2023
„Безкомпромисният“ подход на Lexus при създаването на изцяло новия компактен кросоувър LBX се отнася в една и съща степен за авангардното, електрифицирано задвижване на автомобила и за неговия нов стил и премиум оборудване. Той се задвижва от напълно нова хибридна система, базирана на технологични решения от най-ново поколение.
Трицилиндровият двигател е малък по размери, но може да се похвали с впечатляващи технически решения, които дават възможност за постигане на невероятно ниво на ефективност и динамични качества. Някои от тях като изключително леката конструкция на буталата произхождат от най-модерния технологичен свят на автомобилните състезания, като Формула 1.
Въпреки че агрегатът е със скромния обем от 1,5 литра, той е идеален като компонент от хибридното електрифицирано задвижване на LBX. Двигателят отговаря на всички строги изисквания на Lexus за дълготрайна надеждност, а тъй като е атмосферен, не е подложен на експлоатационните натоварвания, свързани с принудителното пълнене с турбокомпресор. Спокойствието на клиента, когато става дума за качество и издръжливост, е гарантирано с водещата на пазара гаранция на Lexus – до 10 години/200 000 км.
Максималната системна мощност е 136 к.с. Очаква се това да позволи ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,2 секунди, като същевременно предоставя прикачен товар до 750 кг.
Двигателят функционира с изключителна високо ниво на топлинна ефективност, което означава, че енергията, съдържаща се във всяка капка гориво, се преобразува по най-добрия възможен начин в задвижваща тяга. Това се постига с помощта на високоскоростен горивен процес и намаляване до минимум на загубите от триене в задвижването. Охладителната система с променливи параметри помага на двигателя да достигне бързо работна температура, като се настройва автоматично към условията на работа и външната температура.
Използването на електронно контролираното променливо газоразпределение – VVT-iE – също спомага за постигане на високото ниво на ефективност и реакция при подаване на газ, дори от ниски обороти на двигателя.
По-малка, по-лека, по-добра
Фокусът върху проектирането на по-малка, по-лека и съответстваща на LBX хибридна система за най-компактния модел на Lexus досега е довел до необходимостта от значителни промени в хибридната система. Новият блок за управление на мощността (PCU) гарантира, че повишената мощност на тяговата батерия на хибридната система може да се управлява оптимално. Той е позициониран над трансмисията и заема и по-малко място. Последната има по-компактна конструкция, при която двата електрически мотор-генератора на системата за задвижване са разположени един до друг на отделни валове.3
Същите принципи важат и за батерията на хибридното задвижване. Тя е базирана на нова биполярна никел-метал хидридна технология, позволяваща въпреки по-малките размери и по-ниското тегло да съхранява повече енергия. По този начин тя има съществена роля за динамиката на автомобила. Новата хибридна система позволява шофиране с по-високи скорости и изминаване на по-дълги разстояния в изцяло електрически EV режим.
Приятно усещане
Инженерите са обърнали специално внимание на начина на разгръщане на мощността на хибридната система, който да бъде приятен и успокояващ. Водачът ще оцени по достойнство силовото предаване, настроено така, че да осигурява приятна динамика и отзивчиво поведение, създаващо балансирано, линейно усещане за ускорение, което съответства в максимална степен на натискането на педала на газта.
При моделите с по-високо ниво на оборудване системата Shiftmatic дава възможност за управление с лостчета за превключване през шест стъпки в рамките на работния диапазон, създавайки усещане за използване на механична трансмисия.
E-Four предлага повече
Системата за задвижване на четирите колела E-Four на Lexus се предлага като опционално оборудване за определени модели LBX. Добавянето на допълнителен електрически мотор на задния мост автоматично осигурява повече сцепление и стабилност, когато е необходимо, например на хлъзгави повърхности и при потегляне и движение в завои.
Значително намаляване на шума
LBX е проектиран да намали до минимум предаването на шум и вибрации от двигателя, благодарение и на балансиращ вал и широкото използване на шумопоглъщащи материали в ключови точки в автомобила.
Новата батерия на хибридното задвижване също оказва влияние: благодарение на по-високата изходна мощност бензиновият двигател може да работи с до 20% по-ниски обороти. Освен че спомага за намаляване на разхода на гориво, това означава, че звукът на двигателя е по-тясно съобразен с натиска, който водачът прилага върху педала на газта.