КОГАТО ОТ BMW ОБЯВЯТ, ЧЕ ЩЕ ПРАВЯТ ГОЛЯМА КРАЧКА, то това невинаги означава нещо добро. Нека си спомним Серия 7 от 2001 г. на някогашния шеф-дизайнер Крис Бенгъл – клиентите и феновете на марката не успяха да го разберат и до днес. Въпреки това от BMW ще опитат подобна радикална стъпка при следващата Серия 3 – или по-точно казано радикална кройка. При това съществува паралел между настоящето и периода отпреди 15 години. И в двата случая баварците трябва да се измъкнат от задънената улица по отношение на външния вид – точно както и навремето, когато Бенгъл поема оформлението на моделите.
Без значение дали става дума за среден, висок или луксозен клас – днешните модели на BMW са с успешен дизайн, но не се различават много един от друг и изглеждат сравнително консервативни. Затова е доста смело началото да бъде поставено със Серия 3. Това е всяко четвърто продавано BMW – моделът от среден клас е решаващ за финансовия успех на мюнхенци. Така екипът на новия шеф-дизайнер Адриан ван Хойдонк има задачата да освежи сериозно дизайна – при това различно от тогава със Серия 7. Все пак стилистите разполагат със стратегическо решение под формата на новата платформа. Тъй като за разлика от сегашната Серия 3 бъдещото поколение няма да бъде разработвано съвместно с по-малката Серия 1 – в бъдеще компактният модел ще се базира на платформа с предно задвижване, която ще използва заедно с MINI.
За сметка на това новата Серия 3 ще ползва една и съща база като Серия 5, която ще бъде представена през октомври. Наречената CLAR (Cluster Architecture) платформа ще донесе технически ъпгрейд за Серия 3. Въпреки отказа за използване на карбон в каросерията теглото ще спадне с близо 80 килограма, като високият дял на алуминия и фината шлифовка ще дадат възможност на BMW да предлага в бъдеще най-лекия модел в средния клас. Това ще даде предимства не само при разхода на гориво, но и при управляемостта. Инженерите са работили дълго време над настройката на окачването – още от днес те мечтаят за новия спортен талант на Серия 3.
За разлика от настоящия модел той няма да е за сметка на комфорта. Срещу доплащане ще се предлагат задни завиващи колела и нови стабилизатори; така оборудвано, новото BMW ще се изправи срещу и ще трябва да победи конкуренцията от Alfa, Audi и Mercedes. При оформлението на кокпита в BMW като че ли малко са позагубили смелост. За разлика от Audi при следващите поколения на A6, A7 и A8 от BMW не залагат на нова концепция за управление на кокпита, а се ориентират по съществуващата за модела от луксозен клас Серия 7. Конкретно това означава: пълна свързаност и подобрена система за управление чрез жестове.
Гамата от двигатели на новата Серия 3 също ще бъде вълнуваща. Тенденцията към намаляване на работния обем е запазена и от BMW ще предлагат познатите ни 3-, 4- и 6-цилиндрови агрегати, като редовите 6-цилиндрови мотори ще бъдат само с 280 и повече конски сили. Затова пък от BMW ще разширят гамата от електрифицирани задвижвания. Като i Performance модел ще се предлага Plug-in хибрид с по-голяма електрическа мощност в сравнение с досегашния 330e. Обмисля се дори за противник на Tesla Model 3 – планирана е Серия 3 eDrive Sport с акумулаторна батерия с капацитет 90 кВтч и пробег от 500 километра. Тоест предвижда се голяма стъпка, която този път определено ще бъде в правилната посока и ще доведе до нещо добро.
Извод
BMW превръща в пионер своя най-важен модел. Дизайнът най-после е толкова смел, какъвто го очаквахме след актуалната Серия 7. А в техническо отношение новата Серия 3 взема с пълни шепи от своите по-големи събратя от концерна.