Новият Citroën E-Méhari: Така жужи лятото!

Един ден на остров Зюлт с екологичния плажен модел на Citroën. Туристите са впечатлени от пластмасовия автомобил – впечатлихме се и ние. Дори простихме на малкия модел факта, че е любителска изработка…

3008
2016

ТОВА Е НАПРАВО НЕВЕРОЯТНО! Méhari се завърна – този модел от 68-ма, ветрогонът и плажният плейбой с техника на 2 CV. Какво се случваше през всичките тези години с него? Той бе преоткрит наново: с дължина от 3,81 метра, с място за четирима, с електромотор в 68 к.с., пластмасова каросерия, постелки от отдела за баня в строителния супермаркет вместо мокети, волан без въздушна възглавница. Без какво?

Иска само да си играе и няма да ви навреди: E-Méhari е обяснение в любов към лятото

Иска само да си играе и няма да ви навреди: E-Méhari е обяснение в любов към лятото

Да, позволено е, тъй като от Citroën ще произведат максимум 1000 бройки. Имаме уговорка с модела на остров Зюлт. Да, покривът на автомобила е от плат, а страничните прозорци са пластмасови. Махаме го. Този Citroën жужи с песента на лятото, а ние искаме да го усетим и да го помиришем. Автомобилът достига обороти спокойно и бавно, а на дисплея четем следните данни: капацитет на зареждане 98 процента, мощност, скорост. Слънцето вече изгря и… не виждаме нищо. Този автомобил за удоволствие не е за мамини синчета – при скорост 90 км/ч вятърът направо ще ви отвее ушите.

Екологичен ток догоре, моля! Пълното зареждане с 16 амперчаса продължава осем часа

Екологичен ток догоре, моля! Пълното зареждане с 16 амперчаса продължава осем часа

При скорост 110 км/ч идва краят, а акумулаторната батерия свършва толкова бързо, колкото и чипсът пред телевизора вечер. Някъде на паркинга между Хьорум и Занзибар спираме и ги срещаме: Моника и Урзула, едната на 75, другата на 77, и двете от Хамелн, обикалят острова с група с автобус. „Какво е това?“, питат дамите. Даваме им да направят кръгче на паркинга, а двете жени се радват и споделят: „Първият ни тест на електромобил!“ Въпросът с качването и слизането е малко сложен и става само отдясно. Предната дясна седалка се сгъва напред, но внимавайте да не си ударите главата в средната колона! Тя осигурява стабилност на E-Méhari, но го прави и по-тежък! Е, разбира се, всички ние ставаме все по-тежки, но 1,4 тона собствено тегло… Първият Méhari навремето е тежал само една трета от настоящия модел.

Как да стигнем до плажа? AUTO BILD иска да стигне до пясъка и морето с E-Méhari…

Как да стигнем до плажа? AUTO BILD иска да стигне до пясъка и морето с E-Méhari…

Време е за изпитание. Как ще се представи автомобилът за удоволствие в пясъка? По дяволите – затънахме! Е, добре, направихме го само за снимката. При тегло от 1,4 т подобна неприятност би била голяма глупост: поставяме ключа на стъклото и потегляме. E-Méhari е по-висок, но това е направено не само заради визията – в пода на автомобила са разположени акумулаторните батерии с капацитет 30 кВтч на френския производител Bolloré. Под каросерията на Méhari се крие окачването на електромобила Bluecar. Изминали сме само 100 километра и остават 30 процента от батерията. Стигаме и до парите.

…по дяволите, затънахме! Е, добре, само за снимката е. При тегло от 1,4 тона би било глупаво

…по дяволите, затънахме! Е, добре, само за снимката е. При тегло от 1,4 тона би било глупаво

Цената на електромобила е 54 000 лева, като към тях трябва да добавите и 180 лв. месечен наем за батерията – при това и през октомври, ноември, декември, януари, февруари и март, когато времето е прекалено лошо, за да се движите с E-Méhari. За целта туристите трябва да спестяват дълго. Но може би електромобилът е подходящ като трета кола в семейството? Екологично коректен, без вредни емисии, които да замърсяват въздуха на острова. Изминахме 110 км по остров Зюлт и ни остават 20 процента пробег. Прави общо максимален пробег от 140 километра.

Citroën E-Méhari

Електромотор • Макс. мощност 50 кВт (68 к.с.) • Макс. въртящ момент 140 Нм • Макс. скорост 110 км/ч • 0–50 км/ч за 6,4 сек • Предно задвижване/1-степенна трансмисия • Литиево-полимерна акумулаторна батерия 30 кВтч • Д/Ш/В 3809/1728/1653 мм • Обем на багажника 200–800 л • Собствено тегло 1480 кг • Пробег 200/100 км (градско/извънградско) • Цена 54 000 лв. + 180 лв. месечен наем на батерията

Смяна на моторно масло? Нищо подобно. И прахосмукачката ви няма нужда от това E-Méhari е оборудван с електромотор с 68 к.с. и въртящ момент от 140 Нм

Смяна на моторно масло? Нищо подобно. И прахосмукачката ви няма нужда от това E-Méhari е оборудван с електромотор с 68 к.с. и въртящ момент от 140 Нм

 

 

ИЗВОД

ЗЮЛТ ПРЕЛИВА от скучни автомобили с лепенки, на култовия тук нощен бар Занзибар, на задниците. Затова подобни модели за удоволствие като Citroën E-Méhari разнообразяват всекидневието ни и приличат на ледчетата в питиетата ни. Единственият им недостатък е цената. 54 000 лв. плюс 180 лв. месечен наем за батерията са доста солена хапка за втори или трети автомобил в семейството. Тъй като този ветрогон не е нищо друго освен това.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв