2024
Новият Duster официално стъпи на българския пазар. Около 60% от продадените екземпляри на предишното поколение на румънския бестселър са на пропан-бутан – и по всичко личи, че и при третата генерация на бестселъра тази тенденция ще бъде запазена. Базовата модификация на бюджетния SUV – с 1-литров 3-цилиндров турбомотор (100 к.с.), 6-степенна ръчна скоростна кутия и LPG-система, ще струва 36.790 лева и ще предлага само предно задвижване. Ако държите на 4х4, единственият вариант е 1,2-литровата турбобензинова машина (130 к.с.), отново с 6-степенна ръчна трансмисия за 47.790 лева – но в по-високото ниво на оборудване Expression. Същата моторизация е достъпна и само на предно (от 43.390 лева). „Черешката на тортата“ е топмодификацията Hybrid 140 (с 1,6-литров ДВГ и 2 електромотора), достъпна срещу минимум 50.690 лева в линията Expression. Именно хибридът е единствената опция, ако държите на автоматик – но той не предлага възможност за 4х4.

скоро от страната на здравеняците. Но дигиталният кокпит издава колко по-модерен е станал SUV-ът.
Но какво включва базовата модификация? На практика всичко необходимо, дори и малко повече – климатик, задни паркинг сензори, асистент за поддържане на лентата, асистент за спускане по наклон, круиз контрол и др. Единственото по-специфично е, че при версията Essential в ролята на инфотейнмънт система влиза смартфонът ви, за който има специално гнездо в центъра на таблото. При следващото ниво Expression вече ще получите информационно-развлекателна система с 10-инчов тъчскрийн, както и дигитално табло, камера за заден ход и др.
Благодарение на платформата CMF-B новата Dacia Duster осигурява повече място за пътници и багаж от предишното поколение и е само малко по-дълга. Модерните инженерни решения на платформата също така намаляват вибрациите и шума от пътя, подобрявайки комфорта на водача, като същевременно моделът запазва същата обща дължина от 4,34 метра. Като цяло обаче „по-прибраният“ дизайн създава усещането, че автомобилът е по-малък. В действителност обаче новата платформа осигурява осезаемо повече място за краката отзад (+30 мм), както и повече широчина за водача и пътника отпред.

Атрактивен акцент при 4х4-версиите е системата 4×4 Terrain Control, която по подобие на Range Rover предлага различни режими на шофиране – общо 5 на брой (Аuto, сняг, кал/пясък, офроуд и екологичен). Значително по-важен за офроуд представянето обаче е клиренсът – цели 217 мм. Румънците са подобрили и ъглите на заход, които вече са съответно до 31° отпред и до 36° отзад, както и ъгъла на рампата (24°). Малките изображения на силуета на Duster напомнят на т.нар. Easter eggs при Jeep. Всички тези „препратки“ към доказани всъдеходи подсказват, че бюджетният SUV предлага значително по-добри показатели за движение по пресечен терен, отколкото бихте очаквали. При това моделът се предлага с две различни предни брони – като едната прави Dacia-та по-проходима.

Иначе на асфалта Duster се движи уверено, накланя се порядъчно, поглъща със спокойствие повечето неравности на пътя. Освен това има и нови асистиращи системи: асистент за запазване на пътната лента, система за разпознаване на пътни знаци, асистент за аварийно спиране и система за разпознаване на умора у водача. От Европейския съюз го изискват, Dacia го изпълнява. Практично: с бутон на волана можете да изключите всички акустични предупредителни сигнали на системите.

Търсачите на приключения ще оценят богатата гама аксесоари (от гумени стелки до пакет за спане), с които могат да се радват на пътешествията сред природата. Интелигентните точки на закрепване YouClip стават за стойка за таблет, калъф за съхранение, стойка за смартфон с индукционно зарядно устройство или „3-в 1“ (държач за чаша, кука за чанта и подвижна лампа). Изключително удобно за калните ботуши сред офроуд разходки е гуменото покритие на багажника, благодарение на което няма да се налага да перете мокета.