2024
Първите бройки от новата генерация на хитовия „японец“ ще стъпят на българска земя в началото на юни
Оборотомер и скоростомер с истински стрелки, а не дигитални, същите големи пластмасови бутони като при модел отпреди 10 години… тези японци да не би да се шегуват с нас? Не, Suzuki просто не се поддава на извратените тенденции към свръхдигитилизация, които „подхлъзват“ почти целия автомобилен бранш, а се концентрират върху ергономията на кокпита. И всъщност бестселърът Swift е достатъчно модернизиран в новото си издание – както издава ориентираният към водача 9-инчов тъчскрийн на инфотейнмънт системата. В горния му ляв ъгъл тихо се спотайва малка камера, която следи лицето и клепачите на водача, за да задейства съответната аларма, ако отчете разсейване или заспиване. Тази система е само една многото в големия пакет електронни асистенти за сигурност, с които Swift е оборудван – внимание – серийно!

Малкият „японец“ дори в базовото си ниво предлага система за автоматично спиране с разпознаване на пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти, разпознаване на пътни знаци, адаптивен темпомат с контрол на скоростта спрямо пътните знаци, автоматични дълги светлини, система за поддържане на лентата, система за наблюдение на мъртвата зона и др. Никоя друга марка в сегмент В не осигурява толкова широкообхватен пакет без доплащане – аплодисменти, Suzuki! При това стартовата цена – 36 990 лв., е същата като тази на предшественика.
Хибрид вече с 3 цилиндъра
ОК – Swift е останал без един цилиндър и сега разчита само на три. Изолацията обаче е подобрена и благодарение на това в интериора ще бъдете добре защитени и от шума, и от вибрациите на монтирания върху хидравлични тампони задвижващ агрегат. Той е комбиниран с малка батерия, разположена под седалката на водача, и с интегриран стартер-генератор (ISG). Те са комбинирани в хибридната система на 12V, като ISG подпомага ДВГ при ускорение и генерира електричество при регенеративното спиране. Естествено, заради липсата на турбо не очаквайте върхова динамика. Но все пак с оглед на ниското тегло – едва 919 кг в базовата версия, моделът е достатъчно пъргав особено за града. По официални данни разходът е само 4,4 л – а при нашето кратко пробно шофиране в околностите на Атина ние дори успяхме да паднем и под него.


Възможност за 4х4
Уникално конкурентно предимство на Swift е възможността за поръчка на двойно задвижване – срещу доплащане от 3000 лева. За автоматик (CVT) ще трябва да подготвите минимум 42 990 лева – защото той винаги върви в комбинация с по-високото ниво на оборудване GL+. Работата с ръчната трансмисия на тестовия автомобил доставяше удоволствие, а по отношение на окачването инженерите са постигнали необходимия баланс между комфорт и стабилност. Кормилното управление не правеше впечатление на прекалено „остро“ – неговата настройка е подчертано ориентирана към градското шофиране. Седалките обаче осигуряват достатъчно добра странична опора, ако искате да атакувате с по-висока скорост завоите по някой планински път. Ако отпред удобно са се настанили водач и пътник с ръст около 1,85 м, мястото отзад, както за коленете, така и за главите, ще бъде достатъчно за двама възрастни от същия калибър – дори за по-дълги преходи. Багажникът предлага обем от 265 до 980 л – но въпреки по-ниския ръб не е много удобен за товарене.
Марка и модел | Suzuki Swift Hybrid 12V-ISG |
Двигател | 3-цил., отпред напречно |
Работен обем | 1197 cм³ |
Макс. мощност | 82 к.с. при 5700 об/мин |
Макс. въртящ момент | 112 Нм при 4500 об/мин |
Задвижване | предно, 5-степ. трансмисия |
Д/Ш/В | 3860/1735/1495 мм |
Тегло | 919 кг |
Обем на багажника | 265–980 л |
0–100 км/ч | 12,5 сек |
Макс. скорост | 165 км/ч |
Разход на гориво | 4,4 л А95 Н/100 км |
CO2-емисии | 98 г/км |
Цена | от 36 990 лв. |
Именно на дълъг път ще оцените предимствата на големия дисплей на инфотейнмънт системата, който дава възможност да използвате както навигацията (серийна) на самия автомобил, така и да изкарате съдържанието от екрана на мобилния телефон благодарение на Apple CarPlay или Android Auto. Най-долу на централната конзола са разположени три USB-входа (Тype-A и Type-C).


Извод
Suzuki заслужава аплодисменти за големия брой асистиращи системи, които Swift получава серийно. На пръв поглед интериорът може и да не ви изглежда очарователен, но много по-важното в случая е, че той предлага прекрасна ергономия, достатъчно пространство и не крие загадки. А в много нови модели напоследък именно това ни липсва…
