КОГАТО ДВАМА правят едно и също, резултатът невинаги е един и същ! Лек четирицилиндров двигател с достатъчна турботяга – това е по силите на много компактни модели. Но не всички са подходящи за състезателната писта. И там Honda Civic Type R и Ford Focus RS достигат до лимита си. Днес трябва да изясним: кой е кралят на пистата – и при кой всичко е само украшение? И затова ще правим тестове за време. Три, две, Focus: превлючвателят на режимите на средната конзола в положение Track. Тоест: настройките на кормилното управление, окачването, ауспухът и двигателят са брутални. С Launch-Control въртящият момент за 15 секунди добавя 30 нютонметра към внушителните 440. Без много свирене на гуми, но дяволски бързо автомобилът с двойно задвижване ускорява напред с 19-цоловите си Michelin-и. Въпреки клапата в ауспуха третият Focus RS вече не реве така лошо с четирицилиндровия си двигател. За сметка на това върви значително по-добре.
Мощността е повече от достатъчна, моделът от Кьолн няма никакви проблеми със сцеплението. Което е предимство по пътища с много завои. Но по тясната писта ни дразни друго: неточното и трудно превключване на предавките. Особено за превключването от втора на трета е необходимо голямо усилие. Но кормилното управление е леко и прецизно. Окачването осигурява достатъчна доза комфорт. Типично за автомобилите с двойно задвижване: тенденцията към недозавиване, въпреки че RS се движи доста неутрално по пистата. Но иска да бъде управляван с твърда ръка, иначе губи много скорост в завоите. И колко бърз е всъщност Focus? Ускорението от 0 до 100 км/ч е с 3 десети по-бавно от обещаното от производителя. И с лекота прави обиколка по състезателната писта за 1:11,22 минути. По-добре ли се справя Civic? Номинално не: мощността му е по-ниска с 40 к.с., по-лек е със 157 килограма и задвижването е само на едната ос. А и новият Type R се развърта само до 6500 вместо до 7800 оборота като предшественика.
И въпреки това този R е лют като уасаби. Има два режима на шофиране: Normal и Race plus. Във втория Honda ускорява до 100 км/ч за 5,7 секунди. На пистата Civic ни изненадва, защото е невероятно управляем и пъргав. Взема завоите с изключителна лекота, залепва за асфалта като гущер. Прецизното превключване на предавките е като джойстик, в кормилното управление не се усещат дразнещи намеси от задвижването. Honda е безкомпромисна бегачка. На Северната отсечка на Нюрбургринг един прототип е успял да постигне време от 7:50,63 минути! По нашето тестово трасе Type R постига 1:11,08, което е малко по-бързо от постижението на Ford. Освен това изразходва 1,7 литра по-малко на 100 километра. И е по-евтин с около 15 000 лева. Победа за Civic. Защото може същото, но по-добре.
Извод
По-добро сцепление, повече мощност под предния капак – Focus би трябвало да победи. Но изостава заради допълнителното тегло от 150 кг и неточното превключване на предавките. Civic Type R е по-пъргав и жизнен. И печели в това състезание на пистата!