Новият Jaguar E-Pace срещу Volvo XC40: малки SUV-ове, голямо удоволствие?


20
юни
2018

ЕДНО ГОЛЯМО ИМЕ буди големи очаквания. И това го казва не AUTO BILD, а животът. Когато родителите ти се казват херцогиня Кейт и принц Уилям, не можеш да избегнеш частния интернат и елитния университет. А това, което важи за аристократите и богатите, е в сила и за автомобилите. И когато фините шведи от Volvo и благородните британци от Jaguar представят новите си SUV-ове, няма да им бъде спестен и тежкият тест пред AUTO BILD. Ние ще подложим потомството на старателна оценка и ще се опитаме да отговорим на въпроса: достойни наследници на своите родители ли са XC40 и E-Pace? Или малките палавници не заслужават големите си имена?

ДА СЕ ОБЗАЛОЖИМ, ЧЕ В БЪДЕЩЕ ДВАТА МОДЕЛА ЩЕ НАВОДНЯТ БУЛЕВАРДИТЕ
Не е задължително да обичате SUV-овете. По принцип те имат повече недостатъци, отколкото преимущества. Обаааче! Ако изглеждат добре като тези два модела, почти всеки може да бъде привлечен силно от тях. С практична дължина от 4,40 метра, къси надвеси, характерни предници и задни части, по които всички се заглеждат – по отношение на фактора „флирт“ силите са изравнени, тук изборът ще бъде продиктуван от личния вкус. По-големи са разликите под ламарините на двата красавеца. Пилотите се разполагат удобно и в двата SUV-а, дори и да са с ръст 2 метра. Наистина, позицията на седене в Jaguar е малко по-ниска и поради това по-приятна. Във Volvo постоянно се опитвате да регулирате височината на седалката, за да установите разочаровани, че тя е в най-ниската си позиция. Като стана дума за разочарования: и двата SUV-а залагат на управлението с докосване. От Jaguar все пак са оставили няколко въртящи се регулатора за климатичната инсталация, но при Volvo почти всичко се управлява чрез тъчскрийна. Жалко, защото плъзгането, бутането, скролирането са нещо страхотно на таблета у дома, но при шофиране с висока скорост в автомобила невинаги е удоволствие. „Британецът“ предлага по-висок комфорт на седене и отзад, облегалката не е толкова изправена и тапицериите не са толкова близо по пода като при „шведа“. Единствено качването в E-Pace е по-трудно – по-тесният отвор на вратата и по-малкото място за краката изискват от пътниците на втория ред по-голяма гъвкавост. И ако задните седалки бъдат жертвани в полза на багажа, по-големият преди това със 100 литра Jaguar изведнъж поема 100 литра по-малко.

Jaguar E-Pace

Хубава изработка в кокпита, навигационната система е разположена прекалено ниско и не може да се управлява с гласови команди. Добър комфорт на седене отзад, но качването е леко затруднено. Вместимостта на багажника е внушителните 577 литра, но може да бъде увеличена до само 1234 литра.

9-степенната автоматична трансмисия е серийна при Р250

VOLVO ПРАВИ ВПЕЧАТЛЕНИЕ НА ПО-ЖИЗНЕНО, JAGUAR Е ПО-НЕЖЕН
Колкото повече, толкова повече – следвайки това мото, Volvo и Jaguar предоставиха за теста своите готини компактни SUV-ове с двойно задвижване, автоматична трансмисия и близо 250 к.с. под предния капак. И то бензинови! Да, ясно ни е, тези коли най-често се продават с дизелови двигатели със 150 к.с., но сега ще се движим в лигата на GTI. И там иначе хладните шведи дават яко газ. Т5 подава към четирите си колела точно 247 к.с. – и изпреварва с голяма лекота по-мощния с 2 к.с. E-Pace P250. Най-мощното XC40 ускорява до 100 км/ч за само 6,5 секунди, докато Jaguar все още реди деветте си предавки и достига до тази скорост 1,1 секунди по-късно. На автомагистралата изоставането на „британеца“ е още по-голямо. Докато „шведът“ координира 8-те си предавки светкавично бързо и след 32,3 секунди достига 200 км/ч, съпроводен с метално съскане, E-Pace със спортно-глухото си боботене го следва бавно, сякаш още не се е събудил. И развива 200 км/ч едва след 43,1 секунди. На фона на мощността му това е някак разочароващо. Така е, когато не следите теглото си. Jaguar тежи внушителните 1869 килограма – Volvo е по-леко със 140 килограма. И тази маса не може да се компенсира и от автоматичната трансмисия на E-Pace. За съжаление 9-степенната трансмисия с хидротрансформатор превключва не само приятно меко, но и доста мудно. Единственото предимство: автоматиката „Старт/Стоп“ също работи нежно и без тласъци, след изключване на двигателя на светофар Р250 се събужда почти незабележимо – за разлика от Volvo, което винаги леко разтърсва пътниците. „Шведът“ понякога разтърсва приятелски пътниците си и по време на пътуване. Особено при бавно движение из града ХС40 рядко успява да се справи елегантно с дупките по настилката. С елегантните, но и понижаващи комфорта 19-цолови джанти Volvo вози по-скоро твърдо и често трополи шумно по ръбовете и неравностите. Но след като излезете от града, Т5 вече демонстрира по-добри маниери. С каквито Jaguar може да се похвали винаги. Също като Volvo и той е с 19-цолови джанти, но демонстрира по-хармонични настройки на окачването. „Британецът“ реагира на неравностите по-добре и осезаемо по-спокойно от конкурента си от Швеция и вози по-нежно. Е да, това не означава, че Р250 е царят на нежността, това няма как да стане с насоченото към спорт окачване и големите 19-цолови валяци. Но с този „англичанин“ по-дългите пътувания не се превръщат в мъчение.

Volvo XC40

Елегантен кокпит, мониторът във вертикален формат е практичен, но управлението – по-скоро не. Пътниците на задната седалка седят относително изправени и прекалено ниско, при сгъване на облегалките на задните седалки вместимостта на багажника се увеличава до приличните 1336 литра.

XC40 T5 винаги е оборудван с 8-степенна автоматична трансмисия

НА КАСАТА НЕЩАТА СТАВАТ ДРАМАТИЧНИ – ОСОБЕНО ПРИ JAGUAR
Най-мощните бензинови двигатели са комбинирани с двойно задвижване и автоматична трансмисия, като добавите 19-цолови джанти, пакет седалки и други глезотии – и хоп, цената на компактните SUV-ове преминава границата от 100 000 лева. А това аристократи и богати наричат „дреболия“. Гаранциите и на двата модела са премиум – ако това може да ви бъде утеха.
Разходът на гориво не е особено висок, но не е и умерен. ХС40 се нуждае от 10,9 литра, а E-Pace дори литър повече – 11,9 литра. За сметка на това резервоарът на Volvo е доста по-малък (54 срещу 69 литра), което означава и по-малък пробег с едно зареждане (490 срещу 580 километра).

Два магнита за погледите: Volvo XC40 (отляво) и Jaguar E-Pace залагат на съвсем индивидуални визуални акценти, и двата автомобила са приятна гледка отзад

Флагче на калника: закачка при първото XC40. Толкова популярна – може да се превърне в аксесоар

 

Извод

В бъдеще все по-често ще срещаме E-Pace и XC40 – компактните SUV-ове са свежо попълнение в този клас. Но мощните бензинови модели разгръщат пълния си чар само когато не трябва да се замисляте за парите.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >