Новият Ypsilon връща Lancia на автомобилния небосклон

1402
2024

Новата Lancia Ypsilon дебютира като малък премиум автомобил

Lancia се завръща – отново! За да гарантира, че новият ренесанс ще бъде успешен, Stellantis избра да позиционира Lancia като премиум марка. От 2024 г. общо три нови модела ще бъдат пуснати на пазара в рамките на две години. Началото ще бъде поставено с малкия Ypsilon през лятото.

Четири поколения и около три милиона продадени екземпляра за малко под 40 години – Ypsilon е абсолютният бестселър на Lancia. Тази успешна история трябва да бъде продължена с новата генерация на модела, въпреки че италианците ще поемат по различен път в бъдеще и искат да се позиционират в премиум сегмента.

Предницата на новата Lancia Ypsilon е с ярко изразен характер. Основните фарове са интегрирани в краищата на бронята.

Stratos, Fulvia, Beta Montecarlo – докато четохме прессъобщението, не бяхме сигурни дали наистина става дума за Ypsilon или по-скоро за историята на марката. Разбира се, Lancia с право се гордее с миналото си, но един нов модел трябва да бъде преди всичко независим. Особено ако е призван да възроди славна марка като Lancia.

Цена от около 80.000 лева?

На родния пазар надали Ypsilon би се появил в рамките на идните две години – ако изобщо дойде. Колко ще струва тогава малкият премиум автомобил, все още не е ясно. С оглед на базовите цени на Corsa-e (75.855 лева във версията Long Range) и e-208 (от 66.821 лева), не би било изненада, ако Ypsilon стартира от около 80.000 лева.

А това са доста пари за малка кола – независимо дали премиум или не. Но италианците умишлено искат да достигнат до нова целева група – затова и са готови така самоуверено да предложат по-висока цена. Тепърва ще видим дали Ypsilon ще върне Lancia на пътя към успеха.

Lancia Ypsilon с нетрадиционен дизайн

Ypsilon номер пет несъмнено ще има собствен характер – това ни става ясно още в момента, в който влизаме в Centro Stile в Торино. Въпреки че малката кола е базирана на платформата CMP от Stellantis и използва почти същата техника като електрическите версии на Corsa и 208, визията на „италианката“ по никакъв начин не издава родствената им връзка.

За специалния модел Lancia се кооперира с производителя на луксозни мебели Cassina. Лимитираната модификация ще бъде само в 1906 екземпляра.

Предницата с черна вложка (напомняща на Beta Montecarlo) изглежда доста ефектно. Фината ивица за дневните светлини е прекъсната по средата от вертикална светеща ивица. Основните фарове са разположени по-надолу в бронята. С прототипа Pu+Ra HPE Lancia вече разкри в каква посока ще върви бъдещият дизайнерски език на марката през 2023 г., но не се очакваше този смел подход да бъде прилаган толкова последователно.

Ypsilon е пораснал

А фактът, че Ypsilon вече не е толкова малък, се усеща веднага при поглед към страничните части. Тъй като новото издание е пораснало доста в сравнение с предишното поколение, което вече не се предлага в Германия от 2017 г. Със своите 4,08 метра моделът е станал с 24 сантиметра по-дълъг, а ширината му се е увеличила с 8 сантиметра. Естествено, затова са поставени и по-големи джанти –17-цолови.

Размерите:

Дължина: 4080 мм

Широчина: 1760 мм

Височина: 1440 мм

Междуосие: 2540 мм

Дръжките на задните врати са скрити в C-колоната, където са единствените емблеми на Lancia. Отпред и отзад ни посрещат големи надписи Lancia, които са част от новата идентичност на марката.

При старта на продажбите през лятото на 2025 (в Италия – още от лятото на 2024) Ypsilon ще бъде само в електрическа версия. На по-късен етап ще има и „мек“ хибрид.

И в задната част на Ypsilon се усеща влиянието на концепцията Pu+Ra HPE. Филигранните задни светлини са препратка към легендарния Stratos, светлинният подпис с интегрираната буква Y е приятeн aкцент. Ръкописният надпис трябва да напомня за Fulvia и Flaminia. Багажникът е с обем от 309 до 352 литра – малко повече, отколкото при Corsa и 208.

ЗАДВИЖВАНИЯТА

За начало – само в електрическа версия

Въпреки екстравагантната визия и елегантния интериор, Lancia залага на масовите технологии от групата Stellantis. При пускането си на пазара Ypsilon ще се предлага само в електрическа версия със 115 кВт (156 к.с.) и 260 Нм.

Батерията с капацитет 54 kWh трябва да осигурява пробег малко над 400 километра, а скоростта на зареждане ще бъде максимум 100 kW (DC) и 11 kW (AC). Ypsilon ще бъде пуснат и като мек хибрид на по-късен етап, но Lancia все още не разкрива повече информация за тази версия. Подобно на събратята си, моделът ще се произвежда в Сарагоса, Испания.

Специалната версия Cassina

Време е да се вмъкнем в уютния интериор. Когато бъде пуснат на пазара през лятото на 2024 г., Ypsilon ще дебютира в специална версия, ограничена до 1906 екземпляра, предназначени само за италианския пазар. Тази версия ще се нарича Cassina – защото е създадена в сътрудничество с едноименния италиански производител на луксозни мебели.

Фактът, че производител на мебели се е намесил, проличава на няколко места в интериора. Сините велурени седалки с двойно капитониране са не само знак на почит към по-стари модели, но и изглеждат наистина елегантно и създават страхотно усещане. Opel и Peugeot са доста далеч от тази класа!

Пространството отпред е прилично за малък автомобил – и е на същото ниво като при Corsa и 208. За пасажери с височина 1,83 метра като мен отзад е тясно – става най-много за пътувания на къси разстояния.

Малка масичка в централната конзола

Opel и Peugeot си нямат т.нар. „Tavolino“ – ръчно изработена масичка за кафе в централната конзола. Този мултифункционален аксесоар от Cassina предлага възможност за индуктивно зареждане на вашия смартфон, както и за поставяне на таблет или за съхранение на дребни предмети. Да си призная, идеята за маса в колата първоначално ми звучеше странно, но впоследствие ми допадна много. И със сигурност ще привлича вниманието на широката публика.

С ръст 1,83 м се разполагам добре в малкия Ypsilon. Сините велурени седалки не само изглеждат много добре, но и са невероятно удобни.

Цялата информация се представя на два 10,25-инчови дисплея, с които се работи много лесно. Хубаво, че има отделна лента с бутони и панел за управлението на климатика. В системата S.A.L.A. италианците комбинират различни функции като панел за климатика, аудио и амбиентно осветление – и могат да променят атмосферата в кокпита с натискане на бутон или гласова команда.

Премиум претенциите се усещат в детайли като електрически регулируемата шофьорска седалка с функция за масаж, което не е типична екстра за класа на малките автомобили. На други места обаче, например при бутона за стартиране или превключвателя за режимите на шофиране, базата от Stellantis не остава скрита.

Извод

Ypsilon е с по-изразен характер и е по-елегантен от конкуренцията – допадат ни дизайнът и избраните материали. От триото на Stellantis (Opel, Peugeot, Lancia), Ypsilon ми е фаворит. Но около 80.000 лева са твърде много пари за малка кола – било то и премиум!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин