Новият Head-up-дисплей на Audi: дрон пред автомобила (ВИДЕО)


22
апр.
2021

С предлагания като опция Head-up-дисплей с добавена реалност в Q4 e-tron и Q4 Sportback
e-tron марката Audi прави една голяма крачка в развитието на технологиите в областта на контролните прибори. Въпросният дисплей показва различни типове важна информации в два отделни сектора на челното стъкло – единият от тези „прозорци” изглежда класически, статичен, а другият възпроизвежда т.нар. функция за добавена реалност (AR). Предупреждения от асистиращите системи, насочващите стрелки на навигацията, както и зададените в навигационната система цели се показват в AR-полето на дисплея, като биват оптично интегрирани по динамичен способ в реалното зрително поле на водача. Въпросните виртуални изображения се прожектират по начин, симулиращ отдалеченост от около десет метра пред автомобила, като в зависимост от конкретната ситуация могат да бъдат прожектирани така, сякаш се намират и по-далеч пред автомобила. Въпросните показания се възприемат моментално, без по някакъв начин да объркват водача или да отвличат вниманието му. Специално при условия с намалена видимост тази технология може да бъде много полезна.

Големината на сектора от челното стъкло, където се прожектират AR-информациите (Field of View), отговаря на квадрат с диаметър около 70 инча от гледната точка на водача. Под него се намира класическата част на дисплея. Тук се прожектират данни като моментна скорост на движение, пътни знаци, както и предупреждения и указания от страна на асистиращите системи и навигацията под формата на статични показания, които отговарят на отдалеченост от около три метра през погледа на водача.

Сърцето на ситемата: Picture Generation Unit
Технологичното сърце на Head-up-дисплея с добавена реалност е т.нар. Generation Unit (PGU), който се намира дълбоко под повърхността на таблото. Eдин особено ярък LCD-дисплей изпраща генерираните от него светлинни лъчи към две плоски огледала; специална оптика се грижи за разделянето на компонентите за близко и за далечно разстояние. Плоските огледала насочват лъчите към голямо вдлъбнато огледало с електрическо регулиране. Оттам лъчите стигат до предното стъкло, където те се отразяват в т.нар. „Eyebox” и така се насочват към очите на водача. Водачът вижда символите на видимо разстояние от десет метра или дори повече в зависимост от ситуацията, като те се виждат също толкова ясно, колкото и реалната околна среда.

Създава изображения пред автомобила: ARCreator

Така нареченият AR-Creator се грижи за създаването на самите изображения и заслужава да се определи като шедьовър на софтуерното изкуство – това е нов ключов елемент от модулната инфотейнмънт-платформа (MIB 3), която се състои от няколко важни компонента. AR-Creator изобразява символите на дисплея със скорост 60 кадъра в секунда и ги напасва оптимално към геометрията на прожекционната оптика. Едновременно с това той изчислява идеалното им разположение спрямо реалната среда пред автомобила – за целта той събира сурови данни от предната камера, радарните сензори и GPS-навигацията. Софтуерът на този модул включва около 600 000 реда програмен код, което е с около 50 процента повече от целия управляващ интелект на първата космическа совалка.

При своята изчислителна работа AR-Creator винаги има предвид обстоятелството, че между откриването на даден обект и генерирането на графично изображение изминават няколко части от секундата. В рамките на този кратък прозорец от време винаги е възможно Q4 e-tron драстично да промени позицията си на пътя, например при нужда от рязко намаляване на скоростта или заобикаляне на дупка. За да може при такива обстоятелства изображението в т.нар. „Eyebox” да не подскача, се изпълняват няколко допълнителни операции. Една от тях е свързана със софтуера на камерата, а друга позволява на AR-Creator да предвижда с доста голяма точност какви ще са следващите движения на автомобила. Друга изчислителна операция позволява пресмятането на вертикалните движения на каросерията – данните за целта идват от камерата, от радара и от сензорите на електронната система за стабилност (ESC). Всички тези данни се използват за постигането на функцията „Shake Compensation“, който се активира няколко секунди преди показването на изображенията и има за цел да предотврати тяхното разклащане.

Навигация: дронът лети пред вас
Head-up- дисплеят с добавена реалност показва силните си страни в особено голяма степен при използване на навигационната система. Следващото действие, което трябва да изпълни водачът по маршрута, бива показвано от плаваща насочваща стрелка, наречена дрон. Въпросната стрелка е динамична: преди кръстовище например, плаващата стрелка първо съобщава за маневра за завиване, а след това анимираната стрелка насочва погледа ви точно към правилния път. Ако след това трябва да продължите напред, „дронът” отлита напред и изчезва, и се появява своевременно отново точно когато наближи време за предприемане на следващата маневра по маршрута. Разстоянието до точката на завиване може да се види в метри в долния сектор за близко разстояние на дисплея.

Когато водачът е активирал адаптивния асистент за шофиране, който има за задача автоматично да поддържа автомобила в средата на лентата, Head-up-дисплеят с добавена реалност отново помага с графични изображения. Например когато Audi Q4 e-tron приближи ограничителната линия без подаден мигач, асистентът за спазване на лентата се активира, а маркировката бива маркирана с червена ивица. Друг пример е регулирането на дистанцията спрямо превозното средство отпред: когато системата е активирана, превозното средство пред автомобила бива маркирано с червена ивица – така водачът може да следи състоянието на адаптивния асистент за шофиране или този за адаптивното регулиране на скоростта без да се разсейва. Когато адаптивният асистент за шофиране изисква от водача да насочи вниманието си към случващото се на пътя, се появява червено маркиране и предупредителен символ.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин