Корпоративни новини » Новото поколение Porsche 911 GT3 R – готово за пистата

Новото поколение Porsche 911 GT3 R – готово за пистата

0108
2022

Новият Porsche 911 GT3 R ще бъде представен пред публика в тазгодишните 24 часа на Спа-Франкоршан. От сезон 2023 клиетските отбори на Porsche могат да включват новия състезателен автомобил в световни събития по моторни спортове, които се придържат към регламентите GT3. Автомобилът е базиран на най-новото поколение 992 на 911. В сравнение със своя предшественик новият 911 GT3 R се отличава с по-мощен двигател, произвеждащ до 416 kW (565 к.с.), по-постоянни аеродинамични показатели и оптимизиран баланс на автомобила.

Щутгарт. С най-новото поколение на 911 GT3 R, Porsche представя нов клиентски състезателен автомобил. Новият претендент за GT3 сериите по света е базиран на настоящото поколение 992 и ще бъде готов да се състезава в началото на сезон 2023. Разработването започва през 2019 г. Приоритетът е бил по-нататъшното подобряване на управляемостта за професионалистите и така наречените джентълмен пилоти, както и използването на по-големи резерви от производителност за различни класификации на баланса на производителността (BoP – Balance of Performance). Допълнително внимание се отделя и на оптимизирането на работата на отборите със състезателния автомобил и на намаляването на текущите разходи. Porsche Motorsport предлага новия 911 GT3 R на цена от 511 000 евро плюс конкретното за държавата ДДС.

„Пред новия 911 GT3 R стоят големи предизвикателства“, казва Михаел Драйзер, директор Продажби в Porsche Motorsport. „Неговият предшественик е спечелил почти всичко, което може да се спечели на GT3 сцената, в четири сезона от 2019 г. насам. Забележителните му успехи включват крайни победи в 24-часовите състезания в Нюрбургринг, а също и тук в Спа-Франкоршан. Включен в състезанията от нашите клиенти, предшественикът отбеляза победи в своя клас в 24-те часа на Дейтона и в 12-те часа на Себринг. Новият модел е подложен на огромно натоварване от страна на клиентските състезателните отбори на Porsche.“

След като класът GT3 беше обявен за професионална категория в сериите на северноамериканския шампионат IMSA, Световният шампионат по издръжливост FIA WEC последва примера: От 2024 г. състезателните автомобили GT3 като новия 911 GT3 R ще могат да участват за първи път в 24-те часа на Льо Ман.

„С изключително успешния предшественик улучихме право в целта. Съответно летвата за неговия наследник е вдигната високо“, подчертава Себастиан Голц, мениджър на проекта 911 GT3 R в Porsche Motorsport. „Нашата задача не беше толкова да направим новия 911 GT3 R още по-бърз – класификацията в диапазоните за производителност, зададена от BoP, бързо отменя това предимство. За нас целта беше преди всичко нашите клиенти да са в състояние да управляват състезателния автомобил бързо за по-дълго. Това изисква издръжливост и затова се фокусирахме предимно върху подобряване на управляемостта. Това е отразено в по-широкия използваем диапазон на оборотите на новия 4,2-литров двигател, по-стабилна и постоянна аеродинамика и по-ниски натоварвания на задните гуми, което позволява техният потенциал да издържи по-дълго.“

В основата на новия състезателен автомобил е почти стандартният двигател, базиран на поколение 992 на силовата машина 911. Както и в предишния модел, това е 6-цилиндров боксерен двигател с водно охлаждане, 4-клапанна технология и директно впръскване на горивото. Основната нова разработка е работният обем: Както при 911 RSR, капацитетът на новия 911 GT3 R е увеличен с цели 5% от 3997 на 4194 см3. Това увеличава максималната мощност на двигателя до около 416 kW (565 к.с.). На първо място обаче Porsche оптимизира кривата на въртящия момент и мощността в целия диапазон на оборотите. Вследствие на това новият 4,2-литров 6-цилиндров двигател е по-подходящ за джентълмен пилотите.

Високооборотният 6-цилиндров двигател се справя без турбокомпресор и е с класическото задно разположение, като по този начин подобрява тягата и спирането. Той обаче е наклонен напред с 5,5 градуса, което създава повече свобода за дифузьора под каросерията. Спомагателните устройства като алтернатора и компресора на климатика са преместени един метър напред и по-надолу в пространство пред двигателя и скоростната кутия, което има положителен ефект върху разпределението на масата на 911 GT3 R. Секвенциалната 6-степенна скоростна кутия с постоянно зацепване е заимствана от настоящия 911 GT3 Cup. Перата за превключване на волана управляват електронен превключващ барабанен механизъм, който позволява особено бързи и прецизни смени на предавките.

