2017
ТОЙ ВЕРОЯТНО ЗНАЕ какво прави? Заклещен съм от четириточковия колан в тясна седалка тип корито, дишането е почти невъзможно. А ние се движим прекалено бързо по пистата. Какво ли има зад този превал? Нямам представа. Пилотът ми остава спокоен, натиска леко спирачката и принудително вкарва автомобила в чист дрифт. За момент и четирите колела са във въздуха, след малко полусликовете отново имат сцепление, а ние излизаме от завоя много лесно с ревящ двигател. И ако тези редове не ви се връзват с голямата снимка отгоре: няма значение!
Да, това е Smart, онова симпатично градско автомобилче, което може да прави обратен завой почти на място, заема минимално място на паркинга и от изобретяването си преди близо 20 години винаги се движи някак странно, подскачащо и без никаква динамика. Но сте забравили нещо! Още преди 15 години Brabus, които се занимават с тунинг на Mercedes, се заеха с мъника. И тогава се появи Smart Brabus – със скромните 75 к.с. и спортно окачване, с което първият Smart подскачаше още повече. Нашият горещ Smart – създаден по повод на този юбилей – разполага с два пъти по-висока мощност. Но ние така и не научихме колко точно. В зависимост кого попитате при Smart, мощността варира между 120 и 150 к.с. Задно разположеният двигател работи във Fortwo, специално модифициран за състезателна писта.
Интериорът е изцяло изтърбушен, важен е всеки грам тегло. Скоростната кутия с два съединителя работи несравнимо по-бързо от серийния вариант. Окачването сякаш почти няма пружини – за сметка на това каросерията изобщо не се наклонява. А колегите от електронния отдел са изпратили в лятна ваканция и ESP. Затова се возя на седалката до водача по състезателната писта „Билстер Берг“ близо до Бад Дрибург в Северен Рейн-Вестфалия. Заради хълмовете и разликите във височините тя е наричана и „малката Северна отсечка“ – и подхожда чудесно на миниатюрната бегачка. Зад волана е Робърт Викенс, който в истинския живот е пилот в DTM. И то много добър.
През последния сезон завърши четвърти и беше най-добрият състезател на Mercedes. През този сезон 28-годишният канадец отново ще управлява Mercedes C-клас с мощност над 500 к.с. А сега този Smart. Дали ще успее да го впечатли? Все пак предпоставките с високия център на тежестта и неравномерното разпределение на теглото съвсем не са идеални. Той се подсмихва. „Късо междуосие, задно разположен двигател, няма ESP – може би ще стане весело.“ Включва на D и дава пълна газ. Поне така си мисля. Двигателят вие, а в началото Smart потегля бавно. Но горко ви, когато оборотомерът покаже 3000 об./мин. Тогава турбокомпресорът надува сериозно трицилиндровия двигател с работен обем само 1 литър. Газ, спирачка, изкачване, гадно усещане в стомаха: изживяването при шофиране е като в истински състезателен автомобил. След няколко обиколки се връщаме в бокса. „Man, are you a little scared?“, пита ме Викенс, когато слизам с подкосяващи се крака. Дали съм изплашен? „Дотолкова, доколкото това е възможно в един Smart“, отговарям аз. Може би съвсеееем мъничко…
Остава да се отговори на въпроса дали ездата върху този снаряд ще си остане уникално изживяване. Не съвсем, отговарят от Smart. Защото точно за юбилея ще бъде пуснато специално издание на Smart Brabus. С мощност до 109 к.с., сребрист цвят и кафява кожена тапицерия. Цената вероятно около 70 000 лева – ще бъде с 40 000 лева повече от базовия Smart. Дали изобщо знаят какво правят?
Извод
За 15-ия си рожден ден Smart ни показва какво се крие в малкия Fortwo. С помощта на Brabus джуджето развива страхотни скорости. Невероятно е каква тяга и енергия са скрити в него.