2024
ЕС иска да бори климатичните промени с батерии: защото електромобилите генерират значително по-малко CO2 в сравнение с моделите на ДВГ. За производството на автомобилите на ток обаче се генерират значително повече емисии по време на производството, особено при това на батериите. Ето защо батериите, за които са ползвани по-малко ресурси, значително подобряват екологичния баланс при електрическите автомобили, което се оказва съществено предимство на пазара. Брюксел иска да гарантира това с нов регламент за батериите. Производителите също смятат, че принципно идеята е добра. Дяволът обаче се крие в детайлите.
Според правилата на ЕС всички германски батерии се оказват неекологични, въпреки че не са
Брюксел не взима под внимание какво електричество действително е използвано при производството на дадена батерия и изчислява с колко тя е натоварила екосистемата въз основа на националния енергиен микс, съобщава Wirtschaftswoche.
Германия генерира почти една трета от своята електроенергия от газ и въглища и следователно отделя значително повече CO2 на киловатчас, отколкото например Швеция – където залагат на голям процент вятърна, водна и ядрена енергия, или Франция – където почти три четвърти от микса се пада на ядрената енергия. Така се оказва, че страната на Mercedes генерира 380 грама CO2на киловатчас, над пет пъти повече от Франция (65 грама CO2на киловатчас) и почти 10 пъти повече от Швеция (41 грама). Ето защо според новите регулации на Брюксел германските батерии биват класифицирани като изключително сериозни замърсители – поне в процеса на производството си… дори и да не са! Така например германски производител на батерии, който генерира цялото електричество, необходимо за дейността си, от ветрогенератори, се счита за по-неекологичен от френска компания, която черпи тока си изцяло от ТЕЦ на въглища. С други думи, енергийният микс на съответната държава „маскира“ реалните стойности.
Нещо подобно би било производителите на бира да посочват на бутилките си средното алкохолно съдържание на всички бири, произведени в страната, вместо съдържанието на алкохол в бутилката. Така в магазина никой не би могъл да различи обикновена от безалкохолна бира.
Опасност 1: производството на батерии в Германия да се окаже неизгодно
Новият регламент би могъл да направи производството на батерии в Германия нерентабилно. Производителят на батерии Northvolt, например, умишлено строи с помощта на сериозни субсидии своя завод в Хайде (района Дитмаршен) близо до Северно море, за да се възползва от високия дял на зелената електроенергия в региона. Ако ЕС възприеме за този завод германския електрически микс, в Хайде Northvolt ще прави батерии с ниски въглеродни емисии, но въпреки това тези емисии ще бъдат третирани като по-високи, отколкото в родината му Швеция. Именно подобни случаи биха могли да се окажат сериозна заплаха за инвестициите в Германия.
Поради новите регулации германските електромобили също ще минават за значително по-замърсяващи от тези на конкурентите, произвеждани във Франция или Швеция. Ако на батерията се падат по-голямата част от CO2– емисиите в производството, VW, BMW и Mercedes внезапно ще започнат да произвеждат „по-мръсни“ автомобили от тези на конкуренцията, въпреки че харчат милиарди за устойчивост.
Тъй като производителите нямат почти никакво влияние върху националния енергиен микс, остават с вързани ръце.
Опасност 2: Германия няма да има право да произвежда батерии
Нещата за Германия могат да се влошат и в още по-голяма степен, защото ЕС иска да наложи горна граница за CO2-емисиите при производството на батерии. Максималната им стойност ще бъде установявана чрез измерване на текущите емисии във всеки завод. Батерии, които надвишават лимитите, от 2028 г. вече няма да могат да се продават в ЕС. Така отново неблагоприятният енергиен микс на Германия би могъл да „спъне“ местните производители – и дори да ги извади от играта, дори и съответните компании да са инвестирали големи суми в устойчиви технологии.
Индустриалните асоциации критикуват плановете на ЕС
Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA се нахвърли срещу проекта на ЕС. Производителите щели да загубят всякакъв стимул да намаляват въглеродните емисиите в производството си, оплака се президентът на VDA Хилдегард Мюлер в доклад. Според него новите регулации биха застрашили прехода на сектора към по-устойчиво производство.
Мюлер призовава в калкулациите да се взима под внимание местният електрически микс при всяка компания, както и електричеството, което производители като Northvolt купуват специално от устойчиви доставчици като вятърни паркове. Първоначално законопроектът предвиждаше точно това, но впоследствие ЕС промени начина на калкулация.
Пред Wirtschaftswoche Михаел Крауза от асоциацията за производство и изследователска дейност в областта на батериите коментира, че ЕС сам спъвал намеренията с новия тип изчисления. Според Крауза „такива усилия в бъдеще вече няма да си струват и инвестициите в заводи с много ниски въглеродни емисии като тези в Грюнхайде или Хайде ще секнат“.
Окончателно решение още през тази година
ЕС все още не е одобрил проекта. В момента в Брюксел все още приемат възражения от политици, асоциации и частни компании – до момента са получени 127. Крайното решение на Брюксел трябва да бъде взето по-късно през тази година.