2016
BALENO, BALENO? Звучи познато. От 1995 до 2001 Suzuki произвеждаше автомобил с такова име. И сега го прави отново. С изключение на името обаче всичко останало е ново – дизайнът, платформата, двигателите. Baleno се произвежда заедно с Maruti в Индия.
На индо-японците не им е лесно – конкуренцията е доста силна. Да вземем например Hyundai i20, който победи първенеца на класа Polo и спечели наградата „Златен волан на AUTO BILD“. Или пък Mazda 2, модел с интересна техника и също носител на наградата.
ТОВА ПРЕДЛАГАТ
С дължината си от 4 метра Baleno е с формата на Polo. Предлага прилично място както отпред, така и отзад. Багажникът му е необичайно голям: 355 литра.
От Suzuki са направили кокпита семпъл и изчистен, а по отношение на комфорта освен добре четящите се уреди има цветен мултифункционален дисплей с всякаква информация – например за мощността и въртящия момент. Дори аудио-навигационната система не се доплаща. Неособено много ни харесаха късите седалки с недостатъчна тапицерия. В сравнението впечатление ни направиха и по-обикновените пластмаси и отчасти недобрата изработка.
Hyundai ни демонстрира, че може и по-добре: висококачествени материали, прилична изработка, висок стил. И всичко това типично за Hyundai с много добро управление. Прибавяме и стегнато тапицираните седалки с голяма повърхност и добра странична опора. Страхотно постижение за един малък автомобил – всъщност i20 спокойно би могъл да участва в надпреварата на по-горния клас.
Това се отнася и за щедрото му място. Както отпред, така и отзад „кореецът“ предлага голям простор, изпреварвайки Suzuki – добавяме и удобните и добре тапицирани задни седалки. Hyundai изостава единствено при багажника: 326 л или една спортна чанта по-малко в сравнение със Suzuki.
При Mazda вместимостта на багажното отделение е 280 литра, като по отношение на предлаганото място тя не може да се мери с останалите представители в теста. Особено отзад мястото за краката и раменете е недостатъчно. Все пак късите седалки са много добре тапицирани и предлагат прилична странична опора.
Mazda 2 обаче има други силни страни, като ние я препоръчваме на любителите на дизайна. Mazda откри много фина линия от няколко години, с красив кокпит и модерно и семпло обзавеждане.
Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet
Голям отвътре, но не и перфектен: в Baleno ще поберете най-много багаж (355-1085 л), но отделно сгъващите се задни облегалки не образуват равен товарен под. Седалките са с малко къси повърхности, а предлаганото място отзад е напълно прилично за такава кола.
ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ
За разлика от Suzuki и Hyundai Mazda не е оборудвана с 3-цилиндров турбодвигател, а със сравнително голям 4-цилиндров агрегат. 1,5-литровият атмосферен мотор е с висока степен на сгъстяване от 14,0:1 и с мощност 115 к.с. Здрава машина, която от 4000 оборота вдига доста шум. При ниски обороти изглежда малко мудна, но ускорява с желание до ограничителя на оборотомера.
Характерът му подхожда на стегнатата, тежаща малко над тон Mazda. Моделът се управлява пъргаво и с лекота – нещо като MX-5 с пет врати, – а трансмисията му е прецизна и директна. Въпреки това имаме повод за критика: по време на теста Mazda спираше лошо, като с топли спирачки спирачният път бе 39,4 метра. Да не би причината да е в гумите? Те бяха Toyo Proxes R39. Suzuki не се справи кой знае колко по-добре – 39,3 метра от темпо 100 (с Bridgestone Ecopia). Не е добро постижение за нов автомобил.
Baleno е задвижван от 1,0-литров 3-цилиндров мотор със 111 к.с. и максимален въртящ момент от 170 Нм, който е на разположение от 2000 оборота. Именно малкият мотор е най-доброто нещо в Suzuki: пъргав, жизнен, добре ускоряващ, не твърде шумен и от най-икономичните в теста (5,3 литра по време на теста). Тук малкото му тегло от 949 кг оказва благоприятно влияние – по-тежкият с 219 килограма i20 може да вземе пример от индийския „японец“.
При окачването Suzuki залага на меката вълна, като Baleno взема с люлеене лошите пътни участъци. Като цяло автомобилът се управлява доста примерно, не толкова пъргаво колкото Mazda – пречат му мудното управление и неособено прецизната трансмисия. Hyundai също участва в теста с 1,0-литров турбомотор. 3-цилиндровият двигател със 100 к.с. е много добра машина, като при високи обороти демонстрира прилична пъргавина. Освен това i20 спира най-добре и предлага най-добрия комфорт в сравнението.
Hyundai i20 1.0 T-GDi
Ще пътувате спокойно: тук Hyundai предлага най-голямото пространство, като това се отнася и за втория ред. Освен това големите, стегнато тапицирани седалки осигуряват страхотен комфорт и добра странична опора.
ТОЛКОВА СТРУВАТ
i20 стартира от 25 490 лв. – включително с петгодишна гаранция. Suzuki с 3-цилиндров мотор със 111 к.с. започва от 28 390 лв., а Mazda предлага 2 с 4-цилиндров агрегат със 115 к.с. за 37 980 лв.
Mazda 2 Skyactiv-G 115
Отвън е голяма, но не и отвътре: Mazda е доста пестелива откъм място – особено на задната седалка трябва доста да се сгънете. Седалките са с добри тапицерия и странична опора, но са къси.
ИЗВОД
BALENO ОТГОВАРЯ НА ОЧАКВАНИЯТА
СТАРО ИМЕ, НОВ АВТОМОБИЛ – тактика, която в случая с Baleno е повече от печеливша. Японският мъник предлага много място и има пъргаво задвижване, като цените му са разумни – така въпреки някои слабости клиентите на малките автомобили ще бъдат доволни. Hyundai i20 демонстрира значително по-големи зрялост и качество, като побеждава с лекота. Леко тясната Mazda 2 е малък автомобил за феновете на дизайна.