2020
Не, няма грешка с цифрите! Новият Koenigsegg Jesko Absolut действително ще развива 531 км/ч – поне на теория. Освен изцяло новата Gemera шведският производител на хиперавтомобили показа в Женева (въпреки отмяната на автосалона колите на марката бяха в халетата) и новия Jesko Absolut – най-бързия Koenigsegg на всички времена!
През 2019 в Женева Koenigsegg показа на швейцарското изложение изцяло нов модел в лицето на Jesko. Развиващият 1600 к.с. „хиперспортист“ е кръстен на бащата на основателя на компанията Кристиан фон Кьонигсег. Jesko бива завиджван от 5-литров V8 Twinturbo, собствена разработка на марката. С нормален бензин и при 1,7 бара налягане на турбините „осмакът“ генерира 1280 к.с., а с Е 85 при 2,2 бара – 1600 к.с. и 1500 Нм. Мощността бива предавана към задните колела посредством специална 9-степенна трансмисия LST (съкращението идва от Light Speed Transmission). Този агрегат без забавяне може наведнъж да „сваля“ по няколко предавки накуп, при което отделни предавки биват „прескачани“. Тежащият едва 1320 кг Jesko e проектиран за писта.
Аеродинамиката: ключът към успеха
Сега в лицето на Absolut шведите представят нова версия на Jesko, която има една-единствена цел – максималната скорост! Koenigsegg обещава, че Jesko Absolut ще бъде най-бързият Koenigsegg на всички времена – и най-бързият модел на пазара изобщо, тъй като на шведите не им е известно някой да предлага по-бърз. Моторът и скоростната кутия са идентични с тези на стандартния Jesko. Ключът към успеха е в аеродинамиката – инженерите са се постарали да постигнат колкото се може по-ниско аеродинамично съпротивление.
Най-силно впечатление прави липсата на заден спойлер в сравнение с нормалната версия. Вместо това две „перки“ – като при изтребител – трябва да се грижат за стабилността при високи скорости. Допълнително Absolut разполага с джанти с Aerodiscs на задната ос, a за постигане на още няколко км/ч „ребрата“ на предните калници са „затворени“, както и въздухозаборникът на предния капак. На снимките е трудно да го видите, но Jesko Absolut със своите 4,85 м е около 9 см по-дълъг от нормалния Jesko (4,76 м). Същевременно теглото можеше да бъде намалено допълнително, така че с 1600 к.с. Absolut тежи само 1290 кг.
Jesko Absolut със cW-стойност 0,278
Благодарение на подобрената аеродинамика той трябва да бъде значително по-бърз от „нормалния“ Jesko. Eто някои интересни цифри относно притискателната сила: докато със своето XXL-антикрило при 250 км/ч стандартният Jesko генерира 800 кг притискане и максимум до 1400 кг, Absolut създава при 250 км/ч само 40 кг притискане и максимално 150 кг. Коефициентът на аеродинамично съпротивление по данни на Koenigsegg е 0,278.
Над 500 км/ч според изчисленията
Но колко бързо може да се движи Jesko Absolut в крайна сметка? Официално до момента от Koenigsegg казват: „Като гледаме нашите изчисления и прецизните симулации, той ще бъде зверски бърз!“ За щастие нашите колеги от Road and Track са попитали Кристиан фон Кьонигсег за конкретни стойности и са получили такава – 531 км/ч!
Засега обаче тази скорост не е доказана на практика – т.е. Jesko Absolut тепърва ще трябва да демонстрира дали действително може да счупи рекорда за най-добър сериен автомобил на планетата, държан в момента от Bugatti Chiron Super Sport 300+! Засега обаче има един-единствен проблем: хората от Koenigsegg не знаят къде може да бъде постигната рекордната скорост. Трасето в пустинята на Невада, където шведите постигнаха предишния рекорд с Agera RS, не е достатъчно равно за скорости над 500 км/ч. По света има много писти, но те се оказват прекалено къси за целта.
Къде може да бъде постигната рекордната скорост?
Перфектно за рекорда би било високоскоростното трасе Ера-Лесиен на VW, но надали от Волфсбург ще се съгласят да го предоставят на шведските си конкуренти. Така че на Jesko Absolut няма да му бъде лесно да докаже, че ще може да „прескочи“ бариерата от 300 км/ч. Хората от Koenigsegg обаче са убедени, че достигането на рекорда за скорост било напълно реалистично в рамките на следващата година.