Новият Lexus UX 300h: изискан хечбек на кокили (ТЕСТ)

2105
2024

По-висока мощност, по-високо ниво безопасност и повече литий –  така най-сбито бихме могли да представим фейслифта на хибридния SUV Lexus UX. Компактният модел вече не носи означението 250h, а 300h. Запознайте се с впечатленията от първия ни тест

Ако определим вечеря като „интересна“, за ресторанта това би било катастрофално. За Lexus UX обаче това определение е комплимент. Харесва ли ви? Беше интересен! Как е новият UX? Интересен? Определено! Компактният SUV на Lexus действително се отличава от конкуренцията в своя клас – и прави впечатление именно с това.

Опонентите му като Audi Q3, BMW X1 или събратът на UX от същия концерн – Corolla (Cross), не са толкова екстровертни, не разчитат на толкова много лукс и толкова богато оборудване и не разполагат с толкова щедра палитра от електрифицирани технологии на високо ниво – все пак Lexus-ът със заострени форми се предлага само като хибриден или електрически модел.

Задвижване 4×2 и 4×4

Lexus вече представя две нови задвижвания. За моделната 2024 SUV-ът вече се нарича 300h и разполага с по-добра батерия (литиево-йонна на 222 волта вместо никел-метал хидридна), като развива по-висока мощност – вместо 184 к.с. като предшественика си 250h, сега машината генерира 199 „коня“. Системната мощност е една и съща и при UX само на предно задвижване (т.е. само с един електромотор отпред), и при варианта със задвижване на четирите колела (E-Four), където има втори агрегат (с постоянни магнити) с 41 к.с. отзад.

Не е бързак: SUV-ът е за почитателите на икономичното шофиране, максималната скорост е 177 км/ч.

Така погледнато: ако не живеете в планината, можете да се справите и без задвижване на четирите колела – защото единствено ускорението е по-добро благодарение на повишеното сцепление, E-Four спринтира до 100 км/ч с почти секунда по-бързо от UX само на предно (8,1 сек).

Типично: ластичният ефект при ускорение

Това упражнение обаче не протича особено приятно поради типичния за безстепенна автоматична скоростна кутия „ластичен“ ефект под пълно натоварване. За сметка на това CVT-трансмисията на UX държи ниски оборотите на 2-литровия 4-цилиндров двигател при движение с постоянна скорост – именно тогава машината е най-приятна за дълги пътувания. Окачването предлага добър комфорт, но в същото време aвтомобилът не се люлее като кораб. Гумите (размер 225/50-18 в тестовия автомобил) филтрират неравностите сравнително успешно без да пречат на управляемостта или на усещането за стабилност.

От гледна точка на шофирането всичко е наред

Освен това SUV-ът с тегло до 1635 килограма и дължина около 4,50 метра се усеща като по-лек. Кормилното управление работи без прекалено много изкуствено сервоусилване, с добре подбрано предавателно число, като се накланя леко настрани – и преминава бързо и прецизно по траекторията на завоите и се характеризира с безопасно пътно поведение. ESP се намесва в точните моменти, пътното поведение е балансирано, а нивото на сцепление е високо – поне по субективна преценка. Така че по отношение на удоволствието от шофирането нямаме причини за оплаквания.

Дизайнът и размерите остават без промяна

При UX няма никакви промени по отношение на външния вид и размерите – а кросоувърът е по-близък до компактен хечбек с пет врати, отколкото до „истинските“ SUV. Негативният ефект е, че купето остава малко тясно, а мястото за багаж е ограничено.

С дължината си от 4,50 метра кросоувърът се вписва в лигата на компактните модели, на снимката е с 18-цолови джанти.

Предните седалки осигуряват добра странична опора, но задните са неудобни и доста тесни. Влизането става трудно заради ниския покрив – красотата изисква жертви. Въпреки че батерията е разположена под задната седалка, обемът на багажното отделение е доста скромен (от 315 литра).

Усещане за приятна атмосфера

Утехата идва от интериорното оформление. Новите екрани (малко по-големи – с 12,3-инчов диагонал) пред водача и в арматурното табло (тъчскрийн) оформят информационния и контролен център, системата предлага добра свързаност със смартфоните, а освен проста пластмаса ни посрещат висококачествени декоративни елементи, кожа с прецизно направени шевове, повърхности с пяна, отделни групи бутони за управление на климатизацията на седалките и парното/климатика и „дори“ истински въртящ се контролер за регулиране силата на звука.

Подредено и без загадки: кокпит с фиксирани групи бутони за управление на климатизацията.

Или казано накратко: всичко е подчинено на идеята за приятна атмосфера. В същото време Lexus осигурява на 300h по-високо ниво на сигурност. Асистент за автоматично спиране и предупреждение при излизане вече са част от оборудването на модела, както и работещият с камера асистент за автоматично спиране в града (разпознаващ и велосипедисти). За съжаление, цените остават на високи нива: тъй като за българския пазар към момента има само версии с 4х4 задвижване, базовата модификация струва 99.900 лева. Стабилна сума за 4,5-метров модел…

Извод

Специален автомобил с нисък разход, екзотичен модел, приятен спътник – но не и изгоден. При UX Lexus прави крачка, усъвършенствайки хибридната задвижваща система. За родния пазар вероятно моделът ще остане екзотика за индивидуалисти.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин