Новият електрически SUV на Nissan – изненадващо пъргав (ТЕСТ)

2503
2022

В електрическата мобилност хората от Nissan са доста напред с материала. Справка – продажбите на Leaf. Сега японците лансират и своето ново електрическо SUV-купе – което AUTO BILD вече успя да тества. С прогнозен пробег до 500 км (по данни, базирани на WLTP комбиниран цикъл), Ariya ще стъпи на европейския пазар още през 2022. Производителят още не дава данни за цените, но ние очакваме базовата модификация да струват под 100 000 лева.

Първият Nissan с новото лице на марката

Тесните фарове и огромната „радиаторна решетка“ с интегрирани в нея дневни светлини въплъщават новия дизайнерски език на Nissan. Oсвен това емблемата свети – симпатично намигване от азиатските дизайнери.

Новото лице на Nissan – с тесни фарове и огромна радиаторна решетка, която „слиза“ много надолу.

Отбелязвайки нова глава по пътя на Nissan към електрификация, Ariya е първият изцяло електрически купе-кросоувър – еманацията на това, което Nissan умее най-добре. Tова е първият модел върху уникалната CMF-EV платформа, разработена от Nissan за нуждите на Алианса Renault-Nissan-Mitsubishi. Тя въплъщава японските гени на Nissan, предлага изключително динамично пътно поведение и може да се похвали с един от най-просторните интериори в сегмента.

Ariya ще се предлага и със системата за задвижване на четирите колела e-4ORCE – перфектният баланс между мощност и контрол. Системата за задвижване с два електромотора гарантира незабавна реакция и моментално ускорение при всяка ситуация на пътя.

SUV-ът със силует а ла купе стъпва на 19-цолови джанти (опционално – дори 20-цолови), а Nissan неотлъчно следва тенденцията за LED-ивица, свързваща задните светлини.

По отношение на размерите електрическият SUV е позициониран между Qashqai и X-Trail:

● Дължина: 4595 мм

● Ширина: 1850 мм

● Височина: 1660 мм

● Междуосие: 2775 мм

● Обем на багажника: 468 л (2WD)/415 л (AWD)

● Макс. прикачен товар: до 1,5 т

Подреден интериор със скрити бутони

Особено в сравнение с предишните модели на Nissan, кокпитът е значително по-изчистен. Почти няма отделни бутони, контролните панели са интегрирани в арматурното табло и в централната конзола. При стартиране на бордовата електроника те светват. Когато ги докосвате, получавате отчетлива обратна връзка посредством вибрация. Електрически регулируемата централна конзола позволява гъвкав контрол на интериора. Като цяло Ariya изглежда много елегантно отвътре и създава усещане за просторно купе.

Въпреки спускащата се линия на покрива, отзад нашият 1,90-метров фотограф разполага с достатъчно място над главата и за краката си. Благодарение на леко наклонената облегалка позицията на седене е изключително комфортна.

Кокпитът е доста изчистен. Вместо бутони има тъчпанели, интегрирани в таблото.

Два 12,3-инчови дисплея са разположени отгоре върху таблото – в първия биват изобразени уредите за водача, а другият представя съдържание от информационно-развлекателната система. Всъщност имате голяма свобода при конфигурацията и разпределението на това, което се вижда върху всеки от екраните. За съжаление, ние не можахме да изпробваме тази възможност, тъй като бяхме на борда на прототип. Не успяхме да тестваме и гласовото управление, инициирано с  командата „Hello Nissan“. Благодарение на интернет връзката, Ariya е първият Nissan, чийто софтуер бива актуализиран over the air, т.е. без да се налага да се разкарвате до сервиза.

Пробег от 340 до 500 километра – в зависимост от избраното задвижване

Nissan предлага пет различни версии на Ariya, като техните наименования са свързани директно с капацитета на батерията – ясно и просто:

● Ariya 63 kWh – 2WD (160 кВт/300 Нм/пробег по WLTP: до 360 км)

● Ariya 87 kWh – 2WD (178 кВт/300 Нм/пробег по WLTP: до 500 км)

● Ariya 63 kWh e-4orce – задвижване на четирите колела (205 кВт/560 Нм/пробег по WLTP: до 340 км)

● Ariya 87 kWh e-4orce – задвижване на четирите колела (225 кВт/600 Нм/пробег по WLTP: до 460 км)

● Ariya 87 kWh e-4orce Performance – задвижване на четирите колела (290 кВт/600 Нм/пробег по WLTP: до 400 км)

Ariya разполага с познатата от Leaf система e-Pedal. Така благодарение на мощната рекуперация през повечето време ще можете да шофирате само посредством педала на газта, т.е. без да натискате спирачката. Опцията ProPilot предлага възможност за частично автономно управление, както и за автоматизирано паркиране.

Изненадващо пъргав: за 4,60-метров SUV с тегло почти два тона, Ariya e с много добра динамика.

Какво е усещането при шофиране?

За първите тестове на прототипи Nissan ни предложи не само най-мощната модификация с голяма батерия и задвижване на четирите колела, но и базовия вариант. Но дори с 218 к.с. при тегло два тона електромобилът е достатъчно пъргав и създава удоволствие при каране.

Ниският център на тежестта е типичен за електрически SUV. Тестовият ни автомобил разполагаше с батерия с капацитет 66 кВтч (63 кВтч – използваем капацитет), което трябва да е достатъчно за изминаване на 403 километра по цикъла WLTP. Между другото, голямата батерия с капацитет 91 кВтч дава възможност да пътувате повече от 500 километра с едно зареждане. Според дигиталното показание нашият тестови автомобил разполага с 63 процента заряд на батерията и оставащ пробег от 160 километра.

С пълна на газ в острите завои гумите започват да свирят – като електрониката бързо се намесва, за да подобри сцеплението.

SUV-ът винаги остава стабилен

Автомобилът предлага идеален компромис между спортно и комфортно поведение: каросерията не се клати прекалено много, кормилното управление не е прекалено „остро“, а по-скоро с настройка за спокойно шофиране.

Ariya е изненадващо пъргав и маневрен за 4,60-метров SUV, но не бива да прекалявате: автомобилът с предно задвижване има склонност към недозавиване в остри завои. Неговите електронни асистенти обаче се намесват бързо, за да подобрят сцеплението максимално бързо. И все пак – Ariya не е за състезатели. Тя доставя удоволствие най-вече когато се придвижвате спокойно.

Извод

С Ariya Nissan се осмелява да поеме по различен път – и това ми харесва. Изчистеният кокпит радва окото, а интегрираните в таблото тъчпанели създават благородно излъчване. Усещането за простор е толкова добро, че на дълги преходи ще се чувствате приятно дори с много хора на борда.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв