем за състезателни автомобили с разрешение за движение по нормални пътища. Никога досега това определение не е подхождало на някой по-добре, както е при RS!

В бокса цари микс от напрежение и успокоение. Снимките са направени предишния ден, но как сега моделът и неговите качества да бъдат показани на журналистите? В бокса ни чакат четири автомобила, шефът на отдела за разработка на Porsche GT Анди Пройнингер разговаря с един от своите пилоти рекордьори на „Нордшлайфе“ Йорг Бергмайстер.Ще караме или не? Решението: ще караме!

Всяка една част е вентилирана, рифелована или покрита с плоскости. За какво е всичко това ли? Аеродинамично притискане от 860 килограма при 285 км/ч

Още веднъж се прави опит с машина за метене да бъдат махнати големите локви на пистата, време за кратък технически брифинг. Първо: този автомобил е толкова комплексен по отношение на възможностите за настройки, че обясненията спокойно биха могли да бъдат от десет страници – затова ще ви ги спестим. Най-същественото за автомобила: 525 к.с., 1450 килограма, малко по-мощен в сравнение с предшественика (520 к.с./1430 кг), но също и по-тежък.

Скоростта в завоите и 9000 оборота направо те пристрастява

По-високата мощност не е била тема, 4-литровият боксерен двигател е дал максимума си още при последния модел, а хибридно задвижване за щастие още не се обсъжда. При теглото също е нямало какво толкова да се направи – новото поколение на 911 е още по-голямо, по-широко и по-тежко. Така че от Porsche е можело да подобрят аеродинамиката, окачването и техниката. Но тук не става дума за спринт и максимална скорост, а за времена на обиколки. Появява се надежда – Бергмайстер съобщава: „Пистата е почти суха на някои места, ще опитаме след десет минути.“ Така че бързо се връщам към аеродинамиката.

Тя трябва да отвежда въздушната струя възможно най-интелигентно и ефективно покрай автомобила. И същевременно да използва въздуха като елемент за притискане. От Porsche са се постарали максимално по отношение на спойлерите и вентилационните отвори – всичко, което е допустимо. Впечатление прави най-вече чудовищното задно крило. Първият спойлер на 911, който е по-висок от покрива на модела. Той е направен от карбон и може да се регулира до 34 градуса (DRS: Drag Reduction System). Означава активна аеродинамика с активни предни крила (от 100 км/ч) при 95 процента натиснат педал на газта, включително и функция Airbrake. Какво, звучи ви като Формула 1 ли? Да, там използват същата система. И каква е ползата от нея? При темпо 200 км/ч 911 е притискан към асфалта с 400 килограма, а при 285 км/ч – с невероятните 860 килограма. „Въздушният номер“ стига чак дотам, че на покрива са залепени два броя хриле, за да не оказва влияние горещият въздух от радиатора върху мощността на двигателя.

Въртящите се превключватели на волана (окачване, блокаж, тракшън) са за професионалистите

Отново се задават тъмни облаци, така че бързо се качваме в колите. Регулираме седалката и стартираме двигателя. Завъртаме превключвателя на волана на „Track“ и старт. За съжаление днес нямаме време за тест на останалите настройки (твърдост на амортисьорите, блокаж на диференциала, тракшън контрол). Днес сме тук, за да усетим силата на притискане към асфалта.
Още на първите завои по лицето ви се изписва широка усмивка. Каква уникална управляемост, невероятна стабилност на пътя, която се справя, без да се впечатлява, с напречното ускорение. Боксерният двигател звучи уникално и се развърта до 9000 оборота.

Предпазните колани тип тиранти и карбоновата клетка са част от пакета „Вайсах“ (72 500 лв.)

Автоматичната трансмисия с два съединителя превключва прецизно и светкавично, а шасито демонстрира по мокрите участъци на пистата магическо сцепление, уникално завиване и спиране.
Аеродинамично притискане? Да, усеща се от всеки – мускулите на врата ме болят и на следващия ден.

ИЗВОД

Може би мнозина си мислят, че такива машини са за лудите глави. Ние също го мислим – но в положителния смисъл. Благодаря, Porsche, че винаги сте толкова „луди“.

TЕХНИЧЕСКИ ДАННИ: Porsche 911 GT3 RS

Двигател 6 цилиндъра, боксер; Работен обем 3996 см3 • Мощност 386 кВт (525 к.с.) при 8500 об/мин; Мaкс. въртящ момент 465 Нм при 6300 об/мин • Задвижване задно, 7-степ. трансмисия с два съединителя • Д/Ш/В 4572/1900-2027*/1322 мм • Тегло (празен) 1450 кг (DIN) • 0–100/200 км/ч 3,2/10,6 сек • Макс. скорост 296 км/ч • Разход 13,4 л А98Н/100 км • Емисии CO2 304 г/км • Цена от 460 000 лв.

*с отворени огледала

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин