Новите BMW M3 и M4: повече удоволствие откогато и да било (ТЕСТ)


12
мар.
2021

Най-накрая се докопахме до тях: новото BMW M3 и новото BMW M4 вече са в ръцете ни. В изпълнението си като седан баварската „бегачка“ има култов статус, подобен на този на 911 GT3. И подобно на Porsche, BMW също чува гласа на феновете, които боготворят ръчните скоростни кутии. Такава обаче се предлага само в стандарните изпълнения на M3/M4 с 480 к.с. Но днес тестваме версията Competition с 510 к.с. и 8-степенна спортна автоматична скоростна кутия и пo-висок със 100 Нм въртящ момент (650 Нм).

Трилитровият битурбо двигател (S58) е нова разработка и е базиран на „цивилния“ B58, но е модифициран, за да издържа на по-високата мощност. Същото е направено и с адаптивното окачване и шасито. Самото купе е усилено в зоната на дъното и двигателния отсек. Само заради „разпънките“ автомобилът е добавил 38 килограма към теглото си. По-корав, по-голям и с повече технологии – очевидно М4 няма как да бъде по-лек. В сравнение с тествания преди две години предшественик, новият модел е „качил“ 90 килограма. Дали това е недостатък? Тепърва ще разберем.

Култът си е култ, но ако искате по-спортния вариант на модела, ще трябва да изберете М4.

M3 и M4 с разпределение на спирачното усилие като при M8

За да прехвърли мощността си към асфалта, BMW използва гуми с различен размер отпред и отзад не само по отношение на ширината, но и по отношение на диаметъра. Стандартните са 18-цолови отпред и 19-цолови отзад. Като опция се предлага комбинация от 19/20 цола – последната може да бъде „обута“ опционално с Michelin Pilot Sport Cup 2 с одобрение от BMW за оптимално представяне по време на Trackdays. Но дори със стандартните PS 4 S M успява да разкрие в завоите си таланта, който усетихме на пистата. Реакциите на двигателя при подаване на газ, твърдостта на окачването, обратната връзка на кормилното управление и други параметри могат да бъдат конфигурирани по вкуса на водача – и съобразно различните условия на трасето.

38 килограма повече заради усилващи елементи правят М3 по-устойчив на усукване.

Например, малко по-мек Set-up на окачването със „стегната“ настройка на кормилното управление за извънградски път с много завои може да бъде запазен с бутона M1 на волана, докато M2 е „твърда“ конфигурация с агресивни характеристики на спирачната система, идеални за Хокенхайм например. Да, правилно прочетохте: както при M8, и при M3/M4 вече може да бъде регулирано действието на спирачната система. Стандартно тя е със стоманени дискове и 6-бутални апарати отпред, опционално клиентите могат да поръчат и карбоново-керамична система за 16 000 лева.

Дрифтенето с машините от Мюнхен е дори още по-лесно. ЕSP може да бъде регулирано на 10 степени.

ESP, разбира се, може да бъде напълно изключенa за професионалистите в дрифта, но също така може да бъде фино настройвана в десет стъпки от менюто iDrive. По този начин всеки водач може да определи точната степен, в която системата да се намесва, за да гарантира безопасността при шофиране. Така на курса за тестване на управляемостта М-ките демонстрират невероятни способности и същевременно въодушевляват с предвидимото си пътно поведение. И докато предишният модел правеше впечатление на необуздан, новият сякаш е значително по-опитомен.

Недозавиване? Само при прекалено бързо влизане в завоя

Разбира се, ако искате да влизате в завоя с вратите напред по брутален начин, няма проблем – но сега преходът от пързаляне към нормално сцепление вече е далеч по-нежен. А предната ос радва с по-прецизно следване на зададената траектория и не натоварва водача с недозавиване. И ако все пак предницата тръгне да „изправя“ завоя, значи водачът доста е надценил скоростта на влизане в завоя. Гумите с дебелина 275 мм отпред не са избрани случайно… Разбира се, всичко описано дотук има своята висока цена – M3 Competition струва минимум 190 000 лева, а М4 е с 3000 лева по-скъпо. Ако решите да поръчате пакета M Race Track с карбонови корпуси на седалките, керамични спирачки, M Driver’s Package и някои други дреболии, ще трябва да се „бръкнете“ с още 31 000 лв.

Пуристите ще изберат седана М3. И той серийно е с различен размер гуми на предна и задна ос.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин