Новият Citroën DS3 Cabrio срещу Mini и Beetle

Citroën DS3, Mini Cooper, VW Beetle? Имат страхотни и легендарни предшественици. Битката за короната на култов модел

0308
2016

ТЕСТОВАТА ОТСЕЧКА НА AUTO BILD, острият завой кара стопсветлините на VW Beetle, Mini Cooper и Citroën DS3 да светнат. „Хвърляме котва“, иначе може да стане опасно! Отзад със скорост 150 км/ч се носи един черен и симпатичен автомобил, който трака и сякаш казва: „Аз познавам Herbie и ще ви задмина всичките!“ Скъпи почитатели на филмите на Дисни: подобно нещо, разбира се, е невъзможно. От съображения за сигурност трябваше да махнем „костенурката“ от тестовата отсечка. Затова материалът ни е за VW Beetle, Mini Cooper и Citroën DS3 – кой кабриолет има заложби да стане легенда? За „костенурката“ можете да прочетете по-нататък в теста.

ТОВА ПРЕДЛАГАТ

Citroën DS3 Cabrio PureTech 130: Кабриолет? Не, сгъваем покрив като при 2CV. Отваря се за 19 секунди

Кабриолет? Не, сгъваем покрив като при 2CV. Отваря се за 19 секунди

Скосен в долната си част волан, спортни педали. Скоростомерът обаче се чете лошо, липсва кръгъл превключвател за аудиосистемата

Скосен в долната си част волан, спортни педали. Скоростомерът обаче се чете лошо, липсва кръгъл превключвател за аудиосистемата

Вие сте готин тип и искате „чист въздух за приятелите“? Тогава по-добре не си купувайте нито един от тези кабриолети. Тъй като въпреки че имат задна седалка и предпазни колани, отзад могат да се поберат най-много две кучета. Но не и приятелите! Примерът с Mini: стъпалата ви ще бъдат заклещени под предните седалки. Или DS3: тъй като тук назад се сгъва само покривът, главите ви ще се удрят в колоните на покрива. В Beetle има най-много място. Естествено моделът всъщност е Golf, с 4,28 метра е с половин метър по-дълъг от Mini. Седалката обаче е доста вертикална и може да ви заболи гърбът! А това багажниче! Само 225 литра в Beetle, 160 в откритото Mini. Това, че DS3 има вместимост от 245 литра и побира най-много, не е кой знае каква утеха – неговият отвор е толкова миниатюрен, че няма да можете да натоварите напитките за уикенда. Но нека се съсредоточим върху карането.

ТОВА МОГАТ
Когато почитателят на редовите 6-цилиндрови агрегати и тестови пилот Беренд Зандерс слезе ухилен от 3-цилиндровия DS, трябва да се е случило нещо изключително.
В този случай е следното: разполагащият със 130 к.с. 1,2-литров бензинов мотор е комбиниран с трансмисия с толкова къси предавателни отношения, че се изстрелва направо като куршум. Между 60 и 100 км/ч на четвърта предавка благородният Citroën демонстрира най-добрата еластичност в теста – въпреки че разполага с най-малка мощност. Добра работа, скъпи французи! Макар и този 3-цилиндров двигател да е само половин мотор за Беренд, колегата ни казва: „Шумен е, но е наистина мощен.“

Разхвърлян и странен кокпит, трябва да го харесвате. Управлението на навигацията е като при BMW, страхотен спортен волан

Разхвърлян и странен кокпит, трябва да го харесвате. Управлението на навигацията е като при BMW, страхотен спортен волан

Отваряне и затваряне за 16 секунди. Когато времето е студено, можете да отворите покривалото като плъзгащ се покрив

Отваряне и затваряне за 16 секунди. Когато времето е студено, можете да отворите покривалото като плъзгащ се покрив

Победител в раздела за задвижване е Beetle, той работи по-култивирано заради единия си цилиндър в повече. 1.4 TSI е от Golf и сигурно веднага ви светва лампичка: 1.4 TSI? Ангренажната верига! Да, така е, но от VW са си взели поука и са заменили проблемната верига с ангренажен ремък. Със 150 к.с. Beetle в никакъв случай не е свръхмоторизиран. Все пак с тегло от 1415 кг той е най-тежкият модел в това трио, като тежи с 222 кг повече от DS3. Тоест е по-скоро автомобил за спокойно пътуване, отколкото за бързо каране по пътища със завои.