Окачването на 911 GT3 R – много от чиито елементи са модифицирани – поддържа управляемостта, позволява по-прецизно кормилно управление, осигурява по-малко износване на задните гуми и намалява времето за промяна на настройките. За тази цел множество компоненти и технически решения са заимствани от 911 RSR. На предната ос най-съвременни двойни носачи контролират колелата. Задната ос е с многораменно окачване. Амортисьорите KW са допълнително подобрени и предлагат пет настройки за регулиране. Модификациите в настройките са извършват с така наречените подложки. Тези пластини позволяват прецизно регулиране, без необходимост от времеемкото повторно регулиране на окачването впоследствие.

Оптимизираното позициониране на централните точки на въртене на предната ос освобождава пространство за концепцията за аеродинамична „състезателна долна част на каросерията“. Както при 911 RSR, издигнатата долна част на каросерията позволява чист въздушен поток към задния дифузьор и намалява чувствителността на тангажа на състезателния автомобил – т.е. висок наклон при спиране. Задните колела са отместени малко по-назад, което удължава междуосието от 2459 на 2507 милиметра. Това също така намалява натоварването на задните гуми и подобрява поддържането на показателите им при по-продължително време на работа.

В допълнение към алуминиевите моноблок състезателни спирачни апарати, спирачните дискове на новия 911 GT3 R вече се доставят също от специализираната компания AP. Вътрешно вентилираните предни стоманени дискове с прорези имат диаметър 390 мм и се активират от шест бутала. В задната част са монтирани 4-бутални спирачни апарати и дискове с размери 370 мм. Усъвършенствано софтуерно приложение за петото поколение на състезателната ABS система намалява износването на гумите и спирачките. Системата на Porsche за контрол на тягата също е допълнително разработена.

Новият 911 GT3 R е едва вторият състезателен автомобил на Porsche Motorsport, който ще се базира на настоящото поколение 992 на 911 след 911 GT3 Cup. Олекотената му каросерия с интелигентен композитен дизайн от алуминий-стомана се основава на серийния модел, макар и с големи модификации при 911 GT3 R. Почти всички компоненти на каросерията са изработени от олекотен въглерод, включително предните и задните капаци, вратите, страничните панели, задното крило и покривът. Арките на колелата са изработени от арамидни влакна.

В автомобил като новия 911 GT3 R функционалността стои на преден план. Въпреки това Грант Ларсон от Style Porsche отново успява да създаде особено зашеметяващи и хармонични форми. Те акцентират върху наследството на 911 и го съчетават с усъвършенствана ефективност. Най-видимо това е отразено в аеродинамиката. Основните точки: издигната долна част на каросерията в предната част на предната ос, за първи път заедно с гладък под и заден дифузьор. Тази комбинация подобрява притискащата сила без значително увеличение на въздушното съпротивление. Задното крило сега се отличава с монтиране тип „лебедова шия“. Това осигурява чист въздушен поток под крилото и по този начин подобрява аеродинамичната ефективност на компонента.

По отношение на безопасността новият 911 GT3 R следва безкомпромисен подход. Седалката е преместена по-близо до центъра на автомобила. Това позволява на Porsche да адаптира оптимално по-ергономичната ѝ позиция спрямо подобрената клетка за защита при преобръщане и новоразработената защита от страничен удар на FIA. Както при предшественика, воланът и педалите могат да се регулират надлъжно за удобство на пилота. Специалистите на Porsche обръщат допълнително внимание на 6-точковия предпазен нагръдник: Езиците сега се плъзгат още по-бързо в закопчалката чрез специални рампи, което спестява около секунда по време на пистоп за смяна на пилота. Дизайнът на волана също е получил допълнителни подобрения спрямо предишния модел. Той включва елементи, които са се доказали в най-новото поколение състезателни автомобили 911 GT3 Cup и 911 RSR. 10,3-инчовият дисплей например идва от успешния участник в състезания с автомобили от една марка, с концепцията за мулти-превключвател, възприета от победителя в класа на Льо Ман.

Високопроизводителните LED предни фарове на 911 GT3 R разчитат на т.нар. технология на колиматора, която Porsche разработи за новия прототип LMDh 963, наред с всичко останало. Това устройство работи като лупа, само на заден ход. То осветява особено голяма площ на пистата и е значително подобрение на предшестващия модел, който преди това се смяташе за лидер в класа.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