2022
БЛЯСЪК И СЛАВА, или както казват британците: pomp and circumstance. По-луксозен от всякога досега ни се представя новият Land Rover Range Rover. Първата му поява е през 1970 г. и моделът бързо се превръща в образец за луксозните всъдеходи. До 2002 г. той изпълнява конструктивните критерии за всъдеход, тоест голям клиренс, къси надвеси на каросерията – за да не заседне извън пътя, – винаги с двойно задвижване. От третото поколение, което е разработено от BMW, той се числи към SUV-овете.
За разлика от SUV моделите на конкуренцията – със или без 4х4 – Range и до днес си остава високопроходим. Без 4×4? Немислимо! Петото поколение на модела също остава вярно на себе си – най-вече по отношение на външния вид. Висока странична линия, скосена назад линия на покрива, но сега и доста загладен. Както и с изненадваща задница: благородните LED тесни задни светлини изглеждат елегантно. Както обикновено клиентите могат да избират между две дължини: „късият“ Range е дълъг 5,05 метра, а дългият – 5,25.
Новост е това, че дългата база се предлага по избор и с трети ред седалки – на които могат сравнително удобно да пътуват и хора с ръст до 1,85 метра. При все че, за да се качат там, са им нужни акробатични умения. Значително по-комфортно е на втория ред, особено в дългата база. Тук спокойно могат да опънат краката си дори и баскетболисти. А за след трудния мач освен масажна функция на седалките има и редуциращи шума високоговорители в подглавниците, филтриращи шума от двигателя и от движението на автомобила. Но на Range са му необходими такива; агрегатите са отлично шумоизолирани. Ако все пак цените финия звук, то можете да си поръчате аудиосистемата Meridian Signature – с до 1600 вата. Връщаме се пак към задницата: предлага се с две или с три места. Ако изберете версията с две, то получавате среден тунел, от който след натискане на бутон излизат поставка за чаша или масичка. Така пътува високият клас пасажери.
Естествено на първия ред също е просторно и луксозно. Погледите привлича 13,7-инчовият тъчскрийн. Инфотейнмънт системата работи бързо, управлява се интуитивно и благодарение на Alexa е доста послушна. Това се приема добре (не само) от американските клиенти, макар че Range се цели не само в тях: Щатите са най-големият пазар на модела. Very british по американски! Злите езици твърдят, че теглото също е подходящо за тази цел… Най-малко 2,5 тона тежи Range Rover. За задвижването отговарят редови 6-цилиндров дизелов агрегат с от 249 до 350 к.с., редови 6-цилиндров бензинов с 400 к.с., както и топверсия с 530 к.с. от V8 мотор и два Plug-in хибрида с 440, респективно 510 к.с.
Всички модели са комбинирани с 8-степенна автоматична трансмисия. При първия тест карахме най-мощния дизелов и топварианта. Мекият хибрид с помощта на 48-волтовата мрежа D350 MHEV ускорява за 6,1 секунди до темпо 100 км/ч – топверсията P530 го прави за 4,6 секунди. Не само звучи бързо, но наистина е така. Въпреки огромните си размери Range Rover притежава доста добра управляемост. За целта помага и системата с четири завиващи колела, позволяваща на задните колела ъгъл на отклонение от до седем градуса. Благодарение на въздушното окачване неравностите на пътя се поглъщат уверено.
Относно офроуда: има само едно предизвикателство, с което Range не може да се справи – законите на физиката, дори и в динамичен режим. В острите завои каросерията се накланя силно, но като истински британски джентълмен Range регулира всичко това плавно и умело, без да губи самообладание. Ще видим дали обаче клиентите ще го запазят: новият Range Rover стартира от 245 990 лв., а най-мощната версия струва 301 070 лв. Some things never change…