След това натискаме стартовия бутон на Mini, тази червена част, която прилича на USB флашка и се намира върху средната конзола. 3-цилиндровият мотор е с работен обем от 1,5 литра – тоест с 500 куб. cм на всеки цилиндър. 136 к.с. – хм, толкова навремето имаше Coupé-то на Audi, а това Mini наистина те кара да се чувстваш като автомобилен състезател: трябва да превключваш предавките нагоре и надолу, да поддържаш машината в настроение. Предавателните отношения на Mini са толкова дълги, че моделът вдига 100 на втора предавка и дори без да достига червената зона. Супер за междуградски пътища, особено ако колата ви е служебна и шефът плаща горивото. Има обаче някои слабости по отношение на еластичността: девет секунди на четвърта предавка от 60 до 100 км/ч са точно с 2,7 секунди по-бавно от Citroën DS3 (6,3 сек). Дори 4-цилиндровият Beetle се нуждае от 7,1 секунди. Така водачите на Mini не трябва да забравят следното: карайте винаги с най-малко 3500 оборота, иначе не става.

ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ

 Точно от 11 секунди се нуждае кабриолетът на VW за отваряне на покрива. Можете да карате и без покривало


Точно от 11 секунди се нуждае кабриолетът на VW за отваряне на покрива. Можете да карате и без покривало

Огромен скоростомер като в „костенурката“, всичко останало ни е познато от Golf

Огромен скоростомер като в „костенурката“, всичко останало ни е познато от Golf

Вече знаете, че „костенурката“ от теста ни се държеше доста „невъзпитано“, което доведе до нейното дисквалифициране. Нека започнем с нейния правнук. Beetle се управлява точно така, както и Golf. Това означава: той е може би най-комфортният автомобил в нашето сравнение, поглъща умело неравностите на пътя и не си позволява големи слабости. Въпреки това прави впечатление, че Beetle е Golf VI, който не използва актуалната модулна платформа за автомобили с напречно разположени двигатели (MQB) на сегашния Golf – неговото управление е прекалено леко и недостатъчно директно. В този раздел, както и по отношение на пъргавината при директното сравнение, моделът от Волфсбург изостава от Mini без съмнение. Апропо Mini. Споменахме ли вече думата карт? Не? Значи е време! „Британецът“ е стегнат, пъргав, може да бъде дирижиран с лекота в завоите както нито един друг противник в теста. Но картът може да бъде и изнервящ.

Mini е сладък, мил, но тежко ви, ако му подпалите фитила – тогава се изстрелва светкавично напред. Beetle е всестранният талант – нещо като сладък лабрадор. А Citroën DS3? След 23 километра неравности и дупки си помислихме следното: каросерията прави впечатление на мека, неспокойна, управлението на безчувствено, окачването на вибриращо и стегнато возещо. Бързо каране, завои, удоволствие? Не, DS3 не е създаден за такива неща! Той е автомобил, с който ще се наслаждавате на пътя. Преди да извадим калкулатора, нека пуснем слънцето в колите. В Beetle става най-бързо – за 10,5 секунди. Mini се нуждае от 16 секунди и след това покривът е напълно отворен. „Французинът“ може и някои други неща: натискате бутона веднъж и се отваря само процеп – като при шибедах. Citroën DS3 е точно като 2CV: може да върне сгънатия покрив. До колоната на покрива или до нивото на вратите. Така френският модел не е истински кабриолет. Сега е време за цените. Ако съпоставим при DS3 цената и качеството, ще ни трябва успокоително: 50 000 лв. Освен това имаме и някои забележки. Кокпитът? Не ни хареса особено. Скоростомерът? Чете се лошо. Аудио, мултимедия? Управляват се неособено добре. Регулиране на седалките? Сложно. Mini струва с около 4000 лв. повече и има много ниска загуба на стойност. С право, тъй като качеството при марката на BMW най-после е на високо ниво. И тук стигаме до изненадата: Volkswagen губи сравнението именно в раздела за разходи. 60 000 лв. с ниво на оборудване Sport и навигационна система, а при загубата на стойност нещата не са толкова добри, колкото при „британеца“. Значи е по-добре да си купите легендата вместо някой от новите модели? Или пък може би не?

MINI COOPER CABRIO Най-добрите седалки в това сравнение, с опора за бедрата. А отзад? Няма място!

MINI COOPER CABRIO Най-добрите седалки в това сравнение, с опора за бедрата. А отзад? Няма място!

