2016
ТОВА Е НАПРАВО НЕВЕРОЯТНО! Méhari се завърна – този модел от 68-ма, ветрогонът и плажният плейбой с техника на 2 CV. Какво се случваше през всичките тези години с него? Той бе преоткрит наново: с дължина от 3,81 метра, с място за четирима, с електромотор в 68 к.с., пластмасова каросерия, постелки от отдела за баня в строителния супермаркет вместо мокети, волан без въздушна възглавница. Без какво?
Да, позволено е, тъй като от Citroën ще произведат максимум 1000 бройки. Имаме уговорка с модела на остров Зюлт. Да, покривът на автомобила е от плат, а страничните прозорци са пластмасови. Махаме го. Този Citroën жужи с песента на лятото, а ние искаме да го усетим и да го помиришем. Автомобилът достига обороти спокойно и бавно, а на дисплея четем следните данни: капацитет на зареждане 98 процента, мощност, скорост. Слънцето вече изгря и… не виждаме нищо. Този автомобил за удоволствие не е за мамини синчета – при скорост 90 км/ч вятърът направо ще ви отвее ушите.
При скорост 110 км/ч идва краят, а акумулаторната батерия свършва толкова бързо, колкото и чипсът пред телевизора вечер. Някъде на паркинга между Хьорум и Занзибар спираме и ги срещаме: Моника и Урзула, едната на 75, другата на 77, и двете от Хамелн, обикалят острова с група с автобус. „Какво е това?“, питат дамите. Даваме им да направят кръгче на паркинга, а двете жени се радват и споделят: „Първият ни тест на електромобил!“ Въпросът с качването и слизането е малко сложен и става само отдясно. Предната дясна седалка се сгъва напред, но внимавайте да не си ударите главата в средната колона! Тя осигурява стабилност на E-Méhari, но го прави и по-тежък! Е, разбира се, всички ние ставаме все по-тежки, но 1,4 тона собствено тегло… Първият Méhari навремето е тежал само една трета от настоящия модел.
Време е за изпитание. Как ще се представи автомобилът за удоволствие в пясъка? По дяволите – затънахме! Е, добре, направихме го само за снимката. При тегло от 1,4 т подобна неприятност би била голяма глупост: поставяме ключа на стъклото и потегляме. E-Méhari е по-висок, но това е направено не само заради визията – в пода на автомобила са разположени акумулаторните батерии с капацитет 30 кВтч на френския производител Bolloré. Под каросерията на Méhari се крие окачването на електромобила Bluecar. Изминали сме само 100 километра и остават 30 процента от батерията. Стигаме и до парите.
Цената на електромобила е 54 000 лева, като към тях трябва да добавите и 180 лв. месечен наем за батерията – при това и през октомври, ноември, декември, януари, февруари и март, когато времето е прекалено лошо, за да се движите с E-Méhari. За целта туристите трябва да спестяват дълго. Но може би електромобилът е подходящ като трета кола в семейството? Екологично коректен, без вредни емисии, които да замърсяват въздуха на острова. Изминахме 110 км по остров Зюлт и ни остават 20 процента пробег. Прави общо максимален пробег от 140 километра.
Citroën E-Méhari
Електромотор • Макс. мощност 50 кВт (68 к.с.) • Макс. въртящ момент 140 Нм • Макс. скорост 110 км/ч • 0–50 км/ч за 6,4 сек • Предно задвижване/1-степенна трансмисия • Литиево-полимерна акумулаторна батерия 30 кВтч • Д/Ш/В 3809/1728/1653 мм • Обем на багажника 200–800 л • Собствено тегло 1480 кг • Пробег 200/100 км (градско/извънградско) • Цена 54 000 лв. + 180 лв. месечен наем на батерията
ИЗВОД
ЗЮЛТ ПРЕЛИВА от скучни автомобили с лепенки, на култовия тук нощен бар Занзибар, на задниците. Затова подобни модели за удоволствие като Citroën E-Méhari разнообразяват всекидневието ни и приличат на ледчетата в питиетата ни. Единственият им недостатък е цената. 54 000 лв. плюс 180 лв. месечен наем за батерията са доста солена хапка за втори или трети автомобил в семейството. Тъй като този ветрогон не е нищо друго освен това.