CITROËN DS3 CABRIO Седалките изглеждат по-спортни, отколкото са в действителност – прекалено са меки! Бутонът за отопление е отпред на самата седалка – доста сложно

CITROËN DS3 CABRIO Седалките изглеждат по-спортни, отколкото са в действителност – прекалено са меки! Бутонът за отопление е отпред на самата седалка – доста сложно

VW BEETLE CABRIO Солидни седалки с въртящ се превключвател за регулиране на облегалката. Отзад ще седите най-удобно от всички модели в теста

VW BEETLE CABRIO Солидни седалки с въртящ се превключвател за регулиране на облегалката. Отзад ще седите най-удобно от всички модели в теста

Толкова (малко) от „костенурката“ има в Beetle

ПОГЛЕДНЕТЕ по-внимателно платиненосивия Beetle 1.4. Възможно е след 40 години този автомобил да струва около 626 000 (!) лева. Е, стига да следва правилно кръвната връзка с кабриолета на „костенурката“. Дядото на Beetle, 1303 Cabriolet – същият като нашия фотомодел на олдтаймер – е струвал в края на 70-те години около 14 400 германски марки. Днес първокласно реставрирани екземпляри се продават за 180 000 лв. Тоест стойността на модела се е увеличила 12 пъти. Кабриолетите от серия 03 непрекъснато увеличават своята стойност – дали и новият модел ще успее да го постигне? Няма значение, ние смятаме, че The Beetle (това е официалното име на актуалната „костенурка“) поне на външен вид е достоен наследник на Typ 15. Заоблените калници придават стил на фланговете, а предният капак прилича на този на оригинала. Намираме прилика дори и в „яката“ на отворения покрив. Като цяло интерпретацията на класиката е успешна и стилна.

Дотук с видимите прилики между двата модела. Нещо друго? Нищо! Там, където лошо балансираният 03 (задно разположен двигател!) танцува непред-
видимо и сравнително опасно със задница и достига с мъка скорост 100 км/ч (все пак има само 50 к.с.), разполагащият със 100 к.с. повече Beetle с лекота се справя с предизвикателствата. Двигателят му е тих, окачването стабилно, предното задвижване шлифовано, спирачките надеждни – така всяко пътуване с Beetle се превръща в надеждна, комфортна и тиха работа. Също и по-изгодна. Докато 1303 разпръсква горивото си посредством карбуратор Solex, директното бензиново впръскване на TSI дозира горивото по-прецизно, по-точно и по-икономично. Тотален нокаут в техническо отношение за стария модел. „Хипито“ обаче притежава нещо, което Beetle няма: душа. Органичната миризма и неповторимият звук на боксерен двигател зад гърба ви, типичното усещане за лека предна ос – шлифованият Beetle прекалено много прилича на вкуса на Golf. И след 40 години нещата няма да се променят. Тъй като Beetle е един Golf със заоблена каросерия.

ТЕГЛО

От 940 килограма в зависимост от оборудването теглото се е увеличило с почти половин тон. Нашият тестов автомобил тежеше  1415 кг

От 940 килограма в зависимост от оборудването теглото се е увеличило с почти половин тон. Нашият тестов автомобил тежеше 1415 кг

ЗАДВИЖВАНЕ

Къде се намира двигателят на Beetle? Разбира се, отпред, в техническо отношение автомобилът е Golf. Типично за 1303: боксерен двигател отзад, задно задвижване

Къде се намира двигателят на Beetle? Разбира се, отпред, в техническо отношение автомобилът е Golf. Типично за 1303: боксерен двигател отзад, задно задвижване

ЦЕНА

Около 14 000 лв. е струвал 1303 Cabrio като нов. 1.4 TSI струва 46 000 лв. – с климатик и аудиосистема

Около 14 000 лв. е струвал 1303 Cabrio като нов. 1.4 TSI струва 46 000 лв. – с климатик и аудиосистема

МОЩНОСТ

Фабрично с 50 к.с. тунингованият ни фотомодел с 1776-кубикова машина е с впечатляващите 100 к.с. Beetle 1.4 TSI е със 150 к.с.

Фабрично с 50 к.с. тунингованият ни фотомодел с 1776-кубикова машина е с впечатляващите 100 к.с. Beetle 1.4 TSI е със 150 к.с.

 

ИЗВОД 

Mini е открита машина за удоволствие от шофирането

АБСОЛЮТНА ГЛУПОСТ – това представляват тези кабриолети. Нито на задната седалка, нито в багажника има място. И въпреки това ние обичаме Mini, Beetle и DS3. С тях усещаме слънцето и насрещния вятър. Не е учудващо, че Mini печели сравнението. Това е най-актуалният модел с вградена гаранция за удоволствие. Beetle е модерната нова интерпретация на „костенурката“, а в DS3 продължава да живее легендарният 2CV. А това не са никакви глупости!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